Din guide til at lykkes med dine kollegaer – uanset hvor forskellige I er

3 min.

Kopier link

Få konkrete råd til, hvordan du som nyuddannet navigerer blandt de mange forskellige personlighedstyper, du møder på arbejdspladsen.

Mange kender følelsen. Du er på vej i et møde med Anne fra regnskab, og du ved bare, at I går skævt af hinanden. Bagefter kommer Christian forbi kontoret og brainstormer, inden Mads beder dig om tre hurtige bullets med fokus på resultater.

Mødet med de mange kollegaer kan være overvældende. Men ifølge erhvervspsykolog og ledelseskonsulent Marie Louise Halvgaard Møller fra Center for Ledelse er blandingen af forskellige personlighedstyper i et team enormt positivt.

Vi har derfor spurgt hende, hvordan du med udgangspunkt i Jungs typologi (JTI) knækker koden til at arbejde godt sammen med forskellige personlighedstyper.

Marie Louise Halvgaard Møllers guide til personlighedstyper på jobbet

Hvis du er ekstrovert og møder en introvert

  • Introverte tænker, før de taler. Det kan derfor være en god idé at sende mødeagendaen ud på forhånd eller på anden vis gøre det tydeligt, hvad du forventer, I skal tale om. Dette giver tid til forberedelse og refleksion før mødet.
  • Giv udtryk for dine behov: Som ekstrovert kan du fx sige: "Jeg har brug for at tale højt – er det okay med dig?"

Hvis du er introvert og møder en ekstrovert

  • For ekstroverte er det at tale at tænke. Det vil sige, at ekstroverte ofte tænker højt og snakker løs, før de samler tankerne. Derfor skal du forberede dig på længere samtaler.
  • Sig fra, hvis du føler dig mættet: Prøv fx at sige: "Det har været rigtig spændende, men nu har jeg lige brug for at samle tankerne og tænke lidt selv."

Hvis du er mere til at se de store linjer og møder en detaljeorienteret

  • Undgå kun at tale i store linjer: Detaljeorienterede har brug for præcision og konkrete fakta og punkter.
  • Del detaljerne til at starte med og hav altid mere information til rådighed, hvis de har brug for det.

Hvis du er detaljeorienteret og møder en, der er mere til at se de store linjer

  • Lad være med at dykke ned i detaljer fra start: De, der fokuserer på det store billede, foretrækker en overordnet gennemgang først, så de kan forstå idéen, før de får detaljerne.
  • Imødekom behovet for helheden først ved at sige: "Jeg ved, du har brug for de store linjer først, så nu fortæller jeg dig dem, og så kan vi dykke ned i detaljerne bagefter."

Fire tips til at arbejde konstruktivt med personlighedstyper

1. Find ud af, hvad du kan lære af forskellighederne

Når det ofte går galt på arbejdspladsen, er det, fordi man fx tænker: ”Hvorfor sagde min kollega det på den måde? Det kunne jeg aldrig finde på.” Men vi kommer med forskellige udgangspunkter, og vi kan lære af hinandens forskelligheder. Hvis du ikke er detaljeorienteret, kan du virkelig lære af din kollega, der er detaljeorienteret. Det er en fordel, at nogle er dygtige til noget, du ikke selv er, og omvendt. Sig fx ”Du er vildt god til at være detaljeorienteret og sætte kommaer – kan du hjælpe mig med det?”

2. Træk på de erfaringer, du allerede har

Det er vigtigt at bruge tid på at forstå, hvorfor du reagerer, som du gør. De fleste nyuddannede har erfaringer med gruppearbejde, hvor man er mange typer sammen. Det giver en fornemmelse af, hvem man selv er i en gruppe, og hvordan man fungerer bedst. Så det er vigtigt at huske på, at du har nogle værdifulde erfaringer, som du kan tage med ind på arbejdspladsen og arbejde videre med.

3. Tag højde for dine præferencer i din arbejdsdag

Find balancen mellem at passe ind i kulturen på din arbejdsplads og skabe plads til dig selv. Når du prioriterer dine egne præferencer for fx forberedelse, arbejder du bedre.  Book det ind i din kalender, så du afsætter tid af til forberedelse inden et møde. Hvis du har brug for at vende dine tanker med andre, er det vigtigt at få lagt noget sparring, frokost eller andet konkret ind i din kalender, så du får dækket dine behov. 

4. Acceptér, at du kommer til at kvaje dig

Det kræver meget at være ung og ny på arbejdsmarkedet uanset personlighedstype. Så du skal give dig selv plads til at lande i det. Du skal ikke slå dig selv for hårdt i hovedet, hvis du ikke lige fik sagt noget til mødet eller husket, at din kollega har behov for mange detaljer, før I snakker de store linjer. Det kræver tid at blive bevidst om, hvem du er, og hvad dine præferencer er. Når du mestrer det, bliver det nemmere for dig at navigere blandt de mange personlighedstyper, du møder.