Djøf blog

Hvorfor skal du følge virksomheder på LinkedIn?

Det korte svar er: Du får brancheinfo. Eller du kan bruge det som konkurrentovervågning.

Af Pia Vive

I perioder kan jeg se, at nogle af mine forbindelser på LinkedIn lige har fundet ud af, at man kan følge virksomheder dér – eller måske har de rettere lige fundet ud af, hvad man kan få ud af at følge virksomheder.

Virksomheder kan nemlig oprette profiler på LinkedIn, og fuldstændig lige som du og alle dine forbindelser kan de så slå ting op, som dem, der følger virksomheden, kan se, når de står på deres ”startside”.

Startsiden er dér, hvor man typisk ser, hvem der har fået nye forbindelser eller nyt job, eller hvem der spørger sit LinkedIn-netværk til råds i forhold til deres professionelle virke, eller hvem der siger hvad i hvilke grupper.

Hvorfor følger jeg selv virksomheder?

Men hvad kan du få ud af at følge en virksomhed på LinkedIn? Hvad kan den have at fortælle om?

Her er nogle eksempler på, hvad jeg får ud af at følge virksomheder på LinkedIn:

  • Jeg kan følge med i, hvornår bureauer og konsulenthuse holder morgenmøder/gå hjem-møder/webinars.

  • Jeg har fingeren på pulsen med, hvilke medarbejdere de forskellige virksomheder i branchen søger efter.

  • Jeg finder hurtigt ud af det, hvis en virksomhed lancerer et nyt produkt/et nyt initiativ.

  • Jeg samler ny faglig viden op, når virksomheder deler rapporter eller artikler om faglige emner.

Hvis du har andre eksempler på, hvad du får ud at følge virksomheder på LinkedIn, så skriv det som en kommentar her på bloggen, så andre kan få glæde af dine erfaringer.

PS: (Det med småt). Hvis du er på vej ind på LinkedIn på jagt efter 10-15 virksomheder, du kan følge, så vil jeg anbefale, at du først lige tjekker dine indstillinger.

I øverste højre hjørne under ’Indstillinger’, på fanebladet ’Profil’, klikker du på 'Gør din aktivitet synlig/ikke-synlig'. Her sikrer du dig, at du ikke har et flueben i boksen, der kommer op – hvis du altså som jeg tænker, at SÅ spændende er det nok heller ikke for dine forbindelser at se 15 opdateringer på stribe om nye virksomheder, du følger ;-)

piv

Pia Vive

Chefkonsulent og Social Media Manager

Arbejder med, hvordan Djøf kan bruge sociale medier, og hvordan de forskellige sociale tjenester kan give dig værdi i dit arbejdsliv - i forbindelse med jobsøgning, faglig identitet og netværk.

Blogger mest om, hvordan du kan bruge LinkedIn, Twitter og Facebook. Mindre om, hvordan Djøf kan.

Skriv kommentar

Din mailadresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Christen

… og der er flere gode grunde.
Virksomheder kan eje reklamepladsen på medarbejdernes personlige profil – og det kan være en indikation for, at virksomheden aktivt bruger LinkedIn Tallent Solution, herunder LinkedIn Recruiter.
LinkedIns undersøgelser viser, at 70 % følger en virksomhed, fordi de er interesserede i karrieremuligheder i virksomheden, og at virksomhedsfølgere er tre gange mere tilbøjelige til at søge job i den virksomhed, de følger. Hvis en virksomhed er under tidspres, får den på denne måde også hurtigt og nemt kontakt til kandidater, der allerede er interesseret i virksomheden. Det betyder, at folk hurtigere kan komme i arbejde, og at virksomhederne opnår en besparelse ved rekruttering.

Christen

I kommentaren ovenfor skrev jeg hvorfor. Nu uddyber jeg lige. Når man ser, at en virksomhed ejer reklamepladsen på den medarbejders profil, man besøger, kan det være en indikation på, at det kan betale sig at følge virksomheden.


Din mailadresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Pia Vive

Mange kommer typisk på at følge en virksomhed, fordi de ser den som en mulig arbejdsplads. Men der kan være mange andre gode grunde til at følge virksomheder. Det er især det, jeg håber at få folks øjne op for med mit blogindlæg.

Men interessant med data fra Linkedins undersøgelser - tak. Har du mere af det? Eller en henvisning til et sted, hvor jeg selv kan gå på opdagelse i det?


Din mailadresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Christen

Hej Pia
Du skriver, at virksomheder kan oprette en virksomhedsside på LinkedIn, men for nogle virksomheders vedkommende er virksomhedssiden autogenereret. I sin tid var det nemlig sådan, at hvis flere end 5 (jeg mener, at det var 5) medarbejdere havde anført virksomheden som sin nuværende ansættelse, blev siden autogenereret på medarbejdernes private LinkedIn profiler. Så hvis man har en virksomhed og har flere end 5 ansatte, så er det måske en god idé at undersøge, om virksomheden allerede er repræsenteret på LinkedIn. Der kan være forskelle på kvaliteten af virksomhedssiderne, men det har ikke nødvendigvis sammenhæng med tilblivelsesmåden. Man skal naturligvis ikke bare følge en virksomhed for at følge – men kun følge den, hvis det har relevans for en selv. Man kan lave en avanceret søgning og selv søge efter virksomheder bl.a. ud fra branche (industri) og geografi (location).

I forhold til dit spørgsmål. Jeg har deltaget i et EMEA Partners seminar (maj måned) i forbindelse med opdatering af LinkedIn Recruiter. Det var interessant. Opdateringen er bl.a. sket på baggrund af ønsker fra fx headhuntere og rekrutteringsfolk, som til dagligt bruger værktøjet, og ud fra LinkedIns egne undersøgelser om folks adfærd på sitet i forbindelse med jobskifte. Hvis man har en Recruiter licens, kan man sortere i de folk, der følger en virksomhed. Jeg er i gang med at skrive et indlæg om LinkedIn Recruiter, men indlægget bliver ikke færdigt på denne side af august. Men du skal være velkommen til at følge min virksomhed. :-)


Din mailadresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mailadresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.