Sådan gør du din organisation digitalt moden

Pernille Kræmmergård. Foto: Lars Horn

Af Annemette Schultz Jørgensen, freelancejournalist
Kopier link

Mange danske organisationer er stadig alt for digitalt umodne, og risikerer at havne i shitstorme af utilfredse brugere eller ikke at overleve på sigt, hvis ikke de får ændret mindset. Sådan lyder det fra CEO og digitaliseringsekspert ph.d. Pernille Kræmmergård, der her giver sine bud på, hvordan ledere får flyttet deres organisationer fra den digitale bagkant til forkant.

Selvom de fleste ledere i dag for længst har erkendt, at digital omstilling er en indiskutabel del af fremtiden, sidder for mange stadig fast i et teknologisk mindset tilbage fra industrialiseringen. Og det er et problem. For digitaliseringen er i dag så central for virksomheders strategi og forretningsudvikling, at det risikerer at blive fatalt for dem, hvis ikke deres ledere får modnet det mindset, der skal hjælpe dem ind i den aktuelle digitale tidsalder. Sådan lyder de barske realiteter fra Pernille Kræmmergård, forfatter og CEO i DI2X - Digitaliseringsinstituttet.  

- Mange har stadig svært ved at gøre digitale teknologier til en integreret del af samtalen om strategierne, visionerne og drømmene for deres virksomhed. Nogle tror desværre stadig, at de kan nøjes med at sige ´Ja tak´ til et indkøb af et it-system og så overlade resten til dem nede i it-afdelingen, og andre tror, at det bare handler om at slippe alle gode innovative kræfter løs, og så kommer der nok nogle gode ting ud af det. De har simpelthen endnu ikke taget det store nødvendige transformative skridt ind i forståelsen af teknologiens potentiale. Dermed risikerer mange organisationer at ende så uaktuelle, at de som private virksomheder ikke overlever eller som offentlige havner i konstante klager fra utilfredse borgere, fordi de ikke lever op til de krav, som man stiller til organisationer anno 2024, siger Pernille Kræmmergård, som er bogaktuel med ´Mind the Gab, Digital modning – dit ledelsesansvar,´ en guide til, hvordan ledere modner deres organisationer og deres lederes digitale mindset, så de holder sig på forkant og ikke bagkant af den digitale udvikling.  

 

Luk de digitale kløfter

Organisationers utidssvarende digitale mindset bunder, ifølge Pernille Kræmmergård, i det, hun kalder de digitale gab. Det er de kløfter, der kan opstå, når virksomheders services og produkter ikke følger med udviklingen, og deres digitale løsninger derfor bliver forældede. opstår der et gab, fordi man ikke er up-to-date med omverdenens krav og forventninger eller mangler den interne smidighed, der skal til for at følge med digitaliseringens løbende fremmarch

Som eksempel nævner Pernille Kræmmergård den, for de fleste, stadig helt præsente sag, om de godt 1,7 millioner nye ejendomsvurderinger, der landede i danskernes e-bokse for cirka otte måneder siden. Ejendomsvurderingerne der var behæftede med så mange fejl, at det sendte Vurderingsstyrelsen ud i en historisk klageregn, der endnu ikke har lagt sig. En klageregn, som for de fleste ledere står som det ultimative skræmmebillede på, hvor galt det kan gå, når organisationer ikke har styr på nye it-systemer

- Skandalen med Vurderingsstyrelsen i efteråret, handlede om, at det nye it-system havde fejl, og at folk derfor fik forkerte ejendomsvurderinger, hvoraf nogle af dem var helt forrykte. Når skandalen dog udviklede sig så voldsomt, så handlede det efter min mening om, at både styrelsen og omverdenen tilsyneladende troede, at så stort et it-system kan implementeres uden fejl. For det kan det meget sjældent, hvis nogensinde i dag. Men den forventningsafstemning havde man hverken lavet over for brugerne eller med sig selv, og blev derfor taget fuldstændig på sengen, da klagerne væltede ind. Og derfor er det et klassisk eksempel, hvad der kan ske for virksomheder med et gammeldags digitalt mindset, siger hun. 

Ikke kun for it-afdelingen

 Og ifølge Pernille Kræmmergård er Vurderingsstyrelsens ikke-opdaterede digitale mindset langt fra udtryk for et enkeltstående tilfælde. Det er i stedet helt symptomatisk for den generelle tilstand i mange danske organisationer. 

- Hvor de fleste ledere og virksomheder tidligere fulgte ret godt med den teknologiske udvikling, har mange desværre stået i stampe de sidste 10 – 15 år. Det betyder, at de ikke har formået at tage det afgørende skridt ind i den vedvarende digitale transformation, der nu kræves for at holde trit med markedets forventninger. Og det er nu ved at blive kritisk,” påpeger digitaliseringseksperten.

Hun forklarer, at en stor del af problemet bunder i, at selvom ledere følger med i den løbende digitale udvikling, har mange af dem ikke helt erkendt, at det, der starter som små teknologiske skridt, pludselig kan distrupte markeder fuldstændig. Også deres eget. Som iPhonen gjorde det med Nokia, Netflix med Blockbuster og som AI lige nu gør det med revolutionerende kraft.

- Derfor er en af de helt store akutte opgaver for ledere i dag at hjælpe deres organisationer med at få taget det næste skridt. Det vil sige at digitalt modnet deres organisationer og lederes digitale mindset, siger hun.

Generationstrappens 6 trin

Til det formål har Pernille Kræmmergård udviklet en såkaldt generationstrappe. En trappe med 6 digitale modenhedstrin for, hvordan digitale teknologier anvendes til at skabe værdi. Trappen der er udviklet gennem hendes forskning de sidste 20 år, viser hvilke skridt ledere kan tage for at modne deres organisation trin for trin. 

- Generationstrappen skal som det første hjælpe ledere med at identificere, hvilket trin de overhovedet befinder sig på i dag, og hvor stort et digitalt gab de står overfor i forhold til omverdenens krav og forventninger. På den baggrund kan de mere præcist se, hvad det aktuelt er, de skal kunne, og hvad det er for en modningsproces, de står overfor igangsat, forklarer hun. 

Generationstrappens trin 1 og 2 kalder Pernille Kræmmergård for digitaliseringens barndom. Her bruger man teknologien til at optimere allerede eksisterende processer og sikre god intern koordinering og standardisering. Generation 3 kalder hun for den svære pubertet, fordi den kræver en helt ny måde at opfatte både sig selv og brugen af IT og teknologi på. Her skal ledere og organisationer kunne bruge teknologien til at gentænke kerneydelserne, og får en medskabende rolle for virksomheders opgaveløsning.  

 Næste niveau 4 handler for ledere om at mestre tech- og dataledelse, udvikle et økosystem-mindset, og lære sin organisation af være digitalt visionær, datadreven og kompetencebevidst. Det er her fokus er på at data og ansvarlig datahåndtering. Ovenover igen, på trin 5, løser man ikke bare problemer, men bruger teknologien til at forebygge dem og derfor være mere proaktiv. Her stilles der store krav til cybersikkerhed og til, at ledere skal udøve såkaldt multiplicitetsledelse. Og endelig på Generation 6 bliver det centrale at udvikle transparente og sporbare produkter og services, som gør det muligt for kunden at ”medbringe og eje” egne data, fx ved hjælp af digitale data-wallets og teknologier som blockchain.  

 Og hvor organisationer ifølge Pernille Kræmmergård i dag burde være på Generationstrin 3 eller endda 4, står de fleste fortsat i stampe på trin 2.  

 - På Generationstrin 2 har man stadig industrisamfundets gamle tilgang til at drive virksomhed, og for at komme op på trin 3 skal man lære at se teknologi som nyt andet og anderledes, end nogensinde før. Det kræver et opgør med al tidligere tænkning. Det er svært, og derfor er det mest bekvemt for ledere at forblive på trinnet nedenunder, siger Pernille Kræmmergård, der gennem tidligere forskning og udgivelser har udviklet de første 5 Generationstrin, men i sin seneste bog har tilføjet Trin 6 og også begreberne digital modning og digitale gab. 

Generationstrappen for digital modenhed. Kilde: Pernille Kræmmergaard: “Mind the gap. Digital modning, dit ledelsesansvar”, Djøf Forlag, 2024.

Kort om Pernille Kræmmergård 

Pernille Kræmmergård er grundlægger og direktør i DI2X - Digitaliseringsinstituttet. Hun er Digital vismand ved ATV, medskifter og medlem af Det faglige dataetiske råd, tidligere ekstern evaluator ved Rigsrevisionen, professor ved Aalborg Universitet og gæsteprofessor ved IT-Universitetet i København og har i mere end 25 år forsket og undervist i, hvordan IT ledes for at skabe forretningsmæssig værdi i både offentlige og private organisationer. Hun er uddannet cand.merc. og har en ph.d.-grad i Teknologisk og Organisatorisk forandring.  

 

 

Digitalt mindset som ledelsesdisciplin

Hun mener, at alle ledere skal have et digitalt mindset. Og for at kunne tage det afgørende og efterhånden presserende skridt fra trin 2 til 3, skal de tilegne sig nye strategiske, teknologiske og organisatoriske evner og kompetencer. Og når de har gjort det, skal de hjælpe deres organisationer med at gøre det samme.  

- Trinnet fra 2 til 3 handler om at få gjort teknologi til noget, alle er optagede af. Og som med alt andet, bør den øvelse starte i toppen, hvor man skal blive bedre til at spørge sig selv, hvordan kan vi løse vores kendte problemer med digitale teknologier og udvikle nye produkter og services, og her bør det digitale aspekt altid være centralt, siger hun og fortsætter, 

- For at bevæge sig op på trin 3 skal man skal altså udvikle et andet blik på teknologi, hvor man fokuserer på at bruge den til at gøre de rigtige ting i stedet for at gøre de eksisterende ting rigtigt. Det mindset er selvfølgelig meget lettere at komme ind i, hvis man selv interesserer sig oprigtigt for den digitale udvikling og synes, at den er spændende at forholde sig til, siger hun. 

Med det mindset på plads på alle ledelseslag, man kan som leder så hjælpe sin organisation ind i samme tænkning, så alle bliver mere nysgerrige på, hvad teknologi rummer af muligheder og hvor transformativ en effekt, det kan få for organisationen. Noget der ifølge Pernille Kræmmergård ikke bare er forudsætningen for at komme op på generationstrappens trin 3, men også videre til 4, 5 og endda 6 ude i fremtiden. 

Integrer kunderne i udviklingsprocessen

 Desuden pointerer Pernille Kræmmergård, at ledere, for at kunne facilitere skridtet op til generationstrappens trin 3 og udviklingen af det nødvendige mindset, skal lære at kigge et andet sted hen, når de tænker i digital udvikling. 

Ledere skal for det første ikke længere kigge på de interne processer, når de tænker udvikling. De skal se ud, for det er kunderne og brugerne, der kan fortælle dem, hvor de skal hen. Det er kundens krav og forventninger, der er afsæt for, hvordan man tænker teknologien ind i, hvordan man rammer dem bedst muligt. Ledere skal derfor tænke ude-fra-og-ind og ikke længere inde-fra-og-ud, som de gjorde på trin 2, forklarer hun. 

Det kræver, at de både lærer sig selv og resten af organisationen at etablere en tættere relation til kunderne og brugerne for at kende deres krav og forventninger og få deres input til at kunne udvikle ydelser og produkter

- Man skal ikke bare kende brugerne og kundernes krav og forventninger, for skal det have en værdi, skal man også lære at eksperimentere og prøve ting af sammen med dem. Det betyder, at du skal have dine brugere integreret i dine udviklingsprocesser. Forudsætningen for det er, at du udvikler en feed-back kultur i hele organisationen.

Det skal være en feed-back kultur, hvor alle er nysgerrige efter at høre, hvad kunderne og brugerne mener, og hvordan de udvikler sig. En nysgerrighed efter både at få de positive og de negative input. Og så skal den kultur herske i hele organisationen

Gør op med nulfejlstænkningen

En kultur der eksperimenterer sammen med kunderne, indebærer ifølge Pernille Kræmmergård også et andet opgør. Man skal af med nulfejlskulturen. 


- Skal man kunne eksperimentere, skal man lære organisationen at prøve ting af, noget der nogle gange skal foregå hurtigt. Det giver sig selv, at det vil resultere i kasserede eksperimenter. Der er det vigtigt, at organisationen lærer, at kasserede eksperimenter ikke er fiaskoer, men udgangspunkt for læring, siger hun og kalder det mindset at være i beta-mode, fordi man forbedrer og opgraderer løbende, når nye muligheder viser sig.  


Men opbygningen af samme nulfejlskultur skal ifølge Kræmmergård ikke kun rette sig indad i organisationen, men også udad mod kunderne. Dagens brugere og kunder skal også lære, at indgå i udviklingen af digitale ydelser og produkter og forstå, at de sjældent vil være fejlfrie i første hug.  


- Hvis man som i tilfældet med Vurderingsstyrelsen giver folk en forventning om, at et nyt it-system, vil være helt perfekt, når det bliver lanceret, er man dømt til stå med en klageregn. For det sker aldrig. Så vær ærlig fra starten og meld ud, at vi søsætter et nyt system, som meget tænkeligt vil være behæftet med fejl, og dem vil vi selvfølgelig arbejde intenst på at få løst. Så den eksterne forventningsafstemning er vigtig. Og så skal man selvfølgelig have en plan på plads, så man kan tage hånd om dem, der henvender sig, når fejlene så opstår.

Digitaliseringen går ikke over

Endelig er en sidste pointe fra Pernille Kræmmergård, at det nye mindset også handler om, at ledere opgiver ideen om, at man kan blive færdige med den digitale udvikling, så der kan blive mere ro til det egentlige arbejde.  

- Acceptér, at teknologien hele tiden udvikler sig, og at brugernes krav og forventninger gør det samme. Og at organisationen derfor hele tiden skal udvikle den digitale modenhed. Alle i organisationen skal erkende, at digital forandring ikke går over. Og når du så har lært at mestre Generation 3, skal du jo videre til de næste generationer, 4, 5 og 6. Og efter dem helt sikkert også en 7’er, en 8’er og sådan fortsætter det. Men har du først det rigtige mindset, vil den fremtidsudsigt helt sikkert forekomme både sjov og spændende og ikke irriterende og skræmmende, slutter Pernille Kræmmergård.

Spørgsmål du skal stille dig selv for at bevæge dig op på generationstrappens trin 3 

  • Har vi styr på, hvem der i organisationen holder øje med den teknologiske og digitale udvikling? 
  • Hvem i organisationen er ansvarlige for, at vi udvikler vores digitale mindset? 
  • Hvilke kundeoplevelser får vores kunder hos os? 
  • Er vi opmærksomme på kundens perspektiv, når vi udvikler nye løsninger?
  • Skaber jeg de rigtige rammer, der giver organisationen lyst til at eksperimentere og mod til at fejle?