Djøf: Ny kommission tager livtag med tech-giganterne

Der er brug for en grundig debat om, hvordan vi kobler danske værdier med tech-verdenens fremskridt. Derfor nedsætter Djøf en TechDK kommission, der skal bidrage til at tænke samfund før teknologi. Det er håbet, at djøfernes kompetencer inden for jura, økonomi og politik kan være med til at løse en af tidens største samfundsudfordringer. Erhvervskvinden Stine Bosse bliver formand.

10.01.2019

Internettet fejrer 30 års fødselsdag i 2019. Djøf vil derfor i løbet af hele året sætte fokus på digitaliseringen - ikke mindst skyggesiderne. I dag er danskerne nemlig digitaliseret i et omfang, ingen troede muligt.

- Den teknologiske udvikling buldrer derud af med en voldsom styrke og indgriben på job og samfund på alle niveauer, som de færreste havde forestillet sig for blot få år siden. Det giver nogle enorme muligheder og perspektiver. Men der mangler en demokratisk debat om, hvilket samfund vi ønsker. Skal teknologien styre samfundsudviklingen - eller skal vi sætte samfundshensyn før teknologierne, siger Henrik Funder, formand for Djøf Privat.

Det er baggrunden for, at Djøf har besluttet at etablere en TechDK kommission, der det næste år skal arbejde med at formulere strategier for, hvordan vi regulerer teknologierne til at skabe et samfund i balance. For alle.

Stine Bosse bliver formand

Henrik Funder hæfter sig ved, at teknologien har medført et kvantespring i mulighederne for dialog og kommunikation og åbner helt nye forretningsmæssige muligheder.

- Men der er et fællestræk ved flere af de nuværende udfordringer i Danmark: De er skabt af teknologi, der kommer udefra, og som vi kun har begrænset forståelse af og kontrol med. Det er i længden en uholdbar situation. Ikke mindst fordi vi baserer vores samfund på teknologier, som sjældent har øje for brede danske værdier som sammenhængskraft, gennemsigtighed, tillid, lige muligheder og retssikkerhed, pointerer Henrik Funder.

Erhvervskvinden Stine Boss har sagt ja til at fungere som formand for TechDK Kommissionen.

- Den teknologiske udvikling rejser nogle etiske og moralske dilemmaer, man ikke kan programmere sig ud af. Der er brug for en debat om, hvordan vi håndterer teknologien ledelsesmæssigt, politisk, samfundsmæssigt og som enkeltpersoner. Her er det vigtigt, at også folk med et samfundssyn deltager. Derfor er det velkomment, at Djøf har taget initiativ til kommissionen, så vi kan få løftet debatten, siger Stine Bosse.

Tre spor

Kommissionen kommer til at arbejde med tre temaer:

Demokratisk sammenhæng

Internettet skaber lige adgang til information. Internettet giver muligheder for en oplyst offentlig debat baseret på fakta. Men vi bliver stadigt mere polariserede og uenige om faktiske forhold.

Økonomisk sammenhæng

Teknologi giver alle adgang til globale markeder og skaber velstand, der er større end på noget andet tidspunkt i historien. Men velstanden er koncentreret på få hænder globalt set, samtidig med at skatteindtægterne nationalt set smuldrer.

Kulturel sammenhæng

Ny teknologi giver mulighed for at vi bliver mere effektive og skaber tid til at gøre lige det, som gør os lykkelige. Men ny teknologi har tryllebundet mange i en sådan grad, at vi har skabt en teknologisk kultur, hvor flere og flere bliver afhængige, syge eller deprimerede.

Medlemmer af kommissionen

Kommissionen kommer til at tælle 18 medlemmer, der på forskellig vis har markeret sig i debatten om samfundsudvikling.

• Stine Bosse, erhvervskvinde og formand
  • Thomas Høgenhaven, ph.d. IT-iværksætter
  • Lea Korsgaard, chefredaktør, Zetland
  • Henrik Funder, formand for Djøf Privat, CMO i Globus Wine
  • Thomas Terney, ph.d. og oplægsholder
  • Stine Carsten Kendal, administrerende direktør Dagbladet Information
  • Jacob Mchangama, direktør i tænketank Justia
  • Andreas W. Juni, partner i RED Associates
  • Lykke Friis, korrespondent, tidligere minister og prorektor for KU
  • Torben M. Andersen, professor AU
  • Mikkel Flyverbom, professor CBS
  • Phillip Schröder, professor AU
  • Thomas Bolander, lektor DTU
  • Merete Eldrup, administrerende direktør TV2 Danmark
  • Vincent Hendricks, professor KU og chef for boblestudier
  • Imran Rashid, ph.d. læge og iværksætter
  • Camilla Mehlsen, selvstændig medieforsker og forfatter
  • Marie Louise Gørvild, formand for Tech festival

Medarbejdere tør ikke kritisere usikre chefer

Hvis man som chef føler sig utryg i positionen som leder, har de ansatte mindre lyst til at lufte idéer eller pege på problemer, viser ny forskning. Det er ikke bare skidt for trivslen, men også for bundlinjen, siger ledelsesrådgiver.

Foto: Fizkes/Shutterstock

Analyselammelse

Første skridt på vejen til at bryde et mønster er bevidsthed om, at mønsteret eksisterer.

Tom Hedegaard