Finance Business Partner
Forløs dit potentiale som værdiskaber gennem forretningspartnering. Bliv trænet i at være en aktiv sparringspartner for forretningen, og få succes som finance business partner.
26.500 kr. ekskl. moms for ikke-medlemmer
5 dage
Første dag 9.00-16.00
Er kurset for dig?
Du arbejder med økonomi i en central eller decentral økonomifunktion i en privat virksomhed. Du er sandsynligvis controller, finance business partner eller teamleder, men kurset er relevant for alle funktioner i økonomifunktionen.
Du har værktøjskassen i orden og ønsker at bringe din økonomifaglighed bedre i spil. Du vil øge din indflydelseskraft og din evne til at skabe indsigt og derigennem skabe mere værdi i din organisation.
Er du controller i det offentlige, kan du med fordel deltage på kurset ’Offentlig økonomipartner’.
- indsigt i det mindset og den adfærd, der kendetegner en god finance business partner
- viden til at bidrage til værdiskabelse i din virksomhed
- træning i at agere kundefokuseret og skabe værdi for dine interne kunder
- redskaber til at håndtere og influere interessenter
- øvelse i at drive effektive interessentmøder målrettet mod win-win-resultater
- træning i at omdanne data og information til konkrete indsigter og anbefalinger
- metoder til at kommunikere komplekse budskaber på en enkel og effektiv måde.
Din arbejdsplads får en medarbejder, der:
- har fokus rettet mod værdiskabelse
- forstår at kommunikere med forretningen
- har kundefokus og udviser stærkt købmandskab
- agerer som betroet sparringspartner og holdspiller for hele virksomheden
- kan udfordre forretningen på nye måder til gavn for den samlede indtjening.
Kursets indhold og forløb
På kurset lærer du at bringe din økonomifaglighed bedre i spil, og du forbedrer dine evner som sparringspartner for forretningen.
Kurset er et læringsforløb over to måneder, hvor du styrker din rolle som aktiv og værdiskabende sparringspartner for forretningen. Forløbet kombinerer engagerende træning, praktiske værktøjer, feedback fra din leder og dine kunder, best practice, sparring på tværs af virksomheder og direkte anvendelse af metoder og koncepter i din organisation.
20. april 2026, 9.00-16.00
Dag 1
Rollen – definér din rolle som værdiskabende forretningspartner
På kursets første dag arbejder du med at definere din rolle som finance business partner i organisationen, og hvordan du bidrager til at realisere virksomhedens mål med dine unikke styrker og leverancer.
Dagen giver dig svar på:
- hvad forretningspartnering er – definition og ambition
- om forretningspartnering er en rolle eller et mindset
- hvorfor forretningspartnering er en genvej til værdiskabelse
- hvordan vi sætter forretningspartnering på formel
- hvordan du agerer i rollen som finance business partner og skaber værdi og impact
- hvad dit fokus og dine succeskriterier skal være som forretningspartner
- hvordan du finder din virksomheds målsætninger og primære value drivers
- hvilke tre roller økonomifunktionen varetager
- hvad du egentlig producerer som finance business partner, og hvordan det skaber værdi
- hvordan du bruger din tid bedst som forretningspartner
- hvordan du influerer andre – det er ikke nok at have ret
- hvilke konkrete tiltag der kan øge din indflydelseskraft
- hvilke barrierer der kan holde dig og andre i virksomheden fra at handle.
Sidst på dagen får du udleveret din 360-graders-kompetenceundersøgelse. Den giver dig indsigt i dine styrker og udviklingsmuligheder som finance business partner. Du får også anbefalinger til, hvilke forretningsmæssige områder du skal fokusere på.
21. april 2026, 9.00-16.00
Dag 2
Kundefokus – tænk som en konsulent, og skab værdi for dine interne kunder
På dag 2 arbejder du med inspiration fra konsulenters tilgang til kundehåndtering og kundeudvikling, og du træner og dokumenterer, hvordan du kan identificere kundebehov og skabe værdi for dine kunder i virksomheden som finance business partner.
Du starter dagen med at reflektere over den feedback, du har fået af din leder og dine interne kunder på din kompetenceundersøgelse.
Dagen giver dig:
- indsigt i kundecentricitet – forretningspartnerens DNA
- viden om kundecentricitet som et mindset
- indblik i forskellen på at arbejde kundecentrisk versus produktcentrisk
- metoder til at arbejde struktureret med kundeudvikling af dine interne kunder
- inspiration fra account management-tilgangen
- metoder til at afdække og prioritere dine vigtigste kunder i organisationen og deres behov
- træning i at lave hypoteser for, hvordan du bedst kan hjælpe dine kunder
- træning i at afdække kundebehov gennem kundedialog
- introduktion til og træning i at bruge BALA-modellen, en velafprøvet salgsteknik til at afdække kundebehov og afsøge matchende behov
- værktøjer til at finde muligheder for kundeværdiskabelse
- indsigt i og eksempler på, hvorfor økonomifunktionen er unikt positioneret til at identificere forbedringsmuligheder
- en brainstorm på forbedringspotentialer i din egen organisation.
Træning
Praktisk træning i egen organisation
Mellem dag 2 og 3 arbejder du tilbage i virksomheden med at:
- debriefe din nærmeste leder omkring din målsætning for kompetenceudvikling
- afprøve relevante metoder og koncepter i praktiske situationer
- gå i dialog med dine nærmeste interessenter for at afdække deres behov for understøttelse
Du får også mulighed for at sparre virtuelt med en læringsgruppe bestående af andre kursister.
18. maj 2026, 9.00-16.00
Dag 3
Indflydelseskraft – få dine interessenter med ombord
På dag 3 arbejder du med, hvordan du sikrer, at dine interessenter bakker op om dine idéer. Vi drøfter vigtigheden af at få buy-in og accept af dine anbefalinger. Du bliver introduceret til konkrete værktøjer til at influere dine interessenter, og du træner at bruge værktøjerne i praksis som finance business partner.
Dagen giver dig:
- indsigt i indflydelseskraft, og hvordan vi influerer hinanden
- viden om forskellen på indflydelse versus manipulation
- en forståelse af dig selv og dine præferencer
- introduktion til de fire arketyper i DISC-modellen, indsigt i forskelle i præferencer og identifikation af egen profil
- øvelse i at afdække styrker, svagheder og præferencer for de forskellige profiler
- træning i at identificere profiler via adfærd og skriftlig kommunikation
- træning i at se en situation fra forskellige vinkler og sætte sig i andres sted
- forståelse for vigtigheden af at tilpasse din tilgang til situationen og præferencer
- en introduktion til en mødetjekliste og win-win-konceptet
- træning i dine kompetencer via rollespil.
19. maj 2026, 9.00-16.00
Dag 4
Kommunikation – få dine budskaber ud over rampen
På dag 4 får du en introduktion til pyramideprincippet, en simpel struktur, der kan hjælpe dig til at kommunikere komplekse budskaber på en enkel og effektiv måde.
Du giver en kort præsentation, som du har forberedt hjemmefra. Du får feedback og arbejder med at forbedre din præsentation.
Dagen giver dig:
- indsigt i forskellen på data, information, indsigt og anbefalinger
- træning i at skære overflødig information fra og finde ind til kernebudskaberne
- træning i brug af pyramideprincippet til at bygge din historie
- indblik i SCQA-strukturen til at introducere dit problem og dine anbefalinger
- metoder til at understøtte med argumenter og fakta
- træning i at skabe et klart call to action
- metoder til at bygge præsentationer – udseendet betyder faktisk noget
- introduktion til principper for og eksempler på den gode præsentation
- en række ’aktiver’, som kan hjælpe dig til at lave bedre præsentationer
- øvelse i at bygge eget storyboard
- træning i at forberede og levere præsentationer – kom ud over rampen.
Ved slutningen af dagen leverer du din præsentation igen, og du får input til yderligere forbedringer.
Vi runder af med at evaluere på læringen fra de fire træningsdage, og du vælger to-tre forandringer, som du vil implementere i dit arbejde.
Træning
Fortsæt din træning i egen organisation
Efter dag 4 skal du fokusere på at få indarbejdet de nye værktøjer og koncepter i din hverdag.
Vi anbefaler, at du:
- debriefer din leder
- indarbejder to-tre forandringer i hverdagen
- fortsætter med at mødes med din læringsgruppe.
10. juni 2025, 9.00-10.30
Dag 5
Opfølgning online – vi deler erfaringer og eksempler, som viser impact
’Finance Business Partner’ slutter med en onlinesession på to timer, hvor vi følger op på, hvordan du og de andre deltagere har brugt værktøjer og metoder fra kurset.
Onlinesessionen giver dig:
- konkrete eksempler på, hvordan alle deltagerne har brugt koncepterne
- indsigt i de erfaringer, du og de andre deltagere har gjort jer
- en diskussion af, hvordan vi sammen fortsætter læringsrejsen efter kurset.
Michael Bülow
Partner i Business Partnering Institute
Hvem møder du?
Michael Bülow
Partner i Business Partnering Institute
Christian Frantz Hansen
Partner i Business Partnering Institute
Hvem møder du?
Christian Frantz Hansen
Partner i Business Partnering Institute
Kursets form
Kurset ’Finance Business Partner’ er et læringsforløb, der løber over to måneder. I undervisningen får du relevante værktøjer og metoder, og du træner med udgangspunkt i virksomhedsspecifikke eksempler og cases. Du møder både teori, praktiske cases, øvelser og virksomhedseksempler, og du får individuel feedback.
Mellem kursusdagene arbejder du med koncepterne i praksis i din organisation, og du får mulighed for at sparre med andre deltagere i en læringsgruppe.
Undervejs forstærker Djøfs digitale læringsportal din læring på kurset med forskellige læringsaktiviteter og materialer. Sammen gør vi noget godt for miljøet ved at spare på det trykte materiale. Du kan bruge portalen fra en browser 24-7, og du kan lære de andre deltagere og underviserne at kende allerede før kurset.
Det siger tidligere deltagere
Bonus: 1,5 times læringsworkshop
Når du tilmelder dig et kursus eller en uddannelse hos os, bliver du automatisk inviteret til onlineworkshoppen ’100% læring’.
På 1,5 time får du metoder til at øge dit læringsudbytte før, under og efter dit kursus. Du får også fri adgang til et onlinekursus om læring på Djøfs læringsportal.
Det er vores ekstra bidrag til at øge din læring, så du og din arbejdsplads får et markant større udbytte af dit kursus.
Praktisk information
Her får du svar om de vigtigste praktiske informationer. Har du andre spørgsmål, så kontakt os endelig.
Se yderligere praktiske informationer og FAQ om kurserHvornår foregår det?
18.-19. maj 2026, 9.00-16.00
10. juni 2025, 9.00-10.30 - online
Hvor foregår det?
Nørre Voldgade 106, 5. sal
1358 København K
Hvad koster det at deltage?
23.500 kr. ekskl. moms
Ikke-medlemmer
26.500 kr. ekskl. moms
Hvornår skal jeg senest tilmelde mig?
Hvem kan jeg kontakte, hvis jeg har spørgsmål?
Hvornår er afmeldingsfrist?
Se alt om, hvornår og hvordan du kan afmelde dig i vores handelsbetingelser.
Kan kurset blive holdt hos os?
Vi kan levere Djøfs kurser som interne virksomhedskurser, tilpasset eller skræddersyet efter behov.
Hvordan betaler jeg?
En måned før start modtager du eller din arbejdsplads en faktura.
Se alt om betaling i vores handelsbetingelser.
Hvordan håndterer I mine personoplysninger?
Når du tilmelder dig en aktivitet hos Djøf, skal vi bruge nogle oplysninger om dig. Du kan læse i vores privatlivspolitik, hvordan vi håndterer og beskytter dine personoplysninger.
Få ny viden og inspiration
I Djøfs kalender kan du finde en lang række af faglige og sociale arrangementer, kurser og netværksgrupper, der handler om alt fra personlig udvikling, aktuelle samfundsemner, lovændringer, ledelse, trivsel og meget mere. Skal du med?