Lua læser på RUC: Her er hendes råd til gruppearbejde på dit studie

Lua

Læsetid: 7 min.

Kopier link

Lua de Andrade Heller-Christensen læser Psykologi og Virksomhedsstudier på RUC på tredje semester. Lua har samlet sine bedste råd til dig, der vil lykkes med gruppearbejde på studiet.

- Jeg læser tredje semester på RUC, og et af mine første fag var studiekompetence og projektstyring. I begyndelsen forstod jeg ikke helt, hvorfor vi skulle have et helt selvstændigt fag om dette, men i dag er jeg virkelig taknemmelig for det. Det var fedt at lære noget om gruppearbejde, fordi det fylder så meget – ikke kun på RUC.

- I mit studiejob har jeg opdaget, hvor meget gruppearbejde indgår i ens ’rigtige’ arbejde, og de samarbejdsevner man udvikler, skal man jo bruge resten af sit arbejdsliv. Jeg tror ikke kun, det skal handle om at blive bedre til at undgå konflikter, men også om at håndtere dem og forvandle dem til styrker i samarbejdet. Derfor vil jeg gerne dele mine bedste råd og erfaringer med nye studerende.

Gruppearbejde er for livet

Gruppearbejde er en vigtig del af studietiden, fordi det forbereder dig på at arbejde med forskellige mennesker og behov i fremtidige job. Det kan betale sig at gøre sig umage i at udvikle gode samarbejdsevner allerede nu.

Forberedelse til arbejdslivet

I de fleste professionelle miljøer er samarbejde og teamwork afgørende. Ved at lære at arbejde effektivt i grupper nu, forbereder du dig på fremtidige job, hvor du vil skulle samarbejde med kolleger med forskellige baggrunde, færdigheder og arbejdsmetoder.

Udvikling af samarbejdsevner

Gruppearbejde giver dig mulighed for at udvikle vigtige samarbejdsevner som kommunikation, koordinering, og konfliktløsning. Disse evner er essentielle for succes i ethvert professionelt miljø.

Netværksopbygning

Arbejde i grupper hjælper dig med at opbygge et netværk af medstuderende, som kan være værdifulde kontakter i din fremtidige karriere. Du lærer at kende og arbejde sammen med mennesker, som kan blive dine fremtidige kolleger eller samarbejdspartnere.

Forventningsafstemninger er den røde tråd

Forventningsafstemninger er afgørende for et succesfuldt gruppearbejde. Dette gælder både før, under og efter arbejdet. Det er vigtigt at tale om både faglige, praktiske og personlige aspekter af arbejdet for at undgå konflikter og uenigheder. En gruppekontrakt kan være en god idé for at sikre, at alle er enige om arbejdsmetoder og ansvar.

- Jeg ser mine gruppemedlemmer som en slags kollegaer, når vi arbejder. Det hjælper mig med at huske, at jeg skal agere professionelt overfor dem. For eksempel når jeg skal give en fra min gruppe feedback, prøver jeg at kommunikere det mere professionelt end venskabeligt. Jeg prøver også at bruge gode feedback-metoder, som jeg også bruger i mit arbejde i studenterrådgivningen. Jeg synes, det fungerer godt for mig og jeg investerer gerne tid og kræfter i at skabe det ønskede samarbejde i mine grupper.

Indledende fase

Start med en åben dialog om alles forventninger til opgaven og samarbejdet. Diskuter arbejdsmetoder, ambitionsniveau og tidsplaner. Lav gerne en gruppekontrakt, der dokumenterer disse aftaler.

Løbende justeringer

Forventninger kan ændre sig undervejs. Det er vigtigt at holde regelmæssige møder, hvor I kan justere forventningerne og håndtere eventuelle udfordringer, der opstår.

Konfliktforebyggelse

Ved at afstemme forventninger kan I forebygge mange konflikter. Hvis alle er enige om, hvordan arbejdet skal udføres og hvad målet er, bliver det lettere at undgå misforståelser og uenigheder.

Vigtige punkter for forventningsafstemning

  • Arbejdsmetode: Hvordan arbejder de enkelte medlemmer bedst? Skal arbejdet udføres sammen eller opdeles?
  • Arbejdstider: Hvornår på dagen arbejder hver enkelt bedst?
  • Ambitioner: Hvad er gruppens mål med opgaven?
  • Tidsforbrug: Hvor meget tid kan hvert medlem afsætte?
  • Håndtering af uenigheder: Hvordan skal faglige uenigheder håndteres?
  • Kommunikation: Skal gruppen mødes fysisk, virtuelt, eller bruge beskeder?
  • Personlige hensyn: Er der særlige behov, der skal tages hensyn til?

- Mange går måske i gruppe med deres gode venner og dem, de hygger sig mest med på studiet. Det kan man også, og jeg har også selv prøvet det - men jeg synes personligt, det er fedest at være mere professionelle i samarbejdet. Jeg kan godt lide, at når jeg alligevel skal arbejde, at det så er effektivt, og at vi når langt med vores mål. Så kan man altid mødes med sine bedste venner, når man har fri. Når vi til gengæld skal arbejde intenst i en periode, kan vi godt lægge en hyggelig brunch ind som en slags kick-off. Men vi prøver at være obs på, at det ikke bare bliver timevis af hygge, for så kommer vi jo bagud, hvilket godt kan være stressende, siger Lua Heller-Christensen.

Lær dig selv bedre at kende gennem gruppearbejde

Gruppearbejde hjælper dig med at forstå dine egne styrker og svagheder. Du kan blive bevidst om, hvad du er god til, og hvad du skal øve dig på.
- Gruppearbejde giver så meget personlig udvikling, som virkelig er værd at investere i, for jeg skal jo bruge det resten af mit liv.

Identificer dine styrker og svagheder

Når du arbejder sammen med andre, vil du hurtigt opdage, hvilke opgaver du er god til, og hvilke der kræver mere træning. Dette kan hjælpe dig med at fokusere på at udvikle de færdigheder, du mangler.

Udvikl dine roller

Prøv forskellige roller i gruppen, såsom idémager, koordinator, eller formidler. Dette kan hjælpe dig med at finde ud af, hvor du passer bedst ind og hvilke roller, der motiverer dig mest.

- Da jeg startede i min første gruppe, prøvede vi alle at være facilitator, og der lærte jeg meget om mig selv og fandt ud af, at jeg rigtig godt kan lide at være facilitator. Jeg lærte også at give de andre plads, når det var deres tur til at facilitere. Jeg lærte også, at jeg ikke er en lige så god afslutter, hvorfor det var supergodt, at en anden var det.

- Det var så godt for vores gruppe at prøve forskellige roller, da vi lærte om hinandens arbejdsstil og behov. Der var nogle som ikke var så glade for at facilitere, men som var superdygtige til at komme med ideer – op på den måde føler jeg bare, det hele gik op i en højere enhed. 

Forbedr dine sociale færdigheder

Aktiv lytning, konstruktiv feedback og konfliktløsning er alle vigtige færdigheder, du kan forbedre gennem gruppearbejde. Dette vil ikke kun hjælpe dig i akademiske og professionelle sammenhænge, men også i dit personlige liv.

- Jeg har både oplevet at blive ked af andres feedback og at gøre andre kede af det med den feedback, jeg har givet. Derfor har jeg virkelig prøvet at arbejde på - og arbejder stadig med – at blive god til at give konstruktiv feedback, samtidig med at jeg øver mig i at modtage feedback. Jeg tror på, at hvis man hver især øver sig på sine sociale færdigheder bliver det sjovere og nemmere at samarbejde.

- Jeg synes aktiv lytning er noget af det vigtigste! Man kender det godt fra af at være sammen med en ven eller bekendt, der bare slet ikke er til stede og lytter efter, måske endda afbryder én – det er altså bare no go!


Konflikter er nødvendige og gør jer stærkere

Konflikter er uundgåelige, men de kan være gavnlige, hvis de håndteres rigtigt. Forstå og arbejd med konflikter i stedet for at undgå dem.

- Jeg har været i grupper med venner før, og det gjorde nogle gange konflikterne sværere at håndtere. For med venner er det sværere at kommunikere tydeligt i konflikter og forsøge at rette op på samarbejdet, da man måske er mere tilbøjelig til at beskytte venskabet fremfor samarbejdet, siger Lua de Andrade Heller-Christensen og fortsætter:

- Men jeg tror meget på, at konflikter skal håndteres. Det er der virkelig god træning i. I min gruppe har vi øvet os meget i at holde os på egen banehalvdel og sige mere ”jeg oplever” i stedet for ”du gør sådan og sådan”. Det er nogle simple greb, som er svære at anvende, men som virkelig er nyttige. Konflikthåndtering er én stor øvelse i at rumme mennesker, der er og arbejder anderledes end mig selv.

Forstå og håndter konflikter

I stedet for at undgå konflikter, skal du lære at forstå dem og arbejde med dem. Konflikter opstår ofte på grund af misforståelser eller forskellige arbejdsstile, og ved at tage fat på dem konstruktivt, kan gruppen blive stærkere.

Styrk gruppens dynamik

Konflikter kan hjælpe med at klarlægge forventninger, styrke kommunikation og forbedre samarbejdet. Når konflikter håndteres godt, kan de føre til bedre forståelse og respekt mellem gruppemedlemmerne.

Tuckmans stages of Group Development

Modellen beskriver, hvordan grupper gennemgår forskellige stadier (Forming, Storming, Norming, Performing, og Adjourning). Konflikter er typiske i "Storming"-fasen, men hvis gruppen håndterer dem godt, kan de bevæge sig videre til de næste stadier og blive mere effektive og harmoniske. 

Det bliver måske lidt nørdet, men man kan læse en masse om grupper og hvordan de fungerer. Jeg har selv arbejdet med nogle modeller, som jeg faktisk synes er ret inspirerende. Ikke fordi man skal hive en model frem til hvert gruppemøde, men jeg synes bare det kan være ret fedt at forstå nogle helt basale ting ved gruppers udvikling. 

Denne model beskriver, hvordan grupper udvikler sig og arbejder sammen:

  1. Forming: Gruppen samles og tester relationer og regler. "Hvordan passer jeg ind?"
  2. Storming: Konfliktstadiet, hvor der kæmpes om mål, lederskab og roller. "Hvad skal min rolle være?"
  3. Norming: Roller og normer fastlægges, og forventninger afklares. "Hvad forventer andre af mig?"
  4. Performing: Gruppen er effektiv og arbejder godt sammen. "Hvordan kan jeg bedst udføre min opgave?"
  5. Adjourning: Gruppen opløses, når arbejdet er færdigt.

Gode sætninger til at italesætte konflikter

- Det er altid godt at holde sig så meget på sin egen banehalvdel og undgå ’du’, forklarer Lua Heller-Christensen:

  • Jeg kan mærke, vi sidder lidt fast, hvad kan jeg gøre for at vi kommer videre?
  • Jeg fornemmer, at vi har svært ved at lytte til hinanden lige nu, hvad kan vi gøre anderledes?
  • Jeg vil rigtig gerne have hjælp til at forstå x og y, da jeg synes det er svært at forstå?
  • Jeg undrer mig over, at der bliver sagt x og y, kan vi tale om det, så jeg kan forstå det bedre?
  • Jeg synes, vi i gruppen kan blive bedre til at overholde vores aftaler, hvad kan vi gøre bedre for at det lykkes?
  • Jeg kan mærke, jeg bliver ked af det, når jeg modtager feedback på den her måde, kan vi tale om, hvordan vi giver og modtager feedback på en god måde for alle?