Gå til hovedindhold

Sådan bruger du AI til at løfte dig som leder

5 min.

24.09.2025

Annemette Schultz Jørgensen, journalist

Hvor medarbejdere og direktioner er godt i gang med at tage AI i brug, tøver mange af de ledere, der står midt i organisationen i krydspresset mellem drift, regler og relationer. Men ifølge CBS-professor Jan Damsgaard er der ingen grund til at holde igen. For giver du teknologien lov, kan den tage sig af dine mest trivielle administrative opgaver, frigøre tid til det egentlige lederskab og gøre dig til den bedste version af dig selv som leder.

Forestil dig en arbejdsdag, hvor du ikke starter i modvind med indbakken, mødedagsordener og regneark, men i stedet kan bruge morgenen på det, du helst vil: at møde dit team med overskud, tage den vigtige samtale med en medarbejder eller forberede dig på de strategiske beslutninger, der venter.

For mange ledere lyder det som ren ønsketænkning. At slippe fri af hverdagens administrative bånd, frigøre sig fra rutineopgaverne og i stedet investere energien i det vigtigste: Skabe retning, mening og udvikling for både medarbejderne og organisationen. 

Men ifølge Jan Damsgaard er den vision langtfra urealistisk. Tværtimod ligger den snublende nær, hvis ledere tager AI til sig.

– Ledere står i dag med en historisk mulighed for at løfte deres lederrolle. AI kan frisætte dem og hjælpe dem i overgangen fra presset administrator til styrket relationsleder. Det handler helt konkret om at lade teknologien tage sig af de trivielle opgaver, så noget af støjen i deres hverdag forsvinder, og de selv kan bruge kræfterne på det egentlige lederskab. Men det kræver, at de griber chancen, siger Jan Damsgaard, professor i digitalisering på CBS og oplægsholder på Djøf Festival 2025 i Aarhus og København i oktober.

Det vigtigste for lederen er relationen til medarbejderne. Men fordi det ikke føles som det mest presserende, ender det ofte med at komme i sidste række. Hvis AI får lov til at overtage det kedelige ’red tape’, vil det helt automatisk frigøre plads til alt det relationelle

Jan Damsgaard

Forlang klare rammer fra toppen til at skalere AI

Ifølge Damsgaard tøver mange ledere i dag med at tage springet. Ikke fordi de mangler lyst, men fordi de står uden klare retningslinjer for, hvordan de skal gribe AI an, og hvor de overhovedet skal begynde.

– Mange ledere oplever, at AI har sneget sig ind på dem som en tyv om natten. Medarbejderne er allerede i fuld gang med at afprøve værktøjerne til alt fra mails til analyser, mens direktionerne nu venter utålmodigt på produktivitetsgevinster og nye forretningsmuligheder. I midten står lederne uden kompas og føler sig fanget på bagkant, siger han og peger på, at en del af forklaringen er, at AI adskiller sig markant fra tidligere digitaliseringsprojekter.

– Implementeringen af AI sker nedefra og på frivillig basis. Derfor arbejder organisationer i dag med teknologien på vidt forskelligt niveau og i meget forskelligt tempo. Nogle teams får meget ud af det, andre famler i blinde, og resultaterne bliver ujævne og fragmenterede. Der er brug for at løfte AI fra spredte eksperimenter til et fælles arbejdsredskab, og den opgave ligger lige for for lederne i midten. Men de kan ikke løfte den uden en klar linje fra øverste lag, som udebliver mange steder, siger Jan Damsgaard, der er forfatter til bogen “AI – mellem fornuft og følelse”, der for nylig kom i en ny udgave hos Djøf Forlag.


Håndtér den faglige sorg

At indføre AI handler dog ikke kun om systemer og rammer, men i lige så høj grad om identitet og faglig stolthed. Og her støder mange ledere ifølge Jan Damsgaard på to gennemgående reaktioner fra medarbejderne: faglig sorg og faglig dovenskab.

– Faglig sorg opstår, når AI pludselig viser sig bedre til en opgave, som medarbejdere har bygget deres professionelle identitet på. Det kan ramme den erfarne kollega, der altid har haft ry for at kunne spotte fejl i rapporter, men som nu ser, at AI løser opgaven hurtigere og mere præcist. Hvis man som leder ikke håndterer den sorg, kan det føre til modstand, hvor medarbejdere måske ligefrem giver AI for lidt data eller bevidst sætter værktøjet op til at fejle, siger han og peger på, at netop de nøglepersoner kræver særlig opmærksomhed.

– Få dem med ombord fra starten. De kan blive stærke ambassadører, fordi de har værdifulde kompetencer og en autoritet i organisationen.


Overvind den faglige dovenskab

Faglig dovenskab er den modsatte faldgrube og er, når man tager alt, hvad AI leverer, for gode varer.

– Det opstår i de situationer, hvor medarbejderne læner sig for meget op ad teknologien og slækker på deres kritiske blik. Hvis man uden videre accepterer alt output fra AI, risikerer man fejl og fordrejede konklusioner, siger Jan Damsgaard.

Derfor er en anden vigtig opgave for ledere at hjælpe teamet med at bevare dømmekraften. AI skal være en stærk hjælp, men kun når den kombineres med menneskelig erfaring, kritisk sans og faglige kompetencer.
Jan Damsgaard

Ifølge Jan Damsgaard rummer AI dog et langt større potentiale end blot at være et praktisk ledelsesværktøj over for teamet. Teknologien kan også fungere som en direkte makker i lederens egen rolle, som en usynlig assistent, der aflaster, skærper og forstærker rollen.

– Opgaver som mødeforberedelser, dagsordener, referater og statusopdateringer er typisk det, der sluger tid for mange ledere, men meget af det kan AI i dag overtage. Og når de rutiner fjernes fra dit bord, vil det ikke bare frigøre tid, men også mentalt overskud til at skabe indsigt og større klarhed. Derfor kan teknologien virkelig hjælpe ledere ind i rollen som en stærkere udgave af sig selv. En slags ninjaudgave.

Har du som leder ansvaret for flere parallelle projekter, kan du fx tildele projekterne deres egen “AI-hukommelse”, hvor alle referater, beslutninger og budgetter lægges ind i systemet, så du blot kan spørge: “Hvad aftalte vi sidst?” eller “Hvad er de næste milepæle?”.

– Det vil give ledere et langt bedre og mere konstant overblik, uden at man selv skal grave i gamle mapper og filer. Og samtidig betyde færre forglemmelser, mindre spildtid og dermed et stærkere greb om de ledelsesmæssige kerneopgaver.

Mere tid til relationerne

 Og ifølge professoren er det oplagt for ledere at veksle det overskud til at styrke relationerne til medarbejderne, der ellers ofte nedprioriteres, når driften presser sig på og akutte problemer skal løses.   

– Det vigtigste for lederen er relationen til medarbejderne. Men fordi det ikke føles som det mest presserende, ender det ofte med at komme i sidste række. Hvis AI får lov til at overtage det kedelige ’red tape’, vil det helt automatisk frigøre plads til alt det relationelle, siger Jan Damsgaard.

I praksis vil al den tid, man tidligere har brugt på at kæmpe med Excel-ark, skemaer eller uendelige rapporter, nu kunne anvendes på samtaler med medarbejdere, forberedelse af MUS eller udvikling af teamets kompetencer.

– Det vil give mere mening i hele rollen som leder. Og derfor for mange ledere også et løft i jobtilfredshed og kompetenceudvikling i rollen.


Et stærkere fundament opadtil

Samtidig kan AI ifølge Jan Damsgaard være en gamechanger for lederes relation til topledelsen, som ofte er der, hvor man oplever, at forventningerne strammer til og presset for resultater mærkes mest. 

- Teknologien giver ledere et mere solidt grundlag for at møde topledelsen med bedre argumenter, mere valide tal og en klarere struktur i sine indspark. Og dermed styrke rollen som bindeled, siger han og forklarer, at det kan handle om at bede AI om at trække de vigtigste pointer ud af tidligere rapporter og lave et udkast til en ny. Eller hjælpe med at visualisere tal i overskuelige grafer, samle status fra flere projekter i ét samlet overblik eller udforme en præsentation, der tydeliggør konsekvenserne af forskellige scenarier. 

- Med bedre data og skarpere pointer kan teknologien give et langt stærkere afsæt for dialoger og forhandlinger, når man som leder skal levere input eller deltage i strategiske dialoger.


Byg din egen AI-sparringspartner

Helt konkret anbefaler han ledere at starte processen med AI med at bygge sin egen AI-sparringspartner. En AI-agent som kan være knyttet til et projekt eller til hver enkelt medarbejder.

– Lav en AI-agent, der kan hjælpe dig med forberedelser til MUS, simulere en utilfreds medarbejder eller agere krævende topleder. På den måde kan du træne og forberede dig i trygge rammer, inden du tager samtalen i virkeligheden, siger han og uddyber, at teknologien på den måde kan blive en ny form for støtte i en ofte ensom rolle. En sparringspartner, der giver idéer, stiller kritiske spørgsmål og hjælper med at strukturere vanskelige problemstillinger.

– Det gør det lettere at gå ind i svære samtaler og nemmere at undgå at stå på bagkant i en organisation, hvor både medarbejdere og chefer allerede bruger teknologien aktivt. Det er en oplagt mulighed for at styrke både dine relationelle kerneopgaver og ledelseskompetencer, siger Jan Damsgaard, som afslutter med en klar opfordring til dagens ledere: 

- Tag lederskab på AI nu, så du kan frisætte din lederrolle. Vi står på tærsklen til en enorm udvikling. Men som leder risikerer du at sakke bagud, hvis du tøver, fordi medarbejderne allerede har taget teknologien til sig. Det er lidt som en stoledans: Musikken spiller for fuld kraft, og nu gælder det om at få sig en stol, før de alle sammen er optaget, siger han.

AI for ledere

AI stiller nye krav til ledelsesopgaven. Bliv klædt på med viden, værktøjer og arrangementer om ledelse af AI.

Læs mere