Sol, ro og tid til eftertanke – men hvad bør du egentlig bruge lidt af den dyrebare ferietid på at tænke over som leder? Vi har bedt autoriseret erhvervspsykolog og ledelsesrådgiver Vibeke Lunding-Gregersen pege på tre ting, der kan styrke både din arbejdsglæde og dine resultater.
Du planlægger helt sikkert at tage en god bog med på sommerferie – og en liste over alle de podcasts, du skal høre. Men måske du også skulle tage en lille notesbog med og en pen. Fordi så kan du bruge lidt tid på en lille øvelse, som kan styrke din arbejdsglæde som leder og også forbedre din mulighed for at være den bedste udgave af dig selv fagligt.
Og for at sikre, at der er ekspertviden bag den lille analyse, har ’Djøf Lederen’ talt med Vibeke Lunding-Gregersen, som er autoriseret erhvervspsykolog og direktør i virksomheden Mindwork, hvor hun arbejder med trivsel og forebyggelse i organisationer. Hun har derfor solid erfaring med at rådgive ledere, løse organisatoriske kriser og knuder og arbejde med rammer for trivsel, performance og karriere.
For de tre ting hænger uløseligt sammen. Hvis du ikke trives, påvirker det dine resultater, det påvirker din ledelse og så kan det gå ud over din lyst til overhovedet at være leder. Eller din mulighed. Du kan også performe helt fantastisk, men have det rigtig skidt. Og spørgsmålet er, hvor længe du har lyst til det?
Den første øvelse, du kan lave, er en oversigt over, hvad der styrker og giver dig energi som leder, og hvad der dræner dig. Og derefter kan du bruge det som en form for status og udgangspunkt for næste skridt – som vi kommer til senere i artiklen.
- Der er altid ting, der kan begejstre og beskytte i ledelse, og forhold, som kan belaste. Og det er ikke alt, der er de samme ting for alle, fordi vi har forskellige behov og udgangspunkt. Men du kan gøre status over, hvad der er vigtigt for dig. Er det, der beskytter dig, at du har tid til at arbejde uforstyrret? Er det afgørende for dig, at du har tid og overskud til træning? Er det en beskyttende faktor, at du har en mentor eller coach? Hvilke faglige opgaver skal der som minimum være, for at du trives og føler værdi i dit arbejde? lyder forslagene fra Vibeke Lunding-Gregersen.
I samme ombæring kan du lave en liste over det, som belaster dig lige nu. Det kan være, at din ledergruppe ikke fungerer, eller at du har uklare rammer, eller at du ikke har nok adgang til din egen leder.
- Fordelen ved at lave sådan et check-in er, at du derefter kan se på, hvor du kan sætte ind med handling. Måske skal du se på grænserne for din ledelse og for, hvordan og hvornår du står til rådighed. Når vi siger vores dør altid står åben, bliver det en forventning, vi ikke kan leve op til, hverken for os selv eller medarbejderne – der er jo ingens dør, der altid står åben. Så måske skal du lave fast kontortid, der sikrer, at dine medarbejdere ved, hvornår de kan henvende sig, eller andre greb, der sikrer forventningsafstemning og giver mulighed for mere balance for dig som leder, siger Vibeke Lunding-Gregersen.
Men når du så er færdig med at skrive i din notesbog, hvad du selv lige umiddelbart kan gøre for at optimere på dine egne rammer, så er det tid til at brede blikket ud mod resten af organisationen og de rammer, den sætter for dig som leder.
Lederes trivsel kan aldrig reduceres til et individuelt ansvar, og vi ved fra forskningen, at ledernes trivsel har betydning for ledelseskvaliteten og dermed medarbejdernes trivsel og resultatskabelse – så det er i hele organisationens interesse at sikre gode rammer for både ledere og medarbejdere, understreger Vibeke Lunding-Gregersen.
En af de ting, hun fremhæver som et afgørende fundament for ledertrivsel er velfungerende ledergrupper, hvor lederne har adgang til social og faglig støtte, så det bør være meget højt på topledelsens prioriteringsliste at sørge for, at der er velfungerende ledergrupper i organisationen eller virksomheden.
- Vi ved, at ens ledergruppe kan være fuldstændig afgørende for, at man trives. En velfungerende ledergruppe kan være en kæmpe beskyttende faktor, fordi man har et sted at gå hen, når noget er svært. Ledelsesopgaven i dag er enormt kompleks, og en stærk ledergruppe kan bruges til generel støtte, til faglig sparring, og den kan have en vigtig social funktion, fordi man er sidestillede, forklarer Vibeke Lunding-Gregersen og siger videre, at prioriteringen af arbejdet med udvikling af ledergrupper derfor med fordel kan indgå som en del af det strategiske arbejde med at understøtte ledernes trivsel og understøtte god ledelse i virksomheden.
Så når du nu har notesblokken fremme, så kan du med fordel notere, hvad du synes fungerer godt i din ledergruppe, og hvad du godt kunne ønske var bedre. Emner, du måske kan tage op med din egen leder eller direkte i din ledergruppe, når du kommer tilbage igen. Overvej, hvordan du kan sætte god ledelse og ledergruppen på dagsorden sammen med dine kollegaer, det kan eventuelt være ved at henvise til viden, forskning eller artikler om ledertrivsel.
Lederes trivsel kan aldrig reduceres til et individuelt ansvar, og vi ved fra forskningen, at ledernes trivsel har betydning for ledelseskvaliteten og dermed medarbejdernes trivsel og resultatskabelse – så det er i hele organisationens interesse at sikre gode rammer for både ledere og medarbejdere
Vibeke Lunding-Gregersen
Et sidste råd fra Vibeke Lunding-Gregersen, som handler om at trives og blive den bedste version af sig selv som leder, handler om uddannelse. For hende er det afgørende, at man som leder bliver styrket fagligt løbende, fordi det gør en forskel på, hvor tryg man føler sig i sin rolle.
Noget, der i øvrigt underbygges af tal fra Djøf, der viser, at ledere, der har en formel lederuddannelse, angiver et signifikant højere niveau af trivsel end dem, som ikke har.
- Det er interessant, at vi fortsat rekrutterer ledere med udgangspunkt i deres fag-faglighed uden nødvendigvis at klæde dem på til selve lederjobbet. Ledelse er et fag, en disciplin, som kræver uddannelse og udvikling, ikke mindst i lyset af de mange krav, der stilles til ledere i dag. Der er jo ikke andre fagligheder, hvor man bare sætter folk i gang uden at give dem nogen grundlæggende kompetencer. Men det gør vi med ledere, og det kan have konsekvenser både for ledernes trivsel og deres muligheder for at udøve god ledelse, siger Vibeke Lunding-Gregersen.
Hun mener, at ledere med god ret kan forvente af deres arbejdsgivere, at de har det som en strategisk prioritet at sikre løbende uddannelse samt adgang til udvikling og sparring for ledere.
Så måske skal du som det sidste i din sommer-notesblok notere, hvilken ledelsesfaglig uddannelse der vil styrke dig, og lave en plan for, hvordan du kan gå til din egen leder og bede om noget uddannelse. Og har du brug for gode argumenter for hvorfor, så kan du finde dem lige her i Djøfs analyse af, hvad lederuddannelser betyder for din oplevelse af at være en kompetent leder og for din trivsel.
God sommerferie!
På Djøfs webinar ”Styrk din ledertrivsel” 26. august får du indsigt i, hvordan du med enkle greb passer godt på dig selv i en travl hverdag. På sitet Lederestrivsel.dk finder du yderligere viden og værktøjer.