Kontakt os
Ring på 33 95 97 00
Alle hverdage kl. 9.00-16.00.
Hvad skal der til for at blive headhuntet? Se video og få viden om, hvordan du bliver headhuntet. Læs om, hvordan headhuntere og rekrutteringsvirksomheder arbejder og hvad du skal gøre, når du bliver fundet.
Øg dine chancer for at blive headhuntet ved at følge vores tre gode tips.
Få styr på din Linkedin-profil
Headhunterens primære arbejdsredskab er LinkedIn. En forudsætning for, at du bliver fundet er en gennemarbejdet og offentlig tilgængelig profil. Din profil, især dit resume, skal også indeholde de ord, som headhunterne anvender i deres search.
For at gøre din profil søgbar skal du vide, hvilke ord der bliver søgt efter. Kig på stillingsopslag for den type stilling, du er interesseret i. Kender du nogle rekrutteringsfolk, så spørg dem, hvilke søgeord de bruger for den type stilling, du vil findes til.
Sørg for, at din profil fortæller historien om dig:
Hvis din profil signalerer, at du kan lidt af det hele og er interesseret i det meste, er der en stor risiko for, at din profil er utydelig. Derved reducerer du dine chancer for at blive headhuntet.
Med de rette indstillinger i din profil, bliver du også lettere at finde:
Find din headhunter
Hvis du drømmer om at blive international leder i finansbranchen, skal du finde en headhunter, som arbejder inden for dette felt.
På nettet er der talrige lister over headhuntere. Find de 2-4 bureauer, du vil gå videre med, ved at researche på bureauernes hjemmesider. Her præsenterer de blandt andet deres branche- og funktionsspecialer. Spørg også i dit netværk. Læg mærke til jobopslag, der kunne være interessante for dig, hvor relevante bureauer kan være nævnt som (med)rekrutterende.
Når du har udvalgt en headhunter, så ring og spørg ind til, hvordan de arbejder og om de er interesseret i at modtage et cv fra dig. Cv’et skal selvfølgelig være overskueligt og tydeligt vise dine relevante kompetencer.
Hjælp headhunteren
Bliver du kontaktet af en headhunter eller en rekrutteringskonsulent, er det højst sandsynligt, fordi du har kompetencer, som er interessante for en arbejdsgiver. Vær dog opmærksom på, at en henvendelse til dig enten via LinkedIn eller gennem et telefonopkald ikke nødvendigvis betyder, at du er den kandidat, som headhunteren leder efter. Headhunteren arbejder nemlig ud fra nogle kriterier opstillet af kunden (din potentielt kommende arbejdsgiver), som headhunteren først skal finde ud af, om du opfylder.
Udvælgelsesprocessen kaldes også for ”Search & Selection”. I den indledende fase (search) handler det om at afdække markedet og finde frem til kandidater, som matcher stillings- og kandidatbeskrivelsen. Ofte vil det være headhunterens searchere, der tager kontakt til dig for at blive klogere på dine kompetencer og ikke mindst dit lønniveau.
Den indledende kontakt er lige så vigtig som selve jobsamtalen. Lyt og stil eventuelt spørgsmål. Det er i øvrigt helt okay at aftale, at du ringer tilbage, når du har overvejet, hvad du gerne vil have fokus på i din dialog med headhunteren.
Når headhunteren har vurderet, at du er en interessant kandidat (selection), bliver du kaldt til samtale hos ham/hende og får formentlig først her at vide, hvilken kunde headhunteren arbejder for. Er du stadig interesseret, bliver du præsenteret for arbejdspladsen.
Headhuntere får deres løn for at matche talenter med virksomhedernes ledige jobs og opgaver. Er der den mindste risiko for, at du ikke kan levere til headhunterens kunde, bliver du ikke taget med i ”mappen”.
Du er gennem hele udvælgelsesprocessen i konkurrence med andre kandidater. Hvor mange andre afhænger af niveauet og graden af specialisering i den stilling, der er tale om. Er du oprigtigt interesseret i headhunterens tilbud, så sørg for at sende et cv, der er opdateret og finjusteret. Din egen proces bliver bedre, hvis headhunteren ikke er i tvivl om, hvad du kan, og nemt kan præsentere dig for arbejdsgiveren.
Du er en del af et rekrutteringsforløb, hvor der ikke kun skal være tale om et match mellem arbejdsgiveren og dig men også den anden vej rundt. Overvej derfor hvad skal der til, for at du vil skifte job? Kend dine prioriteringer, og stil de rette spørgsmål. Book eventuelt en sparring med en af vores karrierekonsulenter.
Brug lønberegneren til at finde dit lønniveau, og få personlig sparring på dine overvejelser om løn ved at ringe til os på telefon 33 95 97 00. Afklaringen af, om du er den rette til jobbet foregår i høj grad som en dialog mellem dig og headhunteren. Men husk også at få svar på væsentlige spørgsmål, når du bliver præsenteret for din potentielt kommende arbejdsgiver i den sidste del af processen. Det er ikke headhunteren, du skal arbejde for, og headhunteren er ude af billedet, når du starter i dit nye job.
Kontakt os
Ring på 33 95 97 00
Alle hverdage kl. 9.00-16.00.