Udenlandsdanskere som andenrangsborgere?

Flexicurity nyder bred opbakning, men danske politikere filer atter i sikkerhedselementet i modellen. Regeringens forslag om at tage dagpengene fra nogle udlandsdanskere er uklog, skriver DM, IDA og Djøf i et debatindlæg.

22.10.2018

Af Henrik Funder, formand for Djøf Privat, Juliane Marie Neiiendam, formand for Ansattes Råd i IDA og Julia Bjerre Hunt, formand for DM Privat og Selvstændige.

Hvad er det, som alle i dansk politik taler pænt om, på tværs af partier, arbejdsgiverorganisationer og fagforeninger? Hygge, Kim Larsen eller cykelstier er gode bud, men svaret er flexicicuritymodellen på arbejdsmarkedet – som sikrer fleksible ansættelsesvilkår for arbejdsgiverne kombineret med økonomisk sikkerhed for lønmodtagere ved ledighed.

Når flexicurity nyder opbakning på linje med hygge og Dannebrog, er det fordi den virker for alle parter i det danske samfund.

På trods af denne entydige succeshistorie filer danske politikere igen og igen på sikkerhedselementet i modellen - dagpengene. Nu er det så dagpengene for udlandsdanskere, som må stå for skud. Allerede efter et år uden for Europa, vil det for store grupper ikke være muligt at modtage dagpenge i syv år – hvis forslaget bliver vedtaget.

Det vil være klar forringelse for de danske lønmodtagere, der rejser ud og får international erfaring. 20.350 a-kassemedlemmer ventes ifølge regeringens egne tal at stemple ud af a-kasse-systemet på den konto.  Det forstår man godt, når deres vilje til at dygtiggøre sig og gøre en forskel i udlandet kvitteres på den vis.

Det er uheldigt, at det er dagpengene der igen og igen skal holde for, når næsten alle er enige om, at vi kan takke flexicurity for en god del af de danske virksomheders konkurrencedygtighed. De kan hurtigt tilpasse sig skiftende behov i medarbejdergruppen og kan justere op og ned i arbejdsstyrken. Og lønmodtagerne har kunnet sikre sig en høj grad af social tryghed ved ledighed.

Det er på tide at bremse op inden de samlede forringelser af dagpengesystemet fører til et styrt. Et styrt i tilliden til, at man som lønmodtager falder nogenlunde blødt ved en fyring.

Derfor bør det seneste forslag til en forringelse tages af bordet. Vi må sørge for, at dem der rejser ud i verden og vender hjem med ny viden og inspiration får en helt anden og venlig velkomst. De må ikke behandles som andenrangsborgere – Danmark har brug for deres viden og erfaring.

Debatindlægget blev bragt i Jyllands-Posten den 22. oktober 2018.

Konstant høje krav øger risiko for udbrændthed

Hvis tempoet og opgavemængden på jobbet slider på dig, er kuren ikke social støtte og mere råderum. Det er en myte. Din chef er derimod nødt til at sænke kravene, viser ny svensk-canadisk forskning.

Illustration: Shutterstock

Leger du blindebuk til MUS?

Er det tydeligt for dig, hvad der belønnes i dit job? Ellers må du selv opstille mål. Evnen til at dokumentere resultater er afgørende i udviklingen af din karriere. Både når du byder ind på opgaver, forhandler løn og skifter job.

Steen Vive