Fem trin: Sådan skaber du som erhvervsøkonom forandringer med dine analyser

En kvinde sætter post-its på en glasvæg

2 min.

Lasse Skole Hansen
Kopier link

Som erhvervsøkonom laver de fleste analyser som en fast del af jobbet. Men hvordan får du kollegaerne til at handle på dem? For dit gode arbejde er jo mest værdifuldt, hvis det bliver forstået og brugt til at skabe forandringer. Her får du praktiske råd til at gøre dine anbefalinger lettere at forstå, acceptere og udføre.

Frederik Iuel rådgiver dagligt erhvervsøkonomer i Djøf om at lykkes i deres arbejde:

- Jeg har bemærket fem tendenser, som man skal huske for at få succes. Man skal bygge alliancer, og huske, at modstand er en velsignelse i forklædning, når man anvender den konstruktivt, forklarer han.

De fem råd, som gør dine analyser værdifulde på job

1. Tag ejerskab – din analyse starter med dig

- Du skal først og fremmest eje din analyse selv. Den er din, og den er du fagligt stolt af, og det skal du huske at kommunikere. 

- Man kan tænke, det er underforstået, at ens arbejde er godt, og at man er stolt af det. Men du skal huske at leve dig ind i opgaven og vise dit ejerskab og netop den stolthed. Det kan folk mærke, og det er med til at overbevise, og skabe tryghed og tillid omkring dit projekt.

2. Kobl altid analysen til forretningen

- En analyse skal ikke bare være interessant, den skal først og fremmest  nære nyttig. Så husk at være krystalklar med, hvordan dit arbejde bringer jeres strategi i spil eller gør jer bedre til at løse konkrete opgaver; leverer på jeres bundlinje  

- Man kan godt fortabe sig lidt i sin egen faglighed og det, man selv synes er spændende. Det er også en vigtig komponent. Men dit arbejde skal jo bindes op på det, dine interessenter har brug for – husk derfor altid at tænke i bundlinje og forretning.

3. Synliggør dit arbejde

- Tænk på det som en lille kommunikationsstrategi for projektet: ”Skal jeg nævne det på et afdelingsmøde, eller inddrage min chef i, hvordan arbejdet skrider frem?” 

- Og det handler ikke kun om at tale højt om dit arbejde. Kommunikation kan også være at involvere undervejs som en måde at skabe engagement. 

4. Byg alliancer – find dine vigtigste støtter

- Du skal alliere dig med kollegaer. De kan være dine ambassadører. Din chef er selvfølgelig et godt sted at starte. Du skal tænke over, hvor din analyse kan deles internt og eksternt for at få større gennemslagskraft.

5. Anvend modstand konstruktivt

- Møder du modstand fra kollegaer og chef, så bør du være nysgerrig på, hvad det er. For det kan være et udtryk for, at dine kollegaer ikke er der, hvor du er. Og derfor er det også nøglen til at lykkes.

- Tænk på det som, at der er perspektiver, som de har, og som du skal være opmærksom på.

Husk: Din analyse og din faglighed skaber ikke værdi alene – det gør måden, du forankrer den på.