Skal du ringe på et jobopslag?

Svaret er ja, hvis du har nogle relevante spørgsmål. Her får du nogle forslag til, hvad du kan spørge om.

Før du ringer til en virksomhed for at stille spørgsmål til et stillingsopslag, er det en god idé at analysere stillingsopslaget og researche på virksomheden.

Find ud af, om du mangler

  • informationer, som er afgørende for, om du vil søge stillingen
  • oplysninger om arbejdsopgaverne eller virksomheden, som kan gøre din ansøgning mere målrettet.

Hvis du mangler oplysninger, er det relevant at ringe på jobopslaget.

Det kan ikke anbefales at ringe bare for at nævne, at du søger jobbet, eller for at spørge, hvad stillingen går ud på. Du risikerer at spilde arbejdsgivers tid, og det hjælper dig ikke til at få jobbet.

Hvad siger virksomhederne?

Konsulenthuset Ballisager har spurgt virksomheder, hvad der kendetegner det gode opkald. Altså hvad der er vigtigt, når du ringer, fordi du har set et jobopslag og overvejer at søge stillingen. Virksomhederne svarer, at det er vigtigt at:

  • kandidaten stiller spørgsmål, hvor svaret ikke fremgår af annoncen
  • kandidatens spørgsmål afspejler, at denne har sat sig ind i virksomheden
  • kandidaten udviser en oprigtig motivation for stillingen.

Det handler altså om at stille spørgsmål, som er relevante for netop dét job i lige præcis den virksomhed.

Det kan du fx spørge om

Når du har analyseret jobopslaget, researchet på virksomhedens hjemmeside og på LinkedIn og tjekket, hvad pressen har skrevet om virksomheden for nyligt, kan du overveje, hvilke spørgsmål du kan stille. Spørgsmål som kan give dig yderligere viden og være med til at målrette din ansøgning.

Det kan være spørgsmål som

  • Hvilke af opgaverne i opslaget fylder mest i dagligdagen?
  • Hvilke af opgaverne lægger I særligt vægt på?
  • Er der nogen særlige udfordringer, som man skal være med til at løse?
  • Hvad er succeskriterierne, når I kigger et halvt år frem?