Dine digitale kompetencer – hvad og hvorfor
Digitale kompetencer er ikke begrænset til tekniske færdigheder og it-faglighed. De rummer også alt det uden om teknikken.
Digitale strategier og målsætninger. Ledelse af digitale projekter og forandringer. Viden om forretningsmodeller, arbejdsgange og produkter. Tværgående samarbejde og forhandlinger. Valg af arbejdsmetoder og projektmodeller. Og meget mere.
Overordnet kan digitale kompetencer inddeles i tre kategorier:
- Mindset.
- Specifikke digitale kompetencer.
- Relationelle kompetencer.
Du skal ikke kunne det hele, men din organisation skal have alle kompetencer til rådighed for at få succes.
Her er vores bud på, hvad du skal fokusere på, når du skal udvikle dine digitale kompetencer.
Udvid dit mindset med en digital forståelse
Den digitale verden bliver kun større og mere mangfoldig. Derfor skal du løbende berige dit digitale mindset med ny viden og udvide dit digitale begrebsunivers.
Du skal have blik for, hvad der er på spil i den digitale udvikling globalt, og hvordan forskellige fagligheder spiller sammen i fx en digital transformation.
Du kan med fordel sætte dig ind i, hvordan nye digitale løsninger virker, og hvilke nye muligheder de giver.
Med et overordnet indblik kan du langt lettere give kvalificeret modspil og sparring, fx når du er med i digitale projekter som fx projektleder eller repræsentant for forretningen, når du bidrager til digital udvikling eller giver ærlig brugerfeedback på nye løsninger, og når du rådgiver eksterne kunder eller forhandler med leverandører.
Forstå organisationens teknologi, data og udviklingsmetoder
Det betyder, at du skal sætte dig ind i de teknologier, som ligger bag din organisations digitale systemer og løsninger.
Du skal ikke være teknisk ekspert, men det giver dig en masse fordele, hvis du overordnet forstår, hvordan en teknologi virker, hvilke muligheder og begrænsninger den har, og hvordan den spiller sammen med brugere af teknologien, både andre systemer og mennesker.
Data er guld i vores digitale tidsalder.
Derfor er arbejdet med data utrolig centralt for enhver arbejdsplads. Indsigt i, hvordan du skaber, håndterer, bearbejder og bruger data, er vitale og værdifulde kompetencer.
Og så kan du næsten ikke sige digital uden at sige agil. De agile principper og digital udvikling hænger ofte sammen som ærtehalm.
Uanset hvilken rolle du har i et digitalt projekt, er det nyttigt at forstå den agile tankegang og de agile metoder. Også selvom I ikke følger Scrum, Kanban eller SAFe til punkt og prikke.
Digital udvikling kalder på hurtighed og tilpasning, og det kan agil projektledelse og udvikling i sprints bedre rumme end mere traditionelle projektmetoder.
Skab gode relationer i tværfagligt samarbejde
Hvis du ikke allerede gør det, kommer du i højere grad til at løse dine opgaver sammen med andre i fremtiden.
Det kræver mange forskellige fagligheder at udvikle nye digitale løsninger, og fordi teknologien kan begynde at udføre noget af det trivielle og tidskrævende arbejde, får du frigivet tid til det vigtige samarbejde.
Derfor skal du være god til at indgå og vedligeholde relationer med andre fagligheder, med kolleger på tværs af organisationen og med eksterne samarbejdspartnere, leverandører, borgere eller kunder.
Er du trænet i at afkode andres udtryk, reaktioner og handlinger, kan du langt lettere understøtte et frugtbart samarbejde.
Djøf har en række kurser og uddannelser, som giver dig metoder til og træning i at understøtte de gode samarbejdsprocesser, og hvordan du kan skabe og bevare gode relationer.
Kurser inden for 'Processer og samarbejde'