Tendenser i konsulentbranchen: Her er de fem kompetencer, du skal have i 2025

Konsulent

Læsetid: 3 min.

Lasse Skole Hansen
Kopier link

Hvordan holder du dig relevant som konsulent i en branche, der konstant udvikler sig? Det har vi spurgt vores ekspert og karriererådgiver om. Husk især, at selv simple opgaver giver dig læring. Få de andre fif her, så du også udvikler dig som konsulent i 2025.

- Mange konsulenter er motiveret af at præstere og udvikle sig selv, siger Lars Bo Andersson, der rådgiver konsulenter blandt Djøfs medlemmer om deres karriere. Men selv om man har klaret sig godt på CBS og altid har fået gode karakterer og ros, bør man også være villig til at tage opgaver, hvor man ikke føler sig topmotiveret eller er i konstant udvikling.

Vi har samlet hans bedste råd til, hvordan du som konsulent holder dig fagligt på forkant i 2025.

Fokusér på disse personlige kompetencer i 2025

1) Du er ikke for dygtig til at løse simple opgaver – husk læring og ydmyghed

- Du får meget skjult læring også i de mere simple opgaver. Den indstilling skal man have, hvis man vil lykkes, forklarer Lars. – Ellers bliver du din egen værste fjende, fordi du ikke samarbejder og ikke får arbejdet til at glide med dine kollegaer. Det giver dig kun problemer på lang sigt.

2) Drop de sene mails, og find din balance

- Konsulenter er vant til såvel konkurrence om nye opgaver som performance-måling, og det kan være en fantastisk drivkraft, fortsætter Lars. Men tiden er løbet fra det med altid at være på. – Tænk på det som work-life health – altså noget, der fungerer for dig, siger Lars og fortsætter: 

- Nogle kan arbejde meget og nogle kan ikke, og der skal man kende sig selv. Et vigtigt sted at starte er at acceptere, at arbejde efter kl. 20 som regel ikke er af en særlig høj kvalitet. Så udnyt dét faktum til at få gode pauser fra jobbet, så du kan præstere næste dag.

3) Sæt kunden først

Konsulentverden er generelt præget af en performance-kultur, og det betyder, at man naturligt bliver meget optaget af sine egne præstationer. Men du skal huske, at det altid handler om kundens succes før alt andet. 

– Det er en tendens, at mange søger mere og mere personlig feedback. Det kan være en stor hjælp, men husk at zoome ud og tænk, at alt din succes udspringer af kundernes succes og dermed din virksomheds, siger Lars.

Hvem er Djøfs ekspert?

Lars Bo Andersson er karriererådgiver med 20 års erfaring i at vejlede ledere og konsulenter om succes i arbejdslivet.

Book en karrieresamtale hos Djøf her

… Og fokusér på disse faglige kompetencer

1) Du skal kende din bæredygtigheds-ABC

- Alle virksomheder vil i 2025 være optagede af bæredygtighed, forklarer Lars og uddyber: - Årsagen er, at mange virksomheder har leverandører eller kunder, der stiller bæredygtighedskrav tilbage til dem.
Her skal konsulenten hjælpe virksomhederne med at forklare sig. – Det dækker både rapporteringstal, kulturændringer om bæredygtighed, siger Lars.

2) IT-sikkerhed skal tænkes ind overalt

- Mange flere end i dag skal vide noget om IT-sikkerhed for at håndtere eksterne trusler effektivt. Intern træning og certificering er kun toppen af isbjerget. Man skal som konsulent have et kendskab til IT-sikkerhed og kunne tale med om det, afslutter Lars.

Hvilke af disse kompetencer vil du selv fokusere på i det nye år?

Fagligt arrangement - Morgeninspirator

Morgenmøder til dig, der arbejder som konsulent og vil have hands on-værktøjer til de opgaver og udfordringer, du kan møde i hverdagen – uanset om du arbejder internt eller i et konsulenthus.

Læs mere, og tilmeld dig