Forleden skrev jeg denne tekst på LinkedIn:
Hvorfor er det så svært at skifte branche?
Jeg stiller et åbent spørgsmål, som jeg håber, du vil hjælpe mig med at besvare.
I en ny serie af blogindlæg vil jeg prøve at give nogle helt konkrete råd til, hvordan du skifter branche.
Har du et godt råd til, hvordan man skifter branche?
KH Kantsø
Som altid viste LinkedIn sig fra sin bedste side, og jeg er mildest talt målløs over, hvor ærlige og konkrete råd jeg har fået.
Dem vil jeg videregive her i dette blogindlæg.
Hovedpointerne fra de tilbagemeldinger jeg har fået, er her.
1. Start med at skrive den ansøgning, det hele handler om, og lav et cv
Skriv en ansøgning og et cv til det job, du drømmer om. Grunden til, at du skal starte her, er, at du skal øve dig i at skrive direkte, motiveret og konkret. Her er et link til vores templates, som vi anbefaler, du bruger.
Du behøver ikke sende den første ansøgning, du skriver. Men få metoden ind under huden. Vores cv- og ansøgningseksempler er lavet, så du næsten kan udskifte de controller-ord, vi bruger, med dine egne. Mange har nævnt, at det ikke er så slemt, når man først er kommet i gang. Derfor skal du stille og roligt komme i gang.
Hvis du starter her, bliver du også tydeligere klar over, om du mangler viden, som du skal finde gennem research eller netværk.
2. Find en wingman/woman, der kan hjælpe dig ind i den nye branche
Dette råd går igen hos alle, jeg taler med. Hvis du kan få en god kontakt til at gå til sin chef og sige:
”Hej chef. Thomas har søgt din åbne stilling. Han har ikke tidligere arbejdet i vores branche, men han har alt det, du efterspørger, og så er han vanvittig effektiv. Jeg synes, du skal kigge på ham. Han brænder for vores branche.”
Lidt som på en bar - det er nemmere, hvis du har en wingman/woman med i byen😊 Den mulighed er ikke kun for sjov, den kan få dig gjort tydelig blandt alle de andre kandidater med brancheerfaring, og jeg anbefaler dig at bruge den.
Personligt har jeg selv gjort det flere gange. Både i min egen organisation eller kontaktet andre chefer, jeg kender. Jeg har ageret wingman for andre. Jeg gør det aldrig med nære venner, men jeg gør det med gode kollegaer, jeg har arbejdet sammen med. Som wingman siger jeg det så tydeligt, som jeg skrev ovenfor. Og trust me, det virker.
3. Det er kandidaten, der har bevisbyrden
Vi bor i Danmark. Vi har altid fået at vide, at vi ikke må blære os. Vi må ikke fortælle, at vi er dygtige eller gode til noget. Men - som min gode kollega Pia Ravn forleden sagde til mig - når man skal skifte branche, så er det altid kandidaten, der har bevisbyrden.
Det vil sige, at du skal øve dig i at sige de ting højt, som du er god til. Du skal tilmed fortælle, hvordan det skaber værdi for en ny virksomhed.
Første gang du gør det, virker det som uld i munden. Derfor: Øv dig!
Du kan videooptage dig selv eller lave en lydoptagelse. Lytte. Slette. Optage igen … indtil den sidder i skabet.
Som Pia Ravn siger: ”Du kommer ikke uden om, at det ER dig, der skal fortælle, hvad du kan og er god til, krydret med en motivation, der brænder helt ind i virksomhedens kerne.”
Flere i kommentarsporet og i mine DMs, har skrevet, at kunsten er at fortælle, hvordan du kan skabe værdi for en virksomhed. Og DET er jo det store spørgsmål. Hvordan skaber DU værdi?
Et lille tip er, at du skal spørge andre: ”Hvordan skaber jeg værdi på en arbejdsplads?” – Lav en mini undersøgelse, indtil du har nogle gode brugbare vendinger med konkrete eksempler, du kan bruge.
Som med alt andet når du skal lave brancheskifte, så er det dødkedeligt at gøre alene. Det er meget sjovere og brugbart at have nogle sparringspartnere med sig.
4. Opgavefokus. Opgaver. Opgaver. Opgaver. Opgaver
Selvom dette råd står midt i denne tekst, så synes jeg, at det er det vigtigste.
Som en løbende proces, der starter fra nu af, så anbefaler jeg, at du laver en liste med alle de opgaver, du kan løse på en arbejdsplads. ALLE opgaver.
Det bliver med garanti en lang liste. Men det er ok. Skriv alt, hvad du kan og har lavet. Hvis du synes, det er svært, så ræk ud efter en, der kan interviewe dig i bund, så alt kommer frem.
Den liste er det vigtigste dokument i dit brancheskifte. Her er beviset nemlig på, at opgaver går på tværs af brancher. At måden vi arbejder på, ofte er ens. At du selv med få ændringer kan oversætte dine opgaver og kompetencer, så det er relevant for en ny modtager.
Men du kan først gøre det, når du har skrevet din liste. Det gør ikke noget, at det tager lang tid. Det er tiden værd, for du skal bruge listen i dine ansøgninger, når du ringer, når du er til interview, når du går til kaffemøder, og når du udfylder din linkedinprofil.
Alle jeg rådgiver om brancheskifte har svært ved indledningsvis at sætte ord på deres opgaveliste. Men efter kort tid når jeg har stillet mange spørgsmål, så kommer alt frem, og så bliver det jo tydeligt, at et brancheskifte er en mulighed.
5. Du skal selv stå for opkvalificeringen – kig på kurser eller anden viden, du kan tilegne dig om den nye branche
En vej til dit skifte er, at du begynder at tilegne dig viden, om den branche du gerne vil ind i. Du kan begynde at gå til konferencer, events, deltage i webinarer, læse bøger og tage kurser.
Du skal med stor sandsynlighed gøre det i din fritid, men som en kontakt sagde: ”Det føles sjovt, for jeg investerer jo i resten af min karriere.”
At blive mere konkret end dette er svært, for brancher er jo forskellige. Dog bliver alle, jeg taler med, testet i brancheviden til jobsamtalerne.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på min gode daværende chef, der ansatte mig i Djøf for 11 år siden, uden at jeg vel at mærke havde brancheerfaring.
Jeg spurgte efterfølgende: ”Hvorfor valgte I mig?”
Hun svarede kort og præcist: ”Fordi du vidste, hvad en fagforening lavede.”
6. Målret din linkedinprofil mod det du gerne vil have mere af
Din linkedinprofil er dit narrativ. Her kan du fortælle om alt, det du kan, og alt det, du gerne vil.
Brug derfor din linkedinprofil strategisk, og sørg for, at den er opdateret.
Du kan vise, at du interesserer dig for din nye branche ved at deltage i grupper. Ved at dele artikler om emnet og ved at bruge det lingo, der er i din nye branche. På LinkedIn kan man tillade sig mere, end de fleste skriver, bare du ikke lyver.
Er du i tvivl om, hvordan LinkedIn virker, så er du altid velkommen til at deltage på et af Djøfs kurser om LinkedIn.
7. Øv dig i at italesætte, hvordan du helt konkret kan skabe værdi for en virksomhed
Min klare anbefaling er, at du smækker svesken på disken, når du er i kontakt med en virksomhed. Du skal, som jeg har skrevet et par gange, styre dit eget narrativ.
Som Kasper Arnskov Nielsen skriver på mit opslag: ”Min erfaring med et brancheskift har været, at det er vigtigt at forklare både på skrift ved ansøgningen og under samtaler at gøre det klart, hvad de vinder ved at vælge DIG, som har en alternativ profil!”
Du skal ikke være bange for at ringe op og fx sige, at du har alle de kompetencer, der skal til for at løse deres opgaver, og at du vil dem og brænder for deres kerneopgave og branche.
”Ja, jeg har ikke været ansæt i en konkurrencevirksomhed, men jeg kan og vil” – selvfølgelig krydret med dine egne ord. Men budskabet skal stå klart. Hvis du krydrer dit budskab med:
- Jeg kan tage ansvar for …
- Med mig som jeres nye bæredygtighedskonsulent (du bruger deres titel) får I …
- Jeg er typen, der dribler et projekt i mål og garanterer et godt resultat
- … og noget om din personlighed. Jeg er sjov, nem, humørfuld, empatisk, aldrig kedelig, super rummelig, typen du godt kan sende ud til en kunde. Eller jeg kan både tale med minister, presse og borgere, jeg kommunikerer altid i øjenhøjde. – Eller hvad der passer dig. Men vis noget af dig selv.
Puha – Jeg håber, du stadig læser med. Tag, hvad du kan bruge. Tjek de 7 gode råd fra andre, der har taget rejsen, og pres dig selv ud af din komfortzone. Det er faktisk et råd nr. 8, som er givet af flere, der har prøvet det.
Anonym prolog
Rigtig mange har skrevet tak fordi vi sætter fokus på emnet. Rigtig mange har kommenteret og endnu flere har skrevet direkte beskeder til mig, hvor de deler deres oplevelser fra begge sider af rekrutteringsbordet.
MEN – de fleste henvendelser vil gerne være anonyme. Det respekterer jeg selvfølgelig.
Man kan jo ikke ’oute’ sin egen lyst til at skifte branche åbent på LinkedIn, hvis man sidder i et fast job. Det forstår jeg godt.
Fra den anden side af bordet har man også behov for at være anonym. Jeg har talt med flere, der bekræfter, at de har en meget konservativ og traditionel tilgang, når de ansætter nye medarbejdere.
Man ser simpelthen relevant brancheerfaring, som det sikreste valg. Man vil gerne internt rykke ved den holdning, men det er svært at ændre den vane.
Tak for at dele så ærligt med mig og bekræfte min tese om unuanceret adfærd i rekrutteringsprocesserne.
Uanset på hvilken side af bordet du sidder, så håber jeg, at dette skriv har rykket lidt ved nogle gamle indgroede vaner. Jeg tror på, at din nye bedste kollega, kommer fra en anden branche.
I næste, det tredje og sidste blogindlæg om brancheskifte, skal vi kigge på din strategi. Hvordan og hvornår har du tænkt dig at arbejde med dit skifte? Jeg håber, du vil læse med.
Kh Kantsø