Sådan bruger du AI – uden at gøre dig selv overflødig

Jan Birkemose

4 min.

10.06.2025

Lasse Skole Hansen
Kopier link

AI kan gøre dig hurtigere. Men kan det også gøre dig bedre? Jan Birkemose hjælper dig til at spotte, hvornår AI løfter dit arbejde – og hvornår det dræner arbejdet for værdi. Brug rådene, så du kan anvende AI uden at tabe din dømmekraft, kvaliteten og det faglige fællesskab på gulvet.

1. Hvordan identificerer jeg de arbejdsopgaver, hvor AI kan skabe reel værdi?

Jeg er meget optaget af, at AI skal spille os gode. Der, hvor hastighed er et succesparameter betyder det, at vi leverer resultater hurtigere, men i rigtig mange tilfælde er den mest reelle og bæredygtige værdi at skabe en løsning, der er af højere kvalitet end tidligere. 
Derefter kan AI trykteste vores arbejde, udfordre os eller berige os med 25 perspektiver, som også kunne være relevante at inddrage. Nok sjældent at de skal inddrages, men der er altid mindst et, der inspirerer til lidt ekstra kød på ens løsning.

2. Hvilke konkrete spørgsmål bør jeg stille mig selv, før jeg bruger AI i en opgave?

Jeg overvejer meget af tiden om jeg ved at bruge AI går glip af at udnytte mine egne kernekompetencer. Jeg er meget bevidst om, at der sker en kreativ og intellektuel proces, når jeg løser en opgave fra scratch, og det vil jeg ikke miste.

Vi er alle nødt til at kende hver vores personlige spidskompetence, og det er ikke nødvendigvis let at finde frem til. Men kun på den måde kan vi værne om os selv og sikre, at vi bruger AI til at forbedre den bedste version af os selv og ikke til at udradere os selv.

Overvej, om du er i markedet for middelmådighed eller kvalitet, og opdrag din chef til det samme.

Jan Birkemose, underviser og foredragsholder, stifter af medietrends.dk

3. Hvordan balancerer jeg mellem at bruge AI til effektivisering og samtidig fastholde mine kernekompetencer som fx analytisk dømmekraft eller forretningsforståelse?

Vær bevidst om, hvad du bruger AI til og kortlæg det eventuelt på en XY-akse, hvor den ene viser hastighed og den anden viser kvalitet. Nogle trivielle opgaver kan vi godt leve med giver lidt dårligere kvalitet, hvis de sparer megen tid, men hvis alle dine krydser i koordinatsystemet viser dårligere kvalitet, er du ved at udkonkurrere dig selv.

Kunsten er jo sjældent at gøre noget hurtigt hele tiden, når alle har adgang til samme værktøjer. Overvej, om du er i markedet for middelmådighed eller kvalitet (og opdrag din chef til det samme)

4. Hvordan kan jeg bruge AI til at forbedre samarbejdet i mit team – uden at det erstatter den menneskelige dialog og dømmekraft?

Dette er måske en af de potentielt største trusler fra AI. Særligt i en arbejdskultur som den danske, der bryster sig af flad struktur, er netop vores kollegiale dialog et af vores vigtigste konkurrenceparametre.

For ikke at miste den værdi, skal vi fastholde og udvikle et mindset, hvor AI på den ene side er en naturlig og ikke-hemmelig del af vores arbejdsprocesser, men hvor der også er en stor erkendelse af, at AI bare er en algoritme, der aldrig bliver bedre end hvad vi selv gør den til. Der skal dygtige mennesker til at spille AI god, og derfor kan og skal vi ikke skrive os selv eller vores faglige fællesskab ud af ligningen.