Hemmeligheden bag lederes gode kommunikation

Anne Katrine Lund

Foto: Michael Sunne Ebbesen

3 min.

02.06.2025

Tina Juul Rasmussen, journalist
Kopier link

Hvad er det de gode ledere mestrer i deres kommunikation, som gør, at deres budskaber går klart igennem, virker troværdige og skaber både tillid og følgeskab? Det har vi spurgt Anne Katrine Lund, en af landets førende kommunikationseksperter, om. Her løfter hun sløret for tre afgørende ingredienser i god lederkommunikation.

Som leder bruger du 80 procent af din tid på kommunikation. Og kommunikation er limen i ledelse – det, som får din organisation til at hænge sammen og virke. Men hvad gør de ledere, som bare kan det der med at kommunikere klart, tydeligt, overbevisende og troværdigt? 

Hemmeligheden er ifølge Anne Katrine Lund, strategisk rådgiver, retorikekspert og en af landets førende eksperter i ledelseskommunikation, tre ting, hvis du vil lykkes med at kommunikere godt som leder: Selvindsigt, forberedelse og træning. Det vender vi tilbage til. 

Men først et mere grundlæggende spørgsmål: Hvorfor er god kommunikation så vigtig en del af ledelse?
 
- Kommunikation fylder utroligt meget i ledelse, fordi det er med kommunikationen, at ambitioner bliver til virkelighed, og man får sin organisation til at virke. Kommunikation skaber retning, mening – hvad og hvorfor – følgeskab og effektivitet. Det er drivkraften i ledelse, så hvis du ikke kan kommunikere, kan du ikke lede, fastslår hun. 

Og den gode kommunikation er vel at mærke ikke kun, når du står på ølkassen og præsenterer den nye strategi eller omstrukturering i organisationen. Langt det meste lederkommunikation foregår i hverdagen og bygger på vaner, som det er hensigtsmæssigt at være bevidst om. 

- Kommunikation er både de ord, du bruger i skrift og tale til at skabe retning, men det er i lige så høj grad de ’undertekster’, du kommunikerer med dine handlinger, siger Anne Katrine Lund og uddyber:

- De signaler, du sender, er mindst lige så vigtige, fordi medarbejderne opfatter: ”Uhh, det er vigtigt for min chef, at jeg gør sådan og sådan …” Derfor handler kommunikation ekstremt meget om selverkendelse, fordi du selv er instrumentet, så du skal vide, hvordan du virker på andre, siger rådgiveren, der har skrevet en lang rækker kommunikationsbøger og træner ledere i personlig kommunikation på blandt andet ”Chefuddannelsen” for offentlige ledere.

Min erfaring er, at mange ledere ikke forbereder sig. Jo, hvis de skal i medierne med en møgsag eller på talerstolen til en konference. Men generelt synes de, at de kan det der med at kommunikere, så de få minutter, de skal tale på personalemødet, forbereder de sig ikke på

Anne Katrine Lund

Spil aldrig skuespil

Hun har tre grundlæggende råd, som er med til at sikre, at din lederkommunikation lykkes. Dog lige en disclaimer:

- Man kan ikke læse sig til god ledelseskommunikation. Hvis ikke man har styr på sine værktøjer, bliver det til skuespil, og det tror ingen på. Jo, du kan godt levere en enkelt overbevisende performance, men ledelse handler om langvarige relationer, så derfor drives det hele af, at du ved, hvem du er, og tør stå ved dig selv. God kommunikation kommer af hårdt arbejde og masser af træning, siger hun og fortsætter:

- Teknisk set er det ikke svært, men ledere lever ofte et travlt liv, så arbejdet med kommunikation bliver tit undladelsessynden – det første offer for travlheden, og det påvirker den langvarige relation og følgeskabet, som ledelse bygger på. Derfor anbefaler jeg at prioritere arbejde med sin ledelseskommunikation.

Tre grundlæggende opgaver i kommunikation

Det bringer os til de tre grundlæggende opgaver, du ifølge Anne Katrine Lund skal løse i god lederkommunikation. 


1. Kend dig selv

Du skal vide, hvordan du virker på andre. Kan de se eller mærke, når du er irriteret, stresset eller ikke har så meget overskud? Selverkendelsen får du bl.a. gennem feedback. Men problemet er, at når du får magt – og fyringsret – forsvinder folks ærlighed. Derfor skal du gøre dig endnu mere umage for at få ærlig feedback. 

- Når du finder ud af, at det kun er din ægtefælle, som siger dig imod, skal du være på vagt. Så prøv at være en god iagttager – følg dine ord helt ud i panden på folk, og rul dine antenner ud, siger Anne Katrine Lund.

- Og husk, at det ikke handler om at spille skuespil, selvom du gerne vil tale som Barack Obama. Det går som regel helt galt. I stedet skal du hele tiden justere din kommunikation efter den situation, du er i, og den position, du har.
 
Hun anbefaler også at tænke over, hvordan vi kommunikerer med vores børn, fordi vi elsker dem så højt. Vi prøver hele tiden at bygge bro til, hvor de er, så vi kan flytte dem et sted hen, hvor de får det endnu bedre:

- Du skal ikke elske dine medarbejdere lige så højt, men du skal udvise samme respekt for dem som for dine børn – forstå, hvorfor de spørger, som de gør. 

(artiklen fortsætter under billedet)

Anne Katrine Lund. Foto: Michael Sunne Ebbesen

 

2. Prioriter og forbered din kommunikation

Udgangspunktet i god lederkommunikation er at forstå, at kommunikation handler om at opbygge en grundlæggende tillid ved at være troværdig, så du kan skabe en langvarig relation gennem din ledelse. Der kræver, at du tænker over og forbereder din kommunikation – at du prioriterer den. 

- Min erfaring er, at mange ledere ikke forbereder sig. Jo, hvis de skal i medierne med en møgsag eller på talerstolen til en konference. Men generelt synes de, at de kan det der med at kommunikere, så de få minutter, de skal tale på personalemødet, forbereder de sig ikke på, siger Anne Katrine Lund. 

Men det er, påpeger hun, ofte netop her, de skal motivere folk til det ene eller andet. Det kræver forberedelse – og er derfor en vigtig del af det at være en god leder. 

- Tænk også over, hvor meget du taler, eller hvor langt du skriver. Går medarbejderne motiverede fra et møde, hvor du har talt 80 procent af tiden? Eller får de den feedback, de ønsker, når du kun retter i et dokument og skriver instrukser i kommentarer? Det skaber skuffelse, når du som deres leder ikke kommunikerer ordentligt. Omvendt skaber det følgeskab at opbygge tillid gennem troværdig kommunikation. 

 

3. Træn din kommunikation hver dag 

Som med alt andet bliver din kommunikation bedre, når du træner den. Så gå ud og prøv den af, bed om at få feedback, find ud af, hvordan den fungerer i hverdagen. 

- Undersøg: Hvad synes medarbejderne? Hvad mener du? Kig på dig selv, og spørg: Virker jeg? Håndterer jeg mine møder, mails og sms’er fornuftigt, eller banker jeg dem af sted på to minutter, siger Anne Katrine Lund og anbefaler:

- Hvis din kommunikation ikke virker, som du ønsker, må du finde ud af hvorfor ved at spørge dem omkring dig. Vær nysgerrig, når folk ikke gør det, som du siger. Hverdagstræningen i kommunikation handler om ikke at gøre alt det, du plejer. 

 

Kort om Anne Katrine Lund

Anne Katrine Lund er strategisk kommunikationsrådgiver med fokus på troværdighed for nogle af landets største offentlige og private organisationer. Hun er ph.d. i retorik, forfatter til over 20 bøger om strategisk kommunikation samt en af underviserne på Djøf og CBS’ ”Chefuddannelsen – nye veje i offentlig ledelse”, hvor hun træner ledere i troværdig personlig kommunikation.