Djøf

Beskriv dine kompetencer

Det er dine faglige og personlige kompetencer, der er nøglen til jobbet. Så hvordan formidler du dine kompetencer i en jobsøgningssituation?


Start med at beskrive, hvordan du aktivt bruger en bestemt kompetence. Det er ikke nok blot at skrive, at du fx har analytisk sans. Du skal gøre det tydeligt hvordan du har analytisk sans. 

Overvej hvilke kompetencer du besidder, inden du går i gang med din jobsøgningsproces.

Handler det om at du:

  • Analyserer numeriske data og andre informationskilder
  • Ser tendenser og sammenhænge i en given information
  • Søger yderligere information eller større forståelse af en problemstilling
  • Er hurtig til at overskue store informationsmængder og finde løsninger
  • Foretager rationelle vurderinger ud fra tilgængelig information og analyser
  • Udviser forståelse for, hvordan de forskellige dele spiller sammen i en større helhed 

En kompetence, som der ikke bliver sat ord på, mister hurtigt sin værdi. Når du er blevet opmærksom på dine kompetencer, så bliver det lettere for dig aktivt at tale dig ind i den stilling, som du byder ind på. 

Find dine kompetencer via succeshistorier

Du kan identificere dine kompetencer ved at bruge Djøfs KompetenceKit, eller ved at arbejde med dine succeshistorier efter denne model:

  • Tænk på et problem eller en situation, der er opstået på jobbet
  • Hvad gjorde du for at løse problemet? Hvad var din specifikke rolle?
  • Hvad blev resultatet? Selvfølgelig positivt – det er jo en succeshistorie
  • Hvad siger den historie om dig? Fortæl den eventuelt til en makker og få lidt sparring

Brug altid konkrete eksempler. Fortæller du din kommende arbejdsgiver, at du har en bestemt kompetence, så husk også at understrege, hvordan du bringer den i spil. 

Et eksempel på en succeshistorie

  • Vores virksomhed blev med kort varsel inviteret til at deltage i en messe i Tyskland
  • Jeg gik hurtigt i gang med at lave nogle præsentationer, som kunne bruges til messen. Desuden kontaktede jeg to kolleger fra andre afdelinger, som også bidrog med relevant materiale
  • Turen til Tyskland blev en succes, vi fik kontakt til en del nye kunder
  • Historien viser, at jeg er hurtig, kreativ og god til at samarbejde.

Djøfs KompetenceKit

Lederkompetencer 

Er du på udkig efter et lederjob, så skal du kunne sætte ord på, hvilken type leder du er. Læs om vejen til lederjob og få inspiration.

Nyuddannedes kompetencer

Hvad efterspørger jobmarkedet?

For at få en idé om, hvad kompetencer er, og ikke mindst hvilke jobmarkedet spørger efter, kan du starte med at læse jobannoncer.

Der ligger en masse viden gemt i annoncerne, som kan hjælpe dig med at finde frem til, hvilke kompetencer du har tilegnet dig gennem dit studie og eventuelle studiejob. Processen kan også være en stor hjælp til dig, når du skal målrette din jobsøgning til de job, du rigtig gerne vil søge. Det gælder uanset om du søger uopfordrede eller opslåede stillinger. 

Tip: Opret en jobagent på alle de store jobdatabaser. Læg mærke til, hvilke kompetencer, som der særligt bliver spurgt efter, og find ud af hvilke job og opgaver du finder spændende. 

Eksempel på en kompetenceprofil fra en jobannonce

  • Akademisk uddannelse, fx sociolog, cand.scient. pol., antropolog, socialrådgiver med en overbygningsuddannelse eller kandidat i folkesundhedsvidenskab.
  • Erfaring med, og indsigt i, social- og beskæftigelsespolitik.
  • Besidder en god politisk fornemmelse med lyst og evne til at påvirke de politiske beslutninger uden at være partipolitisk i tilgangen.
  • Gode skriftlige formuleringsevner og god kommunikativ forståelse.
  • Lyst til at arbejde i et tværfagligt team, hvor det at forbedre vilkårene for mennesker med xx, er afgørende.
  • Initiativrig, dynamisk og med en selvstændig tilgang til arbejdet.

Hvis du finder denne profil interessant, så prøv at 'svare på' kompetenceprofilen: Har du indsigt i beskæftigelsespolitik, en god politisk fornemmelse, gode formuleringsevner og selvstændighed? Og hvor kommer disse kompetencer fra?

Kompetencer fra din uddannelse og praktik

Du kan også gå den anden vej og starte med at analysere din uddannelse, og praktik:

  • Din uddannelse som helhed
  • Større projekter og skriftlige arbejder
  • De enkelte fag, kurser og moduler
  • Udlandsophold
  • Praktik

Det er vigtigt, at du for hvert punkt beskriver helt konkret, hvad du har beskæftiget dig med. Hvilke kompetencer er det, at de enkelte elementer har givet dig? Hvad har du haft fokus på i dine projekter og skriftlige opgaver? Er der en rød tråd i de valg, som du har taget gennem din uddannelse? Gør også rede for, hvordan du fik arrangeret dit udlands- eller praktikophold, og hvad du lavede under opholdet. 

Et eksempel: 

  • Bachelor i forvaltning og kandidat i internationale studier
  • Speciale i menneskerettigheder og flere projekter samt seminarer om internationalt udviklingsarbejde
  • Sprogkurser i spansk og portugisisk, journalistisk tillægsuddannelse
  • Specialerejse til Angola på eget initiativ
  • Graduate Programme ved FN-hovedkvarteret i New York, praktik ved UNDP, som inkluderede informationsarbejde med brochurer om børnearbejde.

Personen i dette eksempel har haft fokus på at tilpasse sit cv til humanitære organisationer, og har derfor valgt at fremhæve sin internationale profil med fokus på de humanitære elementer. 

Kompetencer fra jobbet

Måske har du haft forskellige job, som var fagligt relevante for din kommende karriere. Måske har du udført frivilligt arbejde, eller du har haft en helt anden type job, mens du studerede. Det er vigtigt, at du beskriver for dig selv, hvilke opgaver du har løst, hvilket ansvar du har haft og hvilke kompetencer, som det har givet dig.

Et eksempel 

Du har gennem 3 år været bartender i den lokale studenterbar. Du har betjent kunderne, skabt en god stemning i baren, sørget for at der altid var de rette varer på hylderne, gjort kassen op og gjort rent efter lukketid. På et tidspunkt var du den mest erfarne medarbejder, som derfor tog sig af at oplære nye kolleger og udarbejde vagtplaner for hele personalet.

Hvad har du lært i dette job, hvilke kompetencer har du fået, og hvordan kan du bruge det i et kommende job?

Brug disse spørgsmål som inspiration:

  • Hvad vil dine studiekammerater sige er dine 3 største styrker?
  • Hvad vil din tidligere chef (eventuelt fra frivilligt arbejde) sige er dine 3 største styrker - og eventuelt svagheder?
  • Hvilke kompetencer har du en tendens til at overse, når du skal præsentere dig selv? 
  • Tænk på sidste gang, hvor du arbejdede med en opgave, som du syntes var spændende og sjov. Hvilken type opgave var det? Hvordan var din rolle? Hvordan var samarbejdet? Hvorfor gik det særligt godt?
  • Hvad skal du ikke lave i dit kommende job?

Som nyuddannet kan du, lige så vel som den erfarne jobsøger, have gavn af at arbejde med dine succeshistorier.

Tænk længere

Djøf

Din karriereudvikling

Djøfbladet

"Man må flytte derhen, hvor jobbene er"

En række syddanske virksomheder, der har brug for akademikere, var for nylig i København for at skaffe nye medarbejdere. Djøfbladet var med ved jobmessen for at høre, hvad firmaerne lokker med.

Foto: Jacob Nielsen
Djøf blog

Skal man have et andet job, før man siger op?

Måske har du brugt din sommerferie på at overveje din jobsituation. Men du tør ikke sige dit job op, før end at du har et andet på hånden. Hvornår skal man sige et job op? Hvornår er det smart at blive?


Thomas Kantsø
Thomas Kantsø
Chefkonsulent