Velkommen til vores nye website! Nogle steder vil du stadig se vores gamle site - lidt endnu.

Miniguide til dresscode på jobbet

Hvordan er det nu lige, man skal klæde sig på sin arbejdsplads? Det kan være svært at tolke. Og derfor har vi samlet en miniguide til, hvordan du spotter den rette dresscode på din nye arbejdsplads.

Dresscode på jobbet

Du kender det sikkert. På nogle studier går alle i jakkesæt – og ligner forretningstyper. Andre steder er det blot t-shirt og jeans – sådan helt afslappet casual. Ok. Det er måske en grov forenkling. Og det er vi ganske enige i.

Alligevel kan du måske nikke genkendende til, at der er forskel på dresscoden på andre studieretninger. Om det er godt eller skidt, er fuldstændig ligegyldigt. Det må man selv bestemme. Det interessante er, hvorfor det dog hænger sådan sammen?

Svaret er ganske enkelt: kultur, genkendelighed og medlemskab. Og det giver god mening. På nogle studieretninger vil de fleste søge nogle specifikke typer af job eller brancher, hvor der regler og kultur for visse typer af dresscode. Og vil man denne vej med sit arbejdsliv, kan det være en fordel at ligne dem, man gerne vil arbejde sammen med i fremtiden. Uanset om det er branche eller virksomhed. 

Og dette smitter af på dine medstuderende, når de først har landet jobbet. En dresscode bliver langsomt deres nye uniform i hverdagen. Det betyder dog også, at de fortsat kan være at finde i hoodie og jeans lørdag eftermiddag. Men i hverdagen er det blevet kutyme med et særligt sæt tøj.

Og det vil ofte vise medlemskab af et fællesskab Det kan nemlig fortsat være en tendens til Rip, Rap og Rup effekten på mange arbejdspladsen. Især når det gælder dresscode.

Så ved du, hvordan du klæder dig korrekt, så kan din kommende arbejdsgiver også se, at du har forstået den bane, du skal spille på. Det giver dem en tryghed i, at du har forstået kulturen hos dem.


Sådan lurer du en dresscode

Når du skal gennemskue dresscoden i en specifik branche eller arbejdsplads, giver det mening at trække på dit netværk. Hvilke studiekammerater eller andre i dit netværk arbejder på andre arbejdspladser i branchen.

Tjek desuden virksomheders hjemmesider, og undersøg, om medarbejderne er tilgængelige med medarbejderbilleder. Hvis de ikke er, kan langt de fleste findes på LinkedIn. Her vil de fleste have billeder af sig, som afspejler den dresscode, der er på deres arbejdsplads. 

Undersøg, om din drømmearbejdsplads har en officiel dresscode - og hvorfor den har det.

  • Er det en arbejdsplads, hvor der er stor ekstern kontaktflade og mange gæster i huset?
  • Vil din kontaktflade primært bestå af interne personer?
  • Kommer jeres eksterne interessenter fra formelle eller uformelle miljøer? 

Alt sammen afgør ofte, hvordan du skal være klædt på arbejdspladsen. Fx vil det ofte kræve en mere formel påklædning, når din kontaktflader repræsenterer mere formelle miljø. Husk, hvad der er opleves som formelt, kan være forskelligt fra branche til branche.

Find desuden ud af, om der er særlig dresscode for forskellige afdelinger til forskel fra andre enheder på arbejdspladsen. Der kan være stor forskel på, hvad der er kutyme for IT, Public affairs og marketing.

Føler du dig ikke tilpas i forhold til den aktuelle dresscode, så tænk over, hvilke konsekvenser det kan få, hvis du vælger ikke at følge både uskrevne og skrevne regler om påklædning. Måske skal du overveje at finde job et andet sted, hvis du ikke komfortabel med en virksomheds dresscode.

Husk også, du er et værdifuldt aktiv for den arbejdsplads, du ønsker at arbejde for. Og her vil alle medarbejderes udtryk og opførsel have betydning for, hvordan din arbejdsplads fremstår i det offentlige rum. 

Er der regler for dresscode

Både ja og nej. Der er ingen lov om dresscode i Danmark. Men din arbejdsgiver har ret til at diktere, hvad du skal have på. Derfor vil du også opleve stor forskel på virksomheder, og der kan også være forskel internt i en virksomhed. 

Det er nemlig arbejdsgiverens ret at tegne linjen for virksomheden, og hvordan medarbejderne skal gå klædt. Det handler om virksomhedens image. Og der kan arbejdsgiveren sagtens kræve, at du skal gå professionelt klædt. Og heri kan de definere, hvad det betyder for dig og dine kolleger.

Men en virksomhed må ikke forskelsbehandle mellem køn. Det gælder også for virksomhedens dresscode. Og så alligevel. Tilbage i 2019 afgjorde Ligebehandlingsnævnet en strid mellem en virksomhed og en medarbejder.

Her slog nævnet fast, at det var i orden at påbyde mænd at gå i lange bukser og lukkede sko, mens kvinder på samme arbejdsplads kunne gå på arbejde i kjoler og åbne sko.

Det skyldtes, at virksomhedens krav om formel beklædning betyder noget forskelligt for kvinder og mænd. Her gælder det, at de overordnede regler - altså kravet om formel beklædning - gælder for begge køn.

Det er dog ulovligt at sige: mænd ikke må gå i shorts, mens kvinder selv måtte bestemme. I sidste ende er det virksomheden, som bestemmer, hvordan du skal gå klædt i din arbejdstid, fordi det handler om deres image. 

Er regler og rammer uklare for dig, giver det god mening at få dem præciseret, så der er ikke opstå en unødig konflikt over tøj. Det er til gavn for dig og dine kolleger. 

Dresscode til jobsamtalen

Er du i tvivl om en dresscode, inden du skal til en jobsamtale, kan du gøre et af flere ting. Spørg direkte dine kontaktpersoner på arbejdspladsen, om der er regler for en dresscode, eller der er en specifik kultur i afdelingen. Kender du til andre, som arbejder samme sted, kan du også tale med dem for at høre mere.

Ellers er du også velkommen til at kontakte os. Vi kan rådgive dig i, hvordan du står skarpt til en jobsamtale. Vi står nemlig klar til at sparre med dig om alle facetter i samtalen. Fx hvordan du håndterer dresscode, referencer eller det helt klassiske spørgsmål om lønniveau. Det spørgsmål kommer tit, før du venter det.

Ring til os på 33 95 97 00 alle hverdage eller skriv en mail til os på djoef@djoef.dk.