Christian Ørsted
Stik imod hvad mange tror, ligger kilden til de bedste innovationer ofte gemt i bøvlede arbejdsgange, irriterende rutiner og uhensigtsmæssige processer. Men i stedet for at lade dig frustrere, kan du træne blikket i at spotte og forvandle dem til konkrete forbedringer, så de skaber reel værdi. Her får du fem tips til at komme i gang.
Tidsregistrering, der ikke giver mening. Møder, der trækker ud uden at føre til noget. Rapportering, der kræver tre systemer og fire arbejdsgange. Vi kender dem alle: De små irritationer i hverdagen, der kan dræne os for energi, forstyrre overblikket og æde vores arbejdsglæde.
Men i stedet for at affinde os med dem, bør vi sætte de frustrerende rutiner og på overfladen overflødige arbejdsgange under lup og forsøge at forbedre dem. For det er ofte i de små justeringer af dagligdagens benspænd, at vi finder de hverdagsinnovationer, der gør en reel forskel. Og dermed kan lede til vækst.
– Vi gør ofte innovation til noget stort og særligt. Noget, der kun sker under brainstorms og kreative workshops. Men i virkeligheden ligger de bedste idéer gemt i det arbejde og de processer, vi allerede står midt i, siger ledelsesrådgiver Christian Ørsted.
Så vil vi skabe mere værdi, skal vi rette blikket mod vores eksisterende opgaver og arbejdsgange, og der hvor noget irriterer, halter eller føles unødigt bøvlet.
Handelskonflikter, geopolitiske spændinger og nye teknologier skaber en mere usikker virkelighed. Det tvinger os til at tænke nyt – men hvem spørger egentlig dem, der hver dag arbejder med at skabe væksten, hvad der kan gøres bedre? Det gør vi.
En af de største barrierer for hverdagsinnovation er dog ifølge ledelseseksperten, at vi ofte mangler modet til at bringe problemer på banen over for kolleger. Vi frygter nemlig at blive afvist.
– Vi undlader at tage fat i de ting, der halter i vores fælles arbejdsprocesser, fordi vi er bange for at skabe dårlig stemning.
Og for at undgå det ender vi ifølge Christian Ørsted ofte i overfladisk idéudvikling og harmløse forslag, hvor ingen har noget på spil. Det der virker ufarligt, men til gengæld sjældent resulterer i reelle forbedringer. Derfor bliver de ineffektive møder, det træge samarbejde med en leverandør eller opgaver, der kører i ring, ved med at skabe frustration i hverdagen.
Psykologisk tryghed handler hverken om hygge, bekræftelse eller jobgaranti. Alligevel florerer misforståelser som disse , og det risikerer at spænde ben for netop den læring og innovation, de trygge rammer skal fremme, advarer verdens førende ledelsesforsker, Amy Edmondson.
Læs Djøfs store interview
Men problemet er, at de bedste løsninger sjældent opstår alene, og at innovationer sjældent opstår på baggrund af soloidéer. De skabes i fællesskab, og derfor er det vigtigt, at vi tør tage snakken og lytte til hinandens perspektiver.
– Den, der ser problemet, har ikke nødvendigvis løsningen. Derfor kommer hverdagsinnovationer ofte ud af åben dialog. Men for at have den dialog i teamet, skal der være psykologisk tryghed. Man skal turde bringe de svære ting op, siger han.
Det kræver, at vi tænker over, hvordan vi taler om det, der skurrer.
– I stedet for at sige: “Det her fungerer ikke”, så prøv med: “Kan vi undersøge det her sammen?” eller “Måske er det bare mig, men noget føles off.” Det gør det langt lettere for dine kolleger at lytte og være med. Pointen er, at vi skal gøre det trygt at foreslå forbedringer, også når de rummer kritik.
Og når vi så tager dialogen i fællesskab, er det næste øvelse at slippe tanken om, at der kun findes én rigtig løsning på et problem.
– Der er sjældent kun én vej frem. I stedet for at spørge: “Hvad skal vi gøre?”, så spørg: “Hvad kan vi gøre?” For det åbner op for flere mulige løsninger, siger han og understreger, at det derefter handler om at teste idéerne i praksis og om at gøre det hurtigt og uden forventningen om, at man rammer rigtigt i første hug.
– Det handler ikke om at finde den perfekte løsning med det samme, men om at få noget prøvet af sammen.
Lyt til irritationen: Når noget gentagne gange frustrerer dig, er det ofte et tegn på et forbedringspotentiale. Brug det som pejlemærke.
Vær nysgerrig på dine smutveje: Workarounds opstår, fordi noget ikke fungerer. Undersøg dem. Måske er det systemet, der skal ændres.
Tænk i muligheder og ikke den ene rigtige løsning: Spørg ikke “Hvad skal vi gøre?”, men “Hvad kan vi gøre?” og test idéer i praksis uden at vente på den perfekte løsning.
Tal åbent om det, der ikke virker: I stedet for at gå udenom problemerne, så bring dem op med nysgerrighed og respekt.
Skab tryghed til at sige det højt: Hverdagsinnovation kræver, at man tør tale om det, der skurer. Gør det trygt i teamet at foreslå forbedringer.