Djøf blog

Seks myter om julefrokoster

Inden julefrokosten er vi alle enige om hvor grænserne går for diverse udfoldelser ved kulefrokoster. Men sådan er det ikke nødvendigvis efter julefrokosten. Adfærden til julefrokosten kan rent faktisk have ansættelsesretlige konsekvenser.

Af Dorte Gotthjælp Nielsen

Det er julefrokosttid og før eller siden rammer den også din virksomhed. Om julefrokosterne består den store julefrokostprøve (læs: sjove, hyggelige og/eller festlige for alle) skal jeg ikke komme ind på her.

 

Men jeg vil slå et par myter ihjel, så du også har et job efter julefrokosten. Til manges overraskelse er det nemlig sådan, at det, der sker til en julefrokost, kan have ansættelsesretlige konsekvenser. Så derfor: Læs med, bliv klar til julefrokosten og behold dit job:

 

  • Julefrokost på arbejdspladsen er ikke carte blanche til at gøre lige hvad der passer dig. Selv om du føler, at du er i din fritid - hvilket også tit er tilfældet - så er du stadig i en arbejdsmæssig kontekst, eller nogle kan bære din opførelse ind i en arbejdsmæssig kontekst.
  • Julefrokost betyder heller ikke, at det nu er OK at gøre det, som I på arbejdspladsen normalt ikke gør. Din virksomheds almindelige regler for adfærd og omgang med kolleger gælder stadig.
  • Julefrokosten er heller ikke tidspunktet, hvor du giver din chef eller kolleger tips om, hvordan virksomheden eller karrieren skal håndteres. Tag kun de samtaler du også vil tage mandag morgen.
  • Det er ikke kun det ene køn, der dummer sig til julefrokosterne. Husk det.
  • Julefrokost på arbejdspladsen er ikke lig en ordre om at indtage alkohol. Det er selvfølgelig i orden at takke nej til alkohol, og det er selvsagt også dig selv, der afgør, hvornår det er passende at forlade festen.
  • Og til sidst: julefrokosten giver ikke en ekstra fridag. Hvis julefrokosten holdes i arbejdstiden, så forventes det typisk, at du deltager. Hvis du ikke ønsker at deltage og det i øvrigt er ok med virksomheden, så betyder det oftest, at du arbejder i stedet.
dgn

Dorte Gotthjælp Nielsen

Chefkonsulent

Stoppede i Djøf 28. februar 2013

Jeg taler hver dag med mange forskellige djøfere om deres arbejdsliv og karriere. Her på bloggen tager jeg nogle af de spørgsmål og gode historier op, som jeg støder på. Du kan især få tips og tricks til forhandling, strategi, barsel, ansøgninger og CV. Men intet emne vil være for stort eller småt, så læs med og bliv klogere.

Skriv kommentar

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Martin

Og lad nu være med at tro, at du er blevet super attraktiv bare fordi, du har fået en masse alkohol - Det er du ikke!
Lad pigerne være i fred! Dem skal du også se i øjnene mandag morgen!

Dorte Gotthjælp

Kære Martin
Tak for din kommentar og ja, i korthed skal vi jo bare lige tænke os om.
Mvh
Dorte


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Gert Hovald

Som pensioneret chef, der har været med til mange julefrokoster, har jeg lige denne kommentar. Jeg tror, at de fleste chefer regner med, at der ved denne lejlighed er lidt bedre mulighed for at snakke uformelt med medarbejderne om alt mellem himmel og jord. Det betyder, at ordet er mere frit end til daglig, man kan være (mere) ærlig og åben. Og det går begge veje. Men det er vigtigt at finde stregen i sandet. Man må f.eks. aldrig være illoyal over for kolleger/medarbejdere. Sladder er bandlyst. Snakken skal altid være båret oppe af respekt og forståelse. Jeg har haft medarbejdere, som så tydeligt havde behov for at læsse af, og det var godt. Hvis nogen kammer over, kan man jo lade som ingenting, og på en stilfærdig måde glide af. Faktisk har jeg været glad for mange gode uformelle snakke, som også jeg kunne bruge. Så jeg synes ikke, man skal være så tilbageholdende over for chefen, som man normalt tror. Dog er det nok ikke så klogt at kaste sig over chefen, hvis man har fået lidt rigeligt alkohol. Det er irriterende og pinligt at skulle vikle sig ud af favntag uanset, hvor kærlige de er ment. Det gælder vist for begge køn. Dorte Gotthjælp Nielsens henvisning til, at noget kan have ansættelsesretlige konsekvenser, kan jeg slet ikke genkende. Det har jeg aldrig oplevet.

Dorte Gotthælp

Kære Gert Hovald
Tak for dit indlæg, som jo på bedste vis nuancerer, at vi selvfølgelig sagtens kan hygge os og more os, uden at det har ansættelsesretlige konsekvenser.
Mvh
Dorte


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Henrik

Hver gang jeg går til firmajulefrokost, kommer jeg til at tænke på noget, jeg oplevede til en julefrokost for en del år siden. Dengang var jeg ansat i en offentlig forvaltning. Jeg havde kun været der i 3 måneder, da vi skulle holde julefrokost, som jeg som nyansat traditionen tro var med til at arrangere. Forvaltningen bestod af forskellige kontorer, som spiste hver for sig. Under seancen havde en af de kvindelige ansatte givet min chef håndjern på. En af de andre kvindelige ansatte sagde: "Nu kunne det lige passe, at vicedirektøren kommer ind". I samme øjeblik viste der sig en skygge henne ved glasdøren, og hvem trådte ind: Vicedirektøren himself. Vildt pinligt, og jeg undrer mig i dag over, at de andre ansatte kunne finde det morsomt. Min chef var i forvejen dybt presset ovenfra som følge af dårlig regnskabsaflæggelse og langsommelig sagsbehandling af samtidig utilfredsstillende kvalitet, hvilket jeg faktisk ikke var klar over på det tidspunkt. - Og hvis historien så bare sluttede her, men det gør den ikke. Et par måneder senere kastede min chef mig ud i en afskedigelsessag, hvor jeg i den grad blev gjort til syndebuk på baggrund af, at en anden i kontoret var langt mere kompetent, erfaren og kvalificeret end jeg til at løse den pågældende opgave. Den dag i dag spørger jeg mig selv, om jeg kunne være sluppet nådigere, hvis det ikke havde været for episoden til julefrokosten, hvor min chef vel nærmest mistede sin sidste rest af integritet overfor ledelsen.

Dorte Gotthjælp

Kære Henrik
Tak for fin historie, som jo viser, at grænserne for, hvad der er ok og hvad der ikke er til julefrokoster, er hårfin og ikke nødvendigvis særlig synlige.
Mvh
Dorte


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.

Søren

Det er da vist kun i den offentlige centraladmimistratipn der holdes julefrokost i arbejdstiden!


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.