Er du bange for at gå bagom dansen, når AI rykker ind?

Pia Ravn, chefkonsulent, Djøf

Læsetid: 6 min.

Annemette Schultz Jørgensen, freelancejournalist Annemette Schultz Jørgensen, freelancejournalist
Kopier link

Højtuddannede behøver ikke frygte at blive kørt ud på et sidespor af kunstig intelligens. Vi skal se vores stærke faglighed som en force. AI vil nemlig øge behovet for kompleks problemløsning og kritisk analyse og være dét, akademikere skal styrke for at holde sig på forkant med udviklingen. Sådan lyder det fra chefkonsulent i Djøf.

Sprogmodeller, prompt, mønstergenkendelse, bots og ChatGPT er bare nogle af de AI-begreber, der i disse år bevæger sig ind på arbejdsmarkedet.

Men hvor robotteknologi til at begynde med mest har overtaget industrielle og rutineprægede produktionsprocesser, bevæger kunstig intelligens sig nu også ind på de akademiske arbejdsområder. Det har skabt en snigende bekymring blandt højtuddannede.

For hvordan vil det påvirke vidensarbejde, hvilke opgaver vil AI konkret overtage og risikerer vi at blive overflødige på den konto? 


Vi har bedt chefkonsulent i Djøf, Pia Ravn, give sine bud på, om bekymringerne har hold i virkeligheden, og hvordan du undgår at gå fagligt bag om AI-dansen.

Hvad er det generelt for en bekymring højtuddannede har, nu hvor AI bevæger sig ind på de akademiske arbejdsområder?

- Det er vigtigt ikke at generalisere, for nogle højtuddannede synes virkelig, at kunstig intelligens er rigtig spændende. Men for mange andre ligger bekymringen i det uvisse. Det er svært at gennemskue, hvordan den nye teknologi vil påvirke vores arbejde, og hvilke arbejdsfunktioner teknologien vil overtage. Det skaber usikkerhed om, hvad der ender med at blive tilbage til os. 

Er den bekymring velbegrundet?

- Det synes jeg ikke. Men jeg forstår den godt, og det er vigtigt, at der er plads til både begejstring og bekymring. Akademikere hviler jo i deres stærke faglighed og frygter nu, at AI kan ende med at tage netop den fra dem. Men i virkeligheden skal de anskue det lige omvendt. For det er præcis deres akademiske baggrund og faglighed, der bliver deres styrke og deres redningsplanke, når de nye teknologier bevæger sig ind på deres felt. Så AI rummer faktisk et stort potentiale for højtuddannede.

Hvilke arbejdsfunktioner og kompetencer vil kunstig intelligens især komme til at overtage for højtuddannede i fremtiden? 

- AI-teknologi vil især kunne bruges i akademikeres administrative rutiner støttefunktioner og særligt i skrive- og analyseopgaver. Jeg har i mit eget arbejde masser af opgaver, hvor jeg kan få hjælp af AI. Både rutinepræget skrivearbejde, mødeindkaldelser, research, søgning efter mails og dokumenter fra møder. Og ikke mindst som en sparringspartner til analyser og skriveopgaver. Så AI vil altså frigive tid til mere komplekse og spændende opgaver.

Hvilke opgaver og kompetencer er det så konkret, der bliver vigtigere fremover folk med Djøf-jobs? 

- I takt med at AI bevæger sig ind på vidensarbejde, opstår der et nyt behov for et menneskeligt øje på processerne for at sikre, at teknologien virker og løser sine opgaver hensigtsmæssigt, transparent og etisk. Her bliver højtuddannedes komplekse problemløsning, tænkning og kritiske analyse virkelig vigtig. 

- Det er i de usynlige arbejdsopgaver, som kun vi mennesker kan udføre. Som for eksempel at kvalitetstjekke, lave kritisk analyse og gennemskue misinformation. At vurdere nøje de af vores projekter og sager, hvor lovgivning eller etiske hensyn er centrale. For selvom vi bruger kunstig intelligens, skal vi altid kunne stå på mål for resultatet som mennesker. Vi skal beholde the human in the loop, som er det EU’s AI Act fra 2023, også er med til at sikre. 

- Det er en kompetenceudvikling, der kommer til at foregå gradvist. Når de mere administrative og rutineprægede ting begynder at blive overtaget af AI-teknologi, bliver der behov for, at vi løser nye opgaver på nye måder. Og de nye opgaver, skal være nogle vi udvikler sammen med de nye teknologier. 

 

Hvordan holder man sig fagligt på forkant med den her udvikling?

- At holde sig på forkant med AI kræver en digital forestillingsevne, og den er desværre ikke så udviklet hos mange af os. Så den har vi som højtuddannede brug for at styrke. Det gør vi for eksempel ved at blive mere nysgerrige på det digitale og på teknologiens potentialer.

- Samtidig er der også masser af muligheder for konkret at dygtiggøre sig. Der findes et hav af gode kompetenceudviklingstilbud på alt lige fra Harvard og INSEAD til Teknologisk Institut, og derudover rigtig mange gratis tilbud på internettet. Hvad du præcist har brug for, afhænger selvfølgelig af dit arbejdsområde og dine konkrete funktioner.

- Med det afsæt kan du så begynde at undersøge, hvordan du konkret kan bruge de nye teknologier i dit daglige arbejde. Start med at eksperimentere og brug teknologien som sparringspartner. Er du i tvivl, så ræk ud til andre i organisationen, som har taget hul på det, og samarbejd i det hele taget mere på tværs. 

Det er præcis deres akademiske baggrund og faglighed, der bliver deres styrke og redningsplanke, når de nye teknologier bevæger sig ind på deres felt.

Pia Ravn, Chefkonsulent, Djøf

En ting er at dygtiggøre sig indenfor det, AI-teknologien tilbyder i dag. Men hvordan holder man sig på forkant, når vi ikke aner, hvilke faglige kompetencer, der bliver brug for fremover?

- Jamen det kan du faktisk heller ikke. Og det er præcist derfor, at du skal starte med at tage afsæt i det, du beskæftiger dig med og de opgaver, du løser i dag. Søg viden og kompetenceudvikling der, og byg så ovenpå lidt efter lidt. 

- Det er ved hele tiden at prøve kunstig intelligens af og bygge på, at du kan sikre dig, at du ikke bliver hægtet af. Det er ved at træne din nysgerrighedsmuskel.

- Samtidig skal kompetenceudvikling foregå kontinuerligt og ikke kun være noget, der tages op på den årlige MUS. Det skal integreres i vores daglige arbejde gennem løbende feedback og evaluering fra ledere og i måden, vi arbejdstilrettelægger på. 

Hvad kræver det af personlige kompetencer at holde sig på forkant? 

- Som med al anden udvikling handler det især om selvindsigt. Hvis du skal holde dig på forkant, skal du bruge din selvindsigt til at kende dine styrker og til at kunne se, hvor og hvordan du kan bruge din faglighed som en force til at læne dig ind i AI-teknologien. Samtidig er det også din selvindsigt, der sætter dig i stand til at se, hvor du har modstand, og hvor du med fordel kan udfordre dig selv. 
 

Mange Djøf-medlemmer sidder i lederfunktioner. Hvordan kan de bedst hjælpe medarbejdere med at styrke deres faglighed og opkvalificering i forhold til AI? 

- De skal først og fremmest tage deres ledelse på sig og motivere, give feedback og være tæt på. Som leder behøver du ikke have samme digitale forestillingsevne, som dine medarbejdere for at kunne støtte dem i det her. Men du skal være nysgerrig og risikovillig, og give dem plads til at prøve ny teknologi af. 

- Og så mener jeg også, at der er brug for, at ledere starter en samtale i deres organisationer, om hvordan det er, vi vil høste fordelene ved AI. For hvis vi gerne vil kunne indfri potentialet i kunstig intelligens, kræver det investering i tid, så medarbejderne kan eksperimentere og udvikle sig. Men det bliver svært, hvis man samtidig presser på for, at alting skal gå hurtigere og være mere effektivt. For bliver det set som en spareøvelse, får vi svært ved at skabe den merværdi, som de nye teknologier kan give os. Og så skaber det i den grad utryghed blandt medarbejderne.

Har du derudover et sidste godt råd?

- En sjov måde at styrke sine AI-kompetencer på er faktisk ved at se noget mere sci-fi. Bare start med Tom Cruise i Minority Report fra 2002. For næsten alt det, der findes i den film, kan vi i dag. 

- Så selvom vi som akademikere måske ikke selv har så stor digital forestillingsevne - endnu, kan vi lade os inspirere af nogle af de kreative tænkere i vores samfund, der har.

Pia Ravns fem hurtige til at holde sig på forkant med AI

Træn din nysgerrighedsmuskel

Selvom du ikke helt ved, hvordan du skal bruge AI endnu, så prøv det af. Find en lille opgave, gør noget andet, end du plejer, og se, hvad der sker. Alliér dig med et par kolleger og husk at have styr på virksomhedens AI-politik, før du går i gang.
 

Vær tålmodig

AI er ikke et færdigt produkt, men afhænger af, at du træner den og giver den feedback som din assistent. Måske AI alligevel ikke er løsningen på den opgave, men så prøv med en anden. AI udvikler sig hele tiden.
 

Styrk dine akademiske kompetencer

Læn dig ind i dine kernekompetencer, særligt kompleks problemløsning og kritisk analyse. Du kan som menneske noget helt unikt; for eksempel at tænke kreativt, arbejde tværfagligt og forstå komplekse sammenhænge. Alt sammen noget der er brug for i en omskiftelig verden.
 

Styrk din digitale forestillingsevne

Tager du disse tre anbefalinger til dig, vil du styrke din digitale forestillingsevne og få indblik i teknologiernes potentialer og begrænsninger, og i hvordan det med fordel kan indgå i din arbejdsportefølje.
 

På det organisatoriske plan og til lederen 

Giv plads og tid til at tale om AI, både bekymringerne og entusiasmen. Vær nysgerrige på forskellige synspunkter og på, at I måske ser forskelligt på AI. Giv plads og tid til at lave eksperimenter og start i det små. Og husk at have fokus på læring af jeres indsatser.