Gå til hovedindhold

Få inspiration til at bruge din cand.merc.-faglighed som en styrke i forretningen. Ligesom Cathrine.

Cathrine Bundgaard Boysen

Cathrine Bundgaard Boysen er uddannet Cand.merc.jur og arbejder som Legal Officer hos Knorr-Bremse Rail Systems

3 min.

05.11.2025

Lasse Skole Hansen

Vil du blive klogere på, hvordan du kan bruge din cand.merc.-faglighed i forretningen? Cathrine Boysen viser, hvordan jura og forretning kan gå hånd i hånd i hverdagen som cand.merc.jur.

For Cathrine Boysen er kombinationen af jura og forretningsforståelse ikke bare en titel på eksamensbeviset – det er en måde at tænke på. Hun fortæller, hvordan hendes cand.merc.jur.-faglighed gør hende i stand til at finde løsninger, der både er juridisk holdbare og giver mening for virksomheden som helhed.

1. Hvordan oplever du, at cand.merc.jur-uddannelsen klæder dig på til dit arbejde?

Jeg startede på den almindelige jur.-uddannelse, men valgte at skifte over til merc.jur.’en efter det første år. Det gjorde jeg på grund af “merc.”-delen. Jeg fik hurtigt en fornemmelse af, at når jeg en dag skulle ud på arbejdsmarkedet, så ville jeg gerne skille mig ud fra de øvrige jurister ved at have kombineret juraen med forretningsmæssig forståelse. Jeg følte, det ville give mig de bedste forudsætninger for den karrierevej, jeg drømte om.

Jeg er den dag i dag virksomhedsjurist, og en del af grunden til, jeg blev valgt, var på grund af “merc.”-delen. Min uddannelse har klædt mig på til at tænke anderledes, når det kommer til klassiske juridiske problemstillinger; jeg indtænker min virksomheds forretningsmæssige behov, mål og strategi i de løsninger, jeg skal finde i mit arbejde. 

2. Er der nogle særlige redskaber eller perspektiver fra cand.merc.-uddannelsen, du bruger direkte i dit arbejde? Kan du give konkrete eksempler?

Som virksomhedsjurist fylder “jur.”-delen naturligt en stor del af rollen. Jurister lærer tidligt på uddannelsen, at jura ikke er en eksakt videnskab, men vi lærer også, at den juridiske metode er fremgangsmåden til at løse problemstillinger: “Faktum - jus - subsumption” Metoden betyder, at vi skal identificere hændelsesforløbet, anvende retsreglerne på området og nå frem til en løsning herudfra.

Metoden er vigtig at mestre, men et redskab, som “merc.”-delen har givet mig er, at jeg evner at udfordre eller vurdere løsningen i andre forretningsmæssige perspektiver. Når jeg i mit daglige arbejde laver “faktum - jus - subsumption”-øvelsen, som jeg skal, så indtænker jeg virksomhedens behov og løsningens potentielle påvirkning af andre dele af virksomheden. 

Et eksempel kunne være, hvis jeg lavede en vurdering, hvor der juridisk ikke herskede tvivl om, at virksomheden ville have ret til erstatning ud fra et hændelsesforløb sammenholdt med retsreglerne; her ville jeg ikke nødvendigvis gå med dén løsning, hvis andre hensyn eller virksomhedsforhold vægtede højere i den konkrete situation.

Blot fordi man har retten på sin side, så er det ikke sikkert, at det er den rette vej at gå, når man ser det i et større perspektiv – her synes jeg, at ”merc.”-delen har givet mig redskaber til at kunne se det større perspektiv.

“Merc.”-delen hjælper mig med at kommunikere og forstå, hvordan min faglighed kan hjælpe mine kollegaer med deres opgaver. Men også hvordan kollegaernes faglighed kan hjælpe mig med mine opgaver.

Cathrine Bundgaard Boysen, cand.merc.jur og Legal Officer

3. Oplever du, at din cand.merc-faglighed er anderledes end dem, der ikke har en cand-merc-uddannelse. Og hvis ja, hvordan?

Jeg oplever, at det i højere grad er nemmere for mig at forstå andres perspektiver og tilgange til opgaver, da jeg har nemmere ved at trække mig ud af min mere specialiserede viden (jur.-delen) og op i helikopterperspektivet.

Når jeg arbejder sammen med andre er det ikke altid, at jeg 100% kan forstå og sætte mig ind i deres faglighed. Jeg kan dog finde fælles grund mellem os og stille spørgsmål, der vedrører begge vores områder – og det er netop dét redskab, jeg føler, jeg har tilegnet mig gennem ”merc.”-delen på min uddannelse.

Jeg føler mig som cand.merc.jur.’er bedre klædt på til at samarbejde med andre fagligheder, fordi jeg forstår de generelle forretningsmæssige mål og perspektiver og dermed kan omsætte andres faglighed til noget, der er mere håndgribeligt for mig.

4. Hvordan bruger du din faglighed i samarbejdet med kolleger fra andre baggrunde – fx, kommunikatører eller økonomer eller SAMF-uddannede? 

Jeg er sikker på, at min baggrund har gjort det nemmere for mig at forstå mine kollegaers faglighed, selvom de har andre uddannelsesbaggrunde end mig selv. Der er på mange måder lidt “merc.”-faglighed i os alle, når vi først kommer ud på den anden side af studierne og arbejder sammen om at opfylde og efterleve vores virksomheds behov, mål og strategier.

“Merc.”-delen hjælper mig med at kommunikere og forstå, hvordan min faglighed kan hjælpe mine kollegaer med deres opgaver, men også hvordan deres faglighed kan hjælpe mig med mine. Jeg lytter til mine kollegaer med andre baggrunde, fordi jeg ved, at jeg har brug for deres input og viden; Min endelige konklusion afhænger af dem, ikke nødvendigvis af, hvad reglerne på området siger.

5. Hvis du skulle give et godt råd til andre cand.merc.’ere om hvordan, de bringer deres specifikke faglighed i spil - studerende som færdiguddannede - hvad ville det så være?

 Mit råd til andre cand.merc.’ere vil være at holde fast i alsidigheden og metoden, vi lærer. Det kan måske nogle gange føles som om, at andre uddannelser fører til en mere “specialiseret viden” inden for enkelte områder, men jeg har oplevet, at når man kommer ud på arbejdsmarkedet med vores faglighed, så kan du blive specialiseret i lige præcis den virksomhed, du er i, fordi du har lært metoden - og ikke bare faget.

Din tankegang og arbejdsmetode er fleksibel og omstillingsparat, fordi den ikke er bundet op på låste rammer - og det er en kompetence, du kan komme rigtig langt med på den anden side af studierne.