Kontakt os
Ring på 33 95 97 00
Alle hverdage kl. 9.00-16.00.
I Djøf arbejder vi målrettet for øget bæredygtighed i omverdenen og ikke mindst hos os selv.
Vi er optaget af at reducere ulighed i alle former og stræber efter et mere bæredygtigt samfund i vores politiske arbejde, medlemsaktiviteter og i vores egen organisation.
Vores medlemmer spiller en central rolle i forhold til klima, socialt ansvar og ledelse.
Et mere bæredygtigt samfund er ikke blot en opgave for det private erhvervsliv eller for den offentlige sektor; det er en opgave for os alle. Derfor arbejder vi politisk for at reducere ulighed i alle former og for at fremme bæredygtighed i arbejdslivet og samfundet.
Arbejdet med bæredygtighed er under udvikling, og lovgivningen stiller løbende nye krav til virksomhedernes håndtering. I Djøf er vi kommet godt fra start, men har også områder, der vil kræve yderligere udvikling.
Her på siden kan du læse mere om vores holdninger, status på udviklingen og hvilke initiativer, vi arbejder med.
Vi ønsker at bidrage til den grønne omstilling. Vi ser os selv og vores medlemmer som en del af et større arbejdsfællesskab på tværs af faggrupper. Vores medlemmer bidrager med deres stærke analytiske, økonomiske og ledelsesmæssige kompetencer direkte ind i den grønne omstilling, fx ved at nedbringe organisationers CO2-aftryk, udtænke grønne forretningsmodeller og forbedre værdikæder.
At tænke og agere bæredygtigt – både som medarbejder og leder – er en præmis for at kunne begå sig på fremtidens arbejdsmarked. Det skaber forretningsmuligheder og bidrager til at løse komplekse problemer i samfundet.
Som organisation ønsker vi at reducere vores CO2-aftryk. Det gør vi gennem reduktion af vores forbrug af el, varme og vand, ved at investere i vedvarende energiandele, samt nedbringe mængden af affald og øget affaldssortering
For at sikre, at vi er på rette vej, måler vi årligt vores klimaaftryk, og du kan se dem her.
Vi arbejder på at kunne opgøre vores CO2e scope3 aftryk, og planlægger at lægge det frem, så snart det er klart.
Enhed | 2020/2021 | 2021/2022 | 2022/2023 | 2023/2024 | |
CO2e scope 2 (el) | ton CO2e | 40,10 | 32,70 | 39,42 | 19,88 |
CO2e scope 2 (varme) |
ton CO2e | 62,68 | 62,85 | 36,20 | 27,78 |
Energiforbrug el | GJ | 1.578 | 1.460 | 1.643 | 1.403 |
Energiforbrug vand | m3 | 2.417 | 1.588 | 2.448 | 2.122 |
Energiforbrug varme | Mwh | 782 | 929 | 908 | 785 |
Vedvarende energiandel el | % | 77,00 | 79,00 | 81,00 | 83,00 |
Vedvarende energiandel varme | % | 79,00 | 84,00 | 85,00 | 86,00 |
Affald (inkl. transport) | ton CO2e | - | - | - | 49,11 |
Affald (genanvendeligt) | % | - | - | - | 34,60 |
Grønne indsatser
Djøfs kantine har fokus på dyrevelfærd, kvalitet, økologi samt reduktion af madspild. Af klimamæssige hensyn serverer vi ikke okse- og lammekød, og buffeten består af minimum 60% vegetariske råvarer – målt i antal kilo. Vi har et mål om, at vi hver dag bruger mindst 30% økologiske råvarer. Vi bruger primært årstidens danske grøntsager og råvarer, og køkkenet samarbejder med leverandører, der har fokus på bæredygtighed.
Vores lokaler ligger centralt ved Nørreport Station i København. Det betyder, at alle os der arbejder i Djøf har mulighed for at komme til og fra arbejde via offentlig transport. Vi har desuden cykler til rådighed, hvis man skal til møde ud af huset og vi opfordres til, så vidt muligt, at benytte dem i stedet for taxa.
Vi flyver så vidt muligt ikke indenrigs, og opfordrer vores medarbejdere til at overveje, hvorvidt mødet/oplægget kan afholdes online, eller om der er alternative transportmidler som fx tog eller bil, der kan benyttes i stedet.
Vi er medlem af den grønne tænketank CONCITO - et fællesskab på tværs af sektorer og brancher, som inspirerer og udfordrer hinanden til at bevæge sig i en mere grøn retning. Som medlem af CONCITO deltager Djøf i netværksgrupper og arrangementer og får tilført ny viden fra både forskning og praksis til at drive vores egen klimaindsats videre.
Djøf er også medlem af 2030-panalet, som understøtter Folketingets politiske arbejde med at fremme FN’s 17 Verdensmål. Panelets medlemmer bidrager til at skabe større viden og debat om FN’s Verdensmål og bæredygtig udvikling.
Ledelse, forretningsgange, regler og procedurer skal danne grundlaget for, at vi bevæger os i en mere bæredygtig retning.
Djøf har som medlemsorganisation en demokratisk valgt bestyrelse, mens den daglige drift varetages af Djøfs sekretariat. Djøfs bestyrelse er sammensat af dedikerede medlemmer, med en ligelig fordeling mellem køn og med et stærkt fremmøde på bestyrelsesmøderne.
Arbejdet med at sikre compliance i Djøf er forankret i Djøfs Compliance organisation. Herunder kan du læse mere om, hvordan Djøf forebygger korruption og lovovertrædelser i organisationen, og hvordan vi arbejder med databeskyttelse.
Enhed | 2020/2021 | 2021/2022 | 2022/2023 | 2023/2024 | |
Kønsdiversitet i bestyrelsen (K/M) | % | 50/50 | 60/40 | 50/50 | 40/60 |
Tilstedeværelse på bestyrelsesmøder | % | 95 | 93 | 96 | 94 |
Kønsdiversitet i direktionen (K/M) | % | 0/100 | 20/80 | 25/75 | 25/75 |
Kønsdiversitet i øvrige ledelseslag (K/M) | % | 62/38 | 67/33 | 55/45 | 59/41 |
Lønforskel mellem CEO og medarbejdere | Gange | 5,02 | 5,14 | 5,14 | 5,12 |
Ledelsesmæssige indsatser
Djøfs ESG-panel undersøger erhvervslivets arbejde med ESG, og hvilken indflydelse det har på samfundet. Læs med, når panelet dissekerer ESG-strategier og identificerer erhvervslivets barrierer for bæredygtige forretningsbeslutninger.
Djøf og advokatfirmaet Plesner har i samarbejde oprettet en whistleblowerordning til medarbejdere, medlemmer af direktionen, leverandører og samarbejdspartnere. Ordningen giver mulighed for anonymt at indberette overtrædelser af EU-retten, alvorlige lovbrud og andre alvorlige forhold.
Korrekt behandling af personoplysninger i henhold til GDPR og databeskyttelsesloven er en essentiel del af vores arbejde i Djøf, både når det gælder vores medlemmer og vores medarbejdere, når vi indhenter, bruger og deler personoplysninger. Vi stræber efter at overholde kravene til databeskyttelse, og vi har forankret arbejdet i en Compliance-organisation i den juridiske afdeling, som arbejder med at sikre dette, både direkte og ved at understøtte og vejlede medarbejdere.
Kontakt os
Ring på 33 95 97 00
Alle hverdage kl. 9.00-16.00.
Socialt ansvar
Det er en mærkesag for Djøf at reducere ulighed i arbejdslivet og samfundet. Derfor arbejder vi politisk for lige muligheder, øget inklusion og synliggørelse af potentialet i forskellighed.
Et godt arbejdsmiljø virker positivt på menneskers sundhed og trivsel, produktivitet, vækst, og derfor gavner det både individer, arbejdspladsen og samfundet.
Som arbejdsplads ønsker vi at tiltrække, udvikle og sikre tilknytning af medarbejdere – både nu og i fremtiden.
For at sikre, at vi er på rette vej, måler vi årligt vores på sociale faktorer i organisationen, og du kan se målingerne her.