Blok 2: Tillid og samspil mellem fagligheder
Du vælger en af to break-out-sessions:
- A. Når forskellige fagligheder skal sikre den sammenhængende borgeroplevelse eller
- B. Når respekt og tillid skal vindes blandt engagerede fagprofessionelle
A. Når forskellige fagligheder skal sikre den sammenhængende borgeroplevelse
Session A har fokus på sundheds- og forebyggelsesområdet.
Her kan de dygtige fagprofessionelle mere og mere, men borgernes forventninger og krav på området er også støt stigende. Så hvem skal foretage prioriteringerne og på hvilket grundlag?
I mange år har der været efterspurgt en større ensartethed på området, fx i arbejdet med data og patientjournaler. Og man har talt om det ønskelige i et ’sammenhængende patientforløb’, hvor patienten oplever, at forebyggelse, behandling og træningsforløb hænger sammen, og at det er aftalt og sker på grundlag af samme vidensniveau hos alle involverede.
På det overordnede plan skal stat, region og kommuner arbejde sammen, og på alle planer er der politikere involveret, som har ønsker og prioriteter i forbindelse med arbejdets tilrettelæggelse og udførelse.
- Hvad er egentlig tilstanden lige nu i samarbejdet mellem administratorer og fagprofessionelle på sundheds- og forebyggelsesområdet?
- Og hvor er forbedringsmulighederne, så borgeroplevelsen bliver bedre?
I panelet kan du møde:
- Torben Mogensen, tidligere lægefaglig direktør, Hvidovre Hospital, nu formand for Lungeforeningen
- Caroline Grøn, Ph.D. og lektor ved Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse, Aarhus Universitet
- Dorthe Crüger, ledelsesambassadør
B. Når respekt og tillid skal vindes blandt engagerede fagprofessionelle
Session B har fokus på skole- og uddannelsesområdet.
Lærerkonflikten for et par år tilbage kan godt virke som en uløst knude for hele uddannelsesområdet. Dem blev i hvert fald kommunikeret som en konflikt mellem ”hårdkogte regnedrenge” og ”engagerede fagprofessionelle”.
I medierne er der ofte historier om nedslidning og stress blandt de ansatte, som er i en situation med mange borgermøder hver eneste dag, som stiller krav til deres
faglige kompetencer, faglig udvikling, produktion og effektivitet, men også til deres empati og menneskekundskab.
Og interessenterne med en mening om sektoren er mangfoldige og forskellige, fx i en forældregruppe.
- Hvilke træk er de afgørende i ledelsen i uddannelsessektoren?
- Hvem er den bedste leder – er det den ældste og dygtigste lærer?
- Hvordan skaber vi respekt og tillid mellem de mange forskellige professioner, der er inde i undervisningssektoren?
I panelet kan du blandt andet møde:
- Stefan Hermann, Rektor på Københavns Professionshøjskole
- Thor Möger Pedersen, chef, Economics & Management, Cowi og fhv. minister
- Dorte Stigaard, Innovationsdirektør, Aalborg Universitet
Baggrund
I store dele af den offentlige sektor bliver sagsområder håndteret i et samvirke mellem forskellige professionsgrupper, hvor nogle har fag-faglige kompetencer, nogle har generalistkompetencer og andre har fx økonomiske eller juridiske kompetencer.
Du kan være med til at se nærmere på, hvordan man på én gang skaber respektfulde og innovative samarbejder mellem faggrupper med forskellige baggrunde og kompetencer og samtidig skaber optimale brugeroplevelser for borgere og kunder.