Gå til hovedindhold

Guide: Brug AI til bedre tekster på job

AI og tekstarbejde

4 min.

01.09.2025

Lasse Skole Hansen

Uanset om du arbejder som kommunikatør eller ej, skriver du sandsynligvis tekster på jobbet: Mails, mødeinvitationer og referater. Så hvordan bruger du AI, uden at gå på kompromis med på kvaliteten?
Få råd og eksempler til at bruge AI som genvej til bedre tekster på job.

Det er nemt at falde for fristelsen: “Skriv lige et udkast”, “giv mig fem forslag”, “lav en opsummering af det her”. Men hvis du ikke selv har styr på retningen, spytter AI’en noget ud, der kommer til dig ekstremt hurtigt – men føles tomt og generisk, når du læser det igennem.

Her er en oversigt, der kan skåne dig for både dobbeltarbejde. Og ikke mindst hovedrysten fra dem, der læser dine tekster:

Opgave 

AI er god til at … 

… men du skal stadig … 

 Opsummere et notat  Komme med et hurtigt overblik  Tjekke, at pointerne ikke er fordrejet
 Lave tekstudkast  Komme i gang, bryde skriveblokering  Redigere til dit eget sprog og målgruppe
 Forberede møder  Give struktur og spørgsmål til dagsorden  Vælge det vigtigste og fjerne fyld
 Brainstorme idéer  Tilbyde variation og uventede vinkler  Sortere og prioritere
 Skrive mails  Skitsere høflige formuleringer og struktur  Tilpasse tone og sikre tydelighed

Tre råd til at bruge AI til tekster, uden at sende din læser direkte i drømmeland

1. Begynd arbejdet med din pointe. Ikke med prompten.

Du har fået en opgave: Et notat til ledelsen, en tekst til intranettet, et svar til en samarbejdspartner. Uanset hvad det er, så brug to minutter på at tænke: Hvad er min hovedpointe? Hvem skal læse det? Hvad er mit mål? Først derefter åbner du ChatGPT og bruger den til at komme i gang. Og altså ikke til at finde ud af, hvad du vil sige.

2. Brug AI til første udkast, men husk at redigere.

Ja, AI går hurtigt. Men svaret er også ofte generisk. Læs AI’ens udkast igennem, som du ville læse en kollegas udkast: Er det skarpt nok? Mangler der noget? Er tonen passende? Et AI-genereret udkast er netop dét – et udkast. Din faglighed består i, at du redigerer og prioriterer.

3. Lær AI at skrive som dig eller som din organisation

Hvis AI’en skriver som en amerikansk konsulent, er det ikke fordi, den ikke kan andet. Du skal bare hjælpe den. Prøv fx: “Skriv det i et klart, analytisk og nøgternt sprog – som en kommunikationskonsulent med fokus på faglig kvalitet.” Eller “Brug en tone som i et ministerielt notat – saglig og præcis.” Eller måske kan du dele din organisations Tone of Voice med AI’en. Jo mere du guider, jo mere genkendeligt bliver sproget.

Inspiration: Brug AI med omtanke – fx sådan her

Hvis du vil spare tid og stadig levere kvalitet, kan du fx prøve disse prompts:
  • “Skriv et førsteudkast til en opfølgende mail, hvor vi opsummerer mødet og peger frem mod næste skridt. Brug en tydelig og venlig tone.”
  • “Lav en liste over centrale pointer i dette dokument – men fremhæv det, der kræver handling.”
  • “Giv mig 3 alternative formuleringer af dette afsnit – så jeg selv kan vælge, hvilken stil der passer bedst.”

Og husk: Du er stadig fagpersonen, der skal stå på mål for alt dit arbejde. AI er assistenten.


Kursus: Brug ChatGPT som skrivepartner

Lær at skabe synergi mellem det, ChatGPT genererer, og din faglige viden. Vi afholder kursus flere gange, og næste gang er 8. oktober i København. Pris for medlemmer: 5.800 kr. eks. moms.

Læs mere, og tilmeld dig