Hvordan går det, leder?

2 min.

Kopier link

Dårlig ledertrivsel er ikke kun et problem for den enkelte. Det påvirker medarbejdere, forretning og samfund. Relationen til nærmeste chef og kollegerne i ledergruppen er noget af det, som ledere selv peger på som afgørende for, om hverdagens krydspres er motiverende eller bliver for meget.

Højbjerre, Bauer & Schultz (HBS) har på Djøfs foranledning analyseret udviklingen i kompetenceefterspørgslen på Djøf-arbejdsmarkedet.

Analysen bygger på en kombination af resultater fra en kvantitativ jobopslagsanalyse og fra en række workshops med Djøf-medlemmer og ikke medlemmer. Den kvantitative jobopslagsanalyse er baseret på mere end 270.000 Djøf-relaterede jobopslag fra 2007 til 2017.

For at dække variationen på Djøf-arbejdsmarkedet er djøferne i analysen inddelt i 12 profilgrupper. Profilgrupperne dækker de typiske Djøf-profiler, men er ikke et udtryk for en udtømmende oplistning af arbejdsopgaver ligesom der kan forekomme overlap i mellem profilerne. 

Analysens hovedresultater er:

  • Stor variation i kompetenceefterspørgslen
  • Problemløsning er en kernekompetence hos djøferne
  • Nysgerrighed og omstillingsparathed bliver vigtigere på arbejdsmarkedet
  • Efterspørgslen efter sociale kompetencer stiger i særligt i høj grad

På baggrund af analysen tilbyder Djøf at afholde en workshop på din arbejdsplads for at synliggøre de kompetencer, der er formentligt er brug for fremover. Her vil I også debattere, hvad der er særligt brug for på jeres arbejdsplads og hvordan fremtidens arbejdsmarked påvirker jer. På den måde kan I være med til kvalificere debatten om fremtidens arbejdsmarked og sætte fokus på de udfordringer I lokalt står overfor.

Hvis du vil høre mere om muligheden for afholdelse af workshop, kontakt venligst Djøf på karriere@djoef.dk.


Analysen og de 12 profilgrupper kan du læse mere om her