Kontakt os
Ring på 33 95 97 00
Alle hverdage kl. 9.00-16.00.
Netværk. Et ord, du nok har hørt flere gange. Men hvorfor er det egentlig så vigtigt at netværke? Og hvordan kommer man lige i gang på en god måde?
Én ting er at netværke med folk uden for din organisation. En anden ting er at netværke internt. Og det kan virkelig noget.
Forestil dig, at du en dag sidder med et konkret problem, som du skal bruge en andens hjælp til. Eller at du en dag gerne vil rykke afdeling. Så er det bare dét nemmere at række ud, hvis du i forvejen kender personen eller afdelingen.
Derfor skal du ifølge netværksekspert og karrierekonsulent i Djøf, Thorleif Trust Gotved, se din organisation som én stor netværksbuffet – klar til at gå på opdagelse i.
Thorleif Trust Gotved, karrierekonsulent i Djøf.
Fotograf: Thomas Tolstrup/Gotved PR
Her får du Thorleif Trust Gotveds trin-for-trin-guide til, hvordan du bygger et stærkt netværk.
Find dem, du vil netværke med
Du kan række ud til andre nyuddannede, som du kan spejle dig i, eller mere erfarne kollegaer. Du kan også vælge at gå specifikt efter personer i bestemte afdelinger, hvis der er nogle afdelinger, du gerne vil blive klogere på.
Brug intranettet og LinkedIn til at finde kollegaer i din organisation. På LinkedIn kan du gå ind på din arbejdsplads profil og se, hvem der ellers arbejder i virksomheden, og hvem du har noget tilfælles med. Brug også platformen til selv at lave et opslag, hvor du fx skriver, hvad du har skrevet speciale om, eller hvordan det er at være ny på din arbejdsplads. Det inviterer andre fra virksomheden til dialog og er en naturlig samtalestarter.
Deltag i sociale arrangementer, placér dig strategisk til frokosten eller tag kontakt til mødedeltagere efter et møde, hvis der var noget til mødet, som er naturligt at spørge ind til eller følge op på.
Skriv en besked på din foretrukne kanal
Skriv fx:
”Hej, jeg er lige startet i mit første job i [afdelingens navn]. Jeg er lidt nysgerrig på de forskellige afdelinger og vil gerne have en god fornemmelse af huset – herunder også hvad du og din afdeling arbejder med. Derfor vil jeg høre, om du har lyst til at drikke en kop kaffe med mig?”
Hvis du hører tilbage, aftaler du et tidspunkt, der passer jer begge. Sæt 20 eller 30 minutter af, så det bliver nemt og overskueligt at sige ja.
Det kan I tale om
For at undgå skrækscenariet, hvor der ikke er noget at tale om, kan du forberede nogle spørgsmål. Spørg fx ind til, hvad vedkommendes rolle er, hvad afdelingen mere overordnet arbejder med, hvor lang tid vedkommende har været i organisationen, og hvad de lavede inden.
Gå ind på vedkommendes LinkedIn-profil og find ud af, om I har ting tilfælles, som I kan tale ud fra. Hvis du mødes med en anden nyuddannet, kan I tale om, hvordan det er at gå fra studielivet til arbejdslivet. Hvis du mødes med en, der har været nogle år på arbejdspladsen, kan du spørge ind til vedkommendes erfaringer med at være ny og falde til.
Selv om det måske føles mere trygt at tage udgangspunkt i det faglige, er det også helt okay at spørge ind til andre ting end arbejde, hvis det føles naturligt. Det er med til at gøre samtalen mere uformel.
Tag et ur med, så du ikke overskrider tiden. Hvis samtalen er god, kan du spørge, om der er tid til at fortsætte, eller om I skal tage en opfølgende snak senere.
Sådan følger du op
Hvis I ikke allerede er forbundet på LinkedIn, kan du sende en anmodning med en besked, hvor du takker for snakken.
Hvis I har talt om noget bestemt, som er naturligt at følge op på, kan du skrive en besked om netop det eller sende en podcast eller artikel, som relaterer sig til emnet.
Tænk over, hvornår det giver mening at række ud:
- Det er en balance mellem at være cool og klister, så det er ikke dårligt at have lidt tålmodighed, fortæller Thorleif Trust Gotved.
Der er på ingen måde noget forkert eller underligt ved at ville netværke, understreger Thorleif Trust Gotved. Spørg dig selv, hvordan du ville opleve det, hvis en kollega kontaktede dig eller ville sidde ved siden af dig til frokost. De fleste bliver smigrede. Samtidig viser det handlekraft og initiativ at række ud, og det er på mange måder den bedste reklame, du kan gøre for dig selv.
Og hvis du på et tidspunkt ikke får svar, skal du ikke tage det personligt. Der kan være mange årsager til et ikke-svar, og selv om der vil være nogle, der ikke har lyst til at mødes, vil rigtig mange synes, at det er fedt og spændende.
- Derfor er det aldrig dumt at tage chancen, siger Thorleif Trust Gotved.
Kontakt os
Ring på 33 95 97 00
Alle hverdage kl. 9.00-16.00.