Strategisk salg for konsulenter
4 dage
Styrk strategisk salg, dine salgskompetencer og dit salgsmindset i dobbeltrollen som udførende konsulent og salgsansvarlig, så du kan skabe gode resultater og trives med at sælge.
26.500 kr. ekskl. moms for ikke-medlemmer
4 dage
Alle dage 9.00-16.00
Er kurset for dig?
Du arbejder som konsulent, hvor din viden og faglighed er dit produkt, og du er eksperten inden for dit område. Ud over din faglighed har du et salgsansvar knyttet til din jobbeskrivelse.
Du ønsker at styrke dine B2B-salgskompetencer og dit eget salgsmindset, så du løbende leverer gode resultater og kan bruge rådgivende salg som redskab.
Kurset er særligt til dig, som ønsker at gøre op med din indre modstand mod at have en sælgende rolle. Du får håndgribelige salgsværktøjer og ny inspiration til, hvordan du bruger din faglighed til at sælge med troværdighed og integritet.
Kurset er for alle typer af konsulenter og rådgivere, fx managementkonsulenter, faglige konsulenter, advokater og revisorer.
- en dybere forståelse for, hvad strategisk salg er
- indblik i dine egne styrker som sælgende konsulent
- træning i kompetencer inden for B2B-salg, strategi og personligt lederskab
- konkrete værktøjer til at planlægge og eksekvere strategiske salgsaktiviteter
- konkrete øvelser til personlig udvikling via refleksion og coachende dialoger
- en personlig handleplan, der sætter dig i stand til at eksekvere sikkert på salget og komme i mål
- sparring og feedback på individuelle udfordringer i den sælgende rolle
- indsigt, inspiration og øget motivation for at sælge.
Din arbejdsplads får en medarbejder, der:
- har en bedre kommerciel forståelse af salg, både strategisk og i praksis
- står stærkere og trives bedre i rollen som konsulent med salgsansvar
- ved, hvad der skal til for at indfri strategiske salgsmål
- har indsigt og øvelse i at forstå kunden og kvalificere salgsmuligheder
- er bevidst om, hvad der skal til for at drive en god salgsproces og sikre kontinuerlige salgsaktiviteter og -resultater.
Kursets indhold og forløb
På kurset lærer du at kombinere dine kernefagligheder med et stærkt fundament af kompetencer og værktøjer inden for B2B-salg. Gennem effektiv salgstræning styrker du din evne til at udvikle dit salg og skabe ny forretning.
Du bliver klædt på til at arbejde strategisk med salg. Du lærer at definere de rigtige målsætninger, drive salgsprocesser og styrke din personlige autoritet og relationen til dine kunder og samarbejdspartnere.
På kurset styrker du dit salgsmindset, og du bliver trænet i at bearbejde eventuelle mentale blokeringer, du måtte have for at træde i en sælgende rolle. Alt sammen for at du kan øge din motivation, trives i din salgsproces og ikke mindst skabe gode salgsresultater.
Før start
Det skal du gøre før kurset
Før kursusstart udfylder du et kort spørgeskema om dit arbejde som konsulent/rådgiver. Her giver du eksempler på dine opgaver og sætter ord på dine ønsker for din personlige udvikling gennem kurset. Du arbejder desuden med en kort refleksionsøvelse om dit nuværende forhold til salg og dig selv i sælgerrollen.
23. september 2025, 9.00-16.00
Dag 1
Forstå dig selv og kunden i et kommercielt perspektiv
I den første del af kurset får du et overblik over, hvad salg er, og du arbejder med grundstenene i strategisk salg. Her får du værktøjer til at forstå dine kunder kommercielt og udvikle skarpe værditilbud som en del af dit indledende og forberedende salgsarbejde.
Du arbejder også med din personlige motivation og selvopfattelse i rollen som sælger, og du afdækker eventuelle mentale blokeringer/modstand mod dét at skulle sælge. Du får konkrete redskaber til at styrke dit salgsmindset, så du har det bedste udgangspunkt for at lykkes med at sælge.
Du får indblik og træning i:
- hvad strategisk salg er, og hvordan selve salgsprocessen overordnet ser ud
- hvordan du anskuer kundens behov og udfordringer, både strategisk og kommercielt
- hvordan du kortlægger den værdi, du kan levere til kunden, og skaber en klar og målrettet værdifortælling og et salgspitch
- hvordan du gør salgsarbejdet mere relevant, effektivt og autentisk
- hvordan du har det med at skulle sælge, og hvor eventuel indre modstand og manglende motivation kommer fra
- hvilke værktøjer du kan arbejde med for at styrke dit mindset, så du kommer til at trives med at sælge
- hvordan strategisk salg kan være en naturlig og komplementær del af din faglighed.
24. september 2025, 9.00-16.00
Dag 2
Strategisk salg i din rolle som sælgende konsulent
På kursets dag 2 får du et indblik i de mest relevante tilgange til B2B-salg. De hjælper dig med at balancere din faglige troværdighed med det at sælge. Du får træning i at skabe værdi for kunderne og bygge stærke relationer.
Fokus er på, hvordan du bruger din faglighed i salget, og hvor dine styrker og udviklingspunkter er som sælgende konsulent. Du arbejder med at definere din salgsstrategi og salgsproces, samt hvordan du vil bidrage til din virksomheds salgsmål.
Du får indblik og træning i:
- hvordan du arbejder strategisk med relevante salgstilgange som værdibaseret salg, konsulterende salg, relationssalg og challenger sale
- hvordan du kan udfordre kunden på en værdiskabende måde
- hvordan du positionerer dig som en strategisk partner for kunden og skaber høj kundetilfredshed gennem tillid og forretningsforståelse
- hvordan du praktisk arbejder med dine styrker og svagheder som sælger
- hvordan du laver et solidt forberedende salgsarbejde, som skaber tillid, troværdighed og fundament for en god relation til kunden
- hvordan du identificerer salgs-, mersalgs- og forretningsmuligheder hos både nye og eksisterende kunder
- hvad en salgsstrategi er, og hvordan du arbejder med den i praksis
- hvordan du definerer din egen salgsproces, som passer til både dit temperament og den service/det produkt, du sælger.
Træning
Salgstræning i marken
Mellem dag 2 og 3 arbejder du tilbage i din virksomhed med at:
- præsentere din leder for dit arbejde med salgsstrategi og -proces og få feedback på, hvordan du kan bidrage til virksomhedens strategiske salgsmål
- identificere nye salgsmuligheder hos nye eller eksisterende kunder
- udarbejde en plan for en salgsmulighed hos en specifik kunde, som du skal arbejde videre med på dag 3 og 4, eller du forbereder en udleveret case.
8. oktober 2025, 9.00-16.00
Dag 3
Salg som håndværk i praksis
På dag 3 arbejder du med den kundevendte del af din salgsproces, og hvordan du går fra det første møde med kunden til at lukke salget. Du får konkrete værktøjer til at håndtere alle trin i din salgsproces og træner dem i praksis.
Du arbejder gennemgående på dagen med afsæt i den plan for en salgsmulighed hos en specifik kunde eller hos den udleverede case, som du har forberedt hjemmefra. På den måde bliver kursusdagen så praksisnær for dig som muligt.
Du får indblik og træning i:
- hvordan du bruger effektive B2B-salgsværktøjer til bl.a. facilitering af kundemøder, afklaring af kundens købeklarhed og kvalificering af salgsmuligheder
- hvordan du arbejder med aktiv lytning og effektive spørgeteknikker til at styre kundemøder, kvalificere dit værditilbud og skabe stærke relationer
- hvordan du afdækker kundens handlemønstre og beslutningskriterier både som organisation og hos beslutningstagere og andre nøglepersoner
- hvordan du udarbejder et salgspitch tilpasset en specifik kunde og salgsmulighed
- hvordan du håndterer kundens indvendinger med argumentationsteknikker
- hvilke metoder og teknikker du kan bruge til at forhandle aftaler og lukke salget.
9. oktober 2025, 9.00-16.00
Dag 4
Strategisk salgsplanlægning og eksekvering
På kursets sidste dag arbejder du med, hvordan du gør strategisk salg til en integreret del af dit arbejde og opretholder momentum og motivationen. Du får samtidig inspiration til forskellige måder at måle din succes på.
Du udarbejder en realistisk og handlingsorienteret plan for, hvordan du kan indfri dine salgsmål. Det sikrer, at du kan eksekvere sikkert og skabe stærke resultater i dobbeltrollen som konsulent og salgsansvarlig.
Du får indblik og træning i:
- hvilke relevante modeller og skabeloner du kan bruge til at organisere dit salgsarbejde med afsæt i din salgsstrategi
- hvordan du holder dig motiveret i salgsarbejdet uden at gå på kompromis med din kerneopgave som konsulent
- hvordan du sætter dine salgsaktiviteter i system og skaber resultater med en eksekverbar handleplan
- hvordan du proaktivt bruger din position som strategisk rådgiver til at videreudvikle relationen og dit salg til kunden
- hvilke specifikke tilgange til mersalg og eftersalgsservice du med fordel kan bruge
- hvordan du indhenter og bruger kundefeedback og referencecases aktivt til at styrke dit salgsarbejde.
Hvorfor arbejde med dit salgsmindset?
Strategisk salg er et håndværk, alle kan lære, og dit salgsmindset er afgørende for, hvordan du lykkes.
Dit salgsmindset er den måde, du tænker, tror og forholder dig til salg og dig selv i rollen som sælger på. Det omfatter din mentale indstilling, din holdning, dine overbevisninger og de værdier, du forbinder med salg. Dit salgsmindset vil således påvirke din adfærd: hvordan du går til salgsopgaven, træffer beslutninger og handler/ikke handler i forskellige salgssituationer.
Mange mennesker har modstand mod at skulle sælge og har dermed et fastlåst salgsmindset. Det skyldes ofte mentale blokeringer, uhensigtsmæssige overbevisninger og negative associationer til fx dårlige oplevelser med andre sælgere, som ikke har noget med dem selv at gøre.
På kurset arbejder vi aktivt hen imod det udviklingsorienterede mindset og erstatter negative overbevisninger med mere hensigtsmæssige overbevisninger – en styrkelse af dit salgsmindset, som er afgørende for, hvordan du lykkes med dit fremtidige salgsarbejde og dine salgsresultater.
Marie Gregersen
Rådgiver og underviser i B2B-salg og forretningsudvikling
Hvem møder du?
Marie Gregersen
Rådgiver og underviser i B2B-salg og forretningsudvikling
Kursets form
Undervisningen på ’Strategisk salg for konsulenter’ er en dynamisk vekselvirkning mellem teorioplæg, coachende dialoger, casearbejde, øvelser og præsentationer. Du skal være parat til at deltage aktivt sammen med de øvrige deltagere og kommer både til at arbejde individuelt og i grupper.
Mellem modulerne har du mulighed for at afprøve det lærte i praksis og gøre dig nye erfaringer, der understøtter dit arbejde med din sælgerrolle. På modul 2 samler vi op, så du kan få svar på spørgsmål og feedback på, hvad der er opstået for dig i mellemtiden.
Djøfs digitale læringsportal forstærker din læring på kurset med forskellige læringsaktiviteter og materialer. Sammen gør vi noget godt for miljøet ved at spare på det trykte materiale. Log på portalen fra en browser, lige når du har brug for det, og lær de andre deltagere og underviseren at kende allerede før kurset.
Tilkøb individuel salgscoaching efter kurset
Du har mulighed for at tilkøbe 2 x 1,5 times fortrolig salgscoaching med underviseren. Prisen for 2 sessioner er 4500 kr. ex moms.
Sessionerne giver dig:
- mulighed for målrettet at omsætte forløbets læring til netop din arbejdssituation
- sparring på aktuelle faglige og personlige udfordringer i salgsrollen
- opfølgning på dit arbejde med salgsmindset fra kurset
- input til din handleplan/udviklingsplan i rollen som sælger og konsulent.
Bonus: 1,5 times læringsworkshop
Når du tilmelder dig et kursus eller en uddannelse hos os, bliver du automatisk inviteret til onlineworkshoppen ’100% læring’.
På 1,5 time får du metoder til at øge dit læringsudbytte før, under og efter dit kursus. Du får også fri adgang til et onlinekursus om læring på Djøfs læringsportal.
Det er vores ekstra bidrag til at øge din læring, så du og din arbejdsplads får et markant større udbytte af dit kursus.
Praktisk information
Her får du svar om de vigtigste praktiske informationer. Har du andre spørgsmål, så kontakt os endelig.
Se yderligere praktiske informationer og FAQ om kurserHvornår foregår det?
8.-9. oktober 2025, 9.00-16.00
Hvor foregår det?
Gothersgade 133
1123 København
Hvad koster det at deltage?
23.500 kr. ekskl. moms
Ikke-medlemmer
26.500 kr. ekskl. moms
Hvornår skal jeg senest tilmelde mig?
Hvem kan jeg kontakte, hvis jeg har spørgsmål?
Hvornår er afmeldingsfrist?
Se alt om, hvornår og hvordan du kan afmelde dig i vores handelsbetingelser.
Kan kurset blive holdt hos os?
Vi kan levere Djøfs kurser som interne virksomhedskurser, tilpasset eller skræddersyet efter behov.
Hvordan betaler jeg?
En måned før start modtager du eller din arbejdsplads en faktura.
Se alt om betaling i vores handelsbetingelser.
Hvordan håndterer I mine personoplysninger?
Når du tilmelder dig en aktivitet hos Djøf, skal vi bruge nogle oplysninger om dig. Du kan læse i vores privatlivspolitik, hvordan vi håndterer og beskytter dine personoplysninger.
Få ny viden og inspiration
I Djøfs kalender kan du finde en lang række af faglige og sociale arrangementer, kurser og netværksgrupper, der handler om alt fra personlig udvikling, aktuelle samfundsemner, lovændringer, ledelse, trivsel og meget mere. Skal du med?