Når kollegerne giver dig stress

Kollegastress

3 min.

Louise Tuborgh
Kopier link

Mistrivsel på jobbet er ikke kun et spørgsmål om arbejdspres. Dårlige relationer og konflikter spiller ofte en rolle. Men hvorfor påvirker kollegiale konflikter os så dybt? Og hvad kan du gøre, hvis samarbejdet er gået skævt?

Betændte relationer på jobbet er en del af stressbilledet i cirka halvdelen af samtalerne hos Djøfs stresslinje. De kollegiale gnidninger går ud over trivslen, og hos nogle i så høj grad, at de er sygemeldte. Er vi blevet mere fintfølende, eller hvad er der på spil? 

”Nej, det mener jeg bestemt ikke,” siger chefkonsulent i Djøf Jakob Sloth Petersen. ”Men på de fleste arbejdspladser er der kommet mere teamarbejde, mindre topstyring og mere diverse medarbejdergrupper, og så er bunden lagt til flere sammenstød.

Så længe uenighederne er faglige, kan de skabe nye ideer og løsninger, men flytter fokus fra sagen til personen, er der risiko for et dårligt arbejdsmiljø med mistrivsel og stress,” siger han. Fx viser en Djøf-analyse fra 2022, at risikoen for stress mere end tredobles, hvis relationen til ens leder ikke er tillidsfuld.

Krybdyrshjernen under pres

Ofte starter dårlige relationer på jobbet med faglige uenigheder, som får lov at eskalere, indtil parterne står med fjendtlige, fastlåste opfattelser af hinanden.

Årsagen kan også være dårlig kemi fx på grund af forskellige personlighedstyper eller arbejdsstile. Eller mangelfuld ledelse eller organisationsændringer, der skaber utryghed og subkulturer. Fælles er det, at den relationelle stress påvirker os negativt.
 
”De typiske symptomer er en blanding af tankemylder, bekymringer, dårlig søvn, vrede, let til gråd, tristhed og at trække sig. Vi mennesker er flokdyr med et basalt behov for at høre til, så når det knirker i vores relationer, kommer vi under stort pres, fordi din krybdyrshjerne frygter, at du bliver udstødt fra fællesskabet. Fx hvis en kollega ofte afbryder dig, ruller med øjnene eller undlader at invitere dig med til møder eller frokost. Eller hvis din chef ikke lytter eller giver dig negativ feedback foran andre,” siger Jakob Sloth Petersen. 

Genskab kontakten

Hvis en af dine kollegiale relationer er kørt af sporet, er chefkonsulentens klare anbefaling at tage konfrontationen hurtigst muligt, så konflikten ikke udvikler sig yderligere. Men aldrig mens du er vred eller oprevet.

Som udgangspunkt skal du kun invitere din kollega til at mødes, men hvis jeres snak går i hårdknude, kan du involvere din chef eller tillidsrepræsentant som mægler.

”Det kræver mod at tage samtalen, men andre strategier som at undgå din kollega eller at bære mere brænde til bålet vil ikke lette din mistrivsel eller stress. Den eneste vej frem – hvis du ønsker at blive på arbejdspladsen – er at forsøge at genskabe den gode kontakt til din kollega,” siger Jakob Sloth Petersen. 

5 tips til den svære samtale

  1. Gør aldrig noget i affekt. Vent, til du kan tænke klart, og indkald så din kollega til et møde om jer.
  2. Find dit eget ståsted. Gør dig klart, hvad sagens kerne er set fra din side, før mødet.
  3. Bliv på din egen banehalvdel. Forklar din kollega, hvad du har observeret, hvordan det påvirker dig, og hvad du kunne ønske dig af jeres relation i fremtiden.
  4. Vær nysgerrig. Spørg til din kollegas perspektiver og oplevelse af sagen, og hvad han eller hun tænker om det, du siger.
  5. Giv det tid. Forvent ikke, at jeres relation bliver repareret med et trylleslag. Måske kan I aftale nogle ting, I vil huske i dagligdagen for at genskabe tilliden. Fx at sige godmorgen eller spise frokost ved samme bord nogle dage.

Forstå din stress

Stress kan skyldes flere ting. Bliv klogere på hvad, og hvordan du håndterer stress på djoef.dk/stressguide