Kontakt os
Ring på 33 95 97 00
Alle hverdage kl. 9.00-16.00.
Foto: Jens Honore
Lilian Mogensens første møde med ledergerningen var som leder for en gruppe af tidligere kolleger i Danske Bank. Og hun indrømmer gerne, at det ikke var en helt let debut.
- Jeg var usikker på, hvordan jeg skulle håndtere den nye afstand til dem, jeg før havde arbejdet sammen med, få skabt mit eget ledelsesrum, sat mine hjørneflag op og få defineret min nye rolle som leder – finde ro i den og også håndtere ensomheden. Jeg havde jo flyttet mig fra at være en del af holdet.
På den måde er det første lederjob den absolut sværeste overgang, pointerer Lilian Mogensen.
- Læringskurven er utrolig stejl. Man træder ud af sin comfortzone, ud på en helt ny bane. Man er jo valgt, fordi man rager op i landskabet som den bedste specialist. Derfor melder spørgsmål som ’Kan jeg klare det?’ og ’Er det den rigtige vej for mig?’ sig helt naturligt. Og her er de første erfaringer så vigtige, fordi de er afgørende for, om man får appetit på mere. Det ville jeg gerne have vidst som ny leder, siger hun.
Noget af det allervigtigste som ny leder, mener Lilian Mogensen, er dels at kende sig selv godt, dels at få lavet en klar forventningsafstemning med sin nærmeste chef helt fra begyndelsen.
- Det job, du søgte, er sjældent det job, du skal udfylde. Derfor er det så vigtigt at få kridtet banen op, få afstemt succeskriterierne og få dem løbende evalueret med din chef, så du kender dit mandat, dit ansvar, og hvad der forventes af dig, siger hun og fortsætter:
- Men det er også utroligt vigtigt, at du kender og forstår dig selv, så du kan være autentisk og troværdig. Du har fået et kæmpe ansvar for andre mennesker, og du skal fortjene deres tillid. Den kommer ikke bare med din ledertitel. Du har fået en udkigspost til indflydelse, men også et ansvar for at støtte og hjælpe andre, så I sammen skaber resultater. Det kræver, at du kender dig selv – ved, hvad du har at spille ind med, og hvordan du reagerer i forskellige situationer: Hvad presser dig, hvornår bliver du usikker, evner du at sige nej, kan du delegere og acceptere forskellig kvalitet? For du kan ikke løse alle opgaver selv, fastslår Lilian Mogensen.
Lilian Mogensen. Uddannet cand.mag., bestyrelsesforperson i to selskaber og professionelt bestyrelsesmedlem i en række selskaber. Rådgiver i ledelse, digitalisering og strategisk forretningsudvikling. Tidligere koncerndirektør og HR-direktør i ATP, direktør i Udbetaling Danmark og direktør i Danske Bank med ansvar for personale- og ledelsesudvikling. Medforfatter til flere bøger om ledelse, foredragsholder og aktiv debattør.
Netop den læring fik 56-årige Thomas Kirk Vilsbøll, kommerciel direktør i ISS, i sit første lederjob.
- Dengang var min forestilling, at hvis jeg så unoder omkring mig, når ’Birger’ ikke leverede godt nok, måtte jeg jo bare selv arbejde lidt hårdere. Det var i virkeligheden en lidt arrogant holdning til, at jeg kunne klare det hele selv. En naiv tro på, at min energi og evner rakte meget langt, så når noget ikke virkede, forsøgte jeg bare at kompensere.
I dag ved Thomas Kirk Vilsbøll, at den strategi ikke holder. Både fordi man ikke kan holde til det på længere sigt, og fordi den helt afgørende faktor for at lykkes som leder er at have det rigtige hold omkring sig.
- Det er nummer et. Har man det, kan man lykkes med det meste. Du kan skabe gruppedynamik og entusiasme, både fagligt og personligt – og gejst til at skabe det, du gerne vil opnå. For mig har det været en erkendelse, og jeg ser stadig mange nye, unge ledere, der tøver med at sætte det rigtige hold. Jeg var også selv sådan en smart ’businessdreng’ fra CBS, som ikke kunne forstå, at hvis man havde energien, processerne og strukturen på plads, hvorfor virkede det så alligevel ikke altid? Og det er jo fordi den væsentligste ’flavour’ er den humane kapital. Det ville jeg gerne have været mere bevidst om som ny leder.
Når det er sagt, er der også meget vigtig læring i lederjobbet, som kun kommer med erfaringen, anerkender Thomas Kirk Vilsbøll.
- For eksempel at forstå et stakeholderbillede. Det er ikke noget, du kan læse dig til på skolebænken. Det lærer du kun gennem erfaring. Men som ung leder tror man måske lidt naivt, at ’det her er opgaven’, og så er det bare at buse på og lykkes, jo hurtigere desto bedre – forblændet af målet. Men der er så mange andre agendaer ind over, som kan spænde ben på vejen derhen. Som erfaren begynder man at forstå, hvilke interessenter man skal have med på undervejs.
Den kompleksitet er faktisk noget af det, Thomas Kirk Vilsbøll nyder ved lederjobbet i dag.
- Hvis alt blinkede grønt, ville der jo ikke brug for os som ledere. Jeg synes, at modsatrettede dagsordener er spændende, men det kræver, at man kan være tålmodig og ydmyg i processer, som ikke er lineære. Synes man, at det er besværligt, og vil man helst kun gå den lige vej, skal man holde sig fra ledelse.
Thomas Kirk Vilsbøll. Uddannet cand.merc. fra CBS. I dag kommerciel direktør (CCO) i ISS Facility Management. Har været leder i 35 år og er tidligere løjtnant og delingsfører i forsvaret. Har blandt andet været i Danske Bank, PA Consulting Group og Falck, både som HR- og organisationsdirektør og adm. direktør for Falck Healthcare.
Da Figen Cayan som 23-årig uerfaren sergent stod over for en flok rekrutter, der alle var et hoved højere end hende, og skulle kridte banen op, var gode råd dyre. I dag ved hun, at hun gjorde det rigtige – hun var først og fremmest sig selv. Og så gik hun en helt anden vej, end der var tradition for i forsvaret.
- Modsat rekrutterne kom jeg med en bachelor-baggrund. De kaldte mig ’nørden’. Så jeg tog udgangspunkt i 13-skalaen, som alle jo kendte, og sagde til dem: ’Hos mig starter I alle med et 13-tal. Så er det op til jer, om I vil beholde det. Men hvis bare I holder det nuværende niveau, består I alle sammen.’ Jeg spillede med de kort, jeg havde på hånden. Og så vidste jeg, at jeg kunne tage flere armstrækkere end dem, griner Figen Cayan, som i dag er 43 år og Senior Transformation Partner hos Maersk.
Herfra fortsatte hun den empatiske, anerkendende og tillidsfuld vej som leder for de unge drenge.
- Jeg havde selv været værnepligtig et halvt år forinden, hvor der blev råbt og skreget af os, så jeg tænkte, at det måtte vi kunne gøre bedre. Samtidig kunne jeg se, at den gruppe, jeg stod overfor, havde det hårdt, så dem skulle man ikke råbe ad. Jeg valgte i stedet at være lidt moderlig, vise min robusthed og tillid til, at ’det her skal vi nok klare sammen’. Og det virkede. Ikke en eneste faldt fra.
At ledelse i høj grad handler om ’bare at være sig selv’, har Figen Cayan først for alvor erkendt senere i sin lederkarriere.
- Som ny leder var jeg meget bekymret for, om jeg skulle være på en bestemt måde for at indgyde respekt og for at positionere mig selv – også fordi jeg var kvinde og har en anden etnisk baggrund end dansk. Men med årene har jeg fundet ud af, at det bedste er at være sig selv. Først og fremmest skal du udstikke en retning, men du skal også kunne være ærlig og sige højt, når du ikke ved, hvordan du skal håndtere et givent problem, og vise, at du også kan være usikker som leder. Det skaber psykologisk tryghed i teamet. Uden det kan du ikke skabe resultater. Det ville jeg godt have vidst som ny leder.
Men selvom det var forbundet med bekymring og usikkerhed at skulle skabe sin egen lederstil, som Figen Cayan gjorde i forsvaret, har det givet hende en stor robusthed.
- Jeg skabte jo min egen lederrolle. I dag ved jeg, at der ikke findes én god opskrift på at være leder, men det troede jeg nok dengang. Derfor er mit bedste råd til nye ledere også at være åben og ærlig om, hvem du er, hvad dine styrker er, og hvad du kan tilbyde som leder. Men også, hvor du kommer til kort. Det kræver selvfølgelig, at du tør udvise sårbarhed, og det er bestemt en balance. Men min erfaring er, at du får dit team med dig, hvis du tør gøre det.
Figen Cayan. Uddannet cand.merc. i marketing og kommunikation fra CBS (MCM). Underdirektør i Danske Bank. Har flere leder- og specialistjobs i både privat og offentlig sektor bag sig, blandt andet i Mærsk, LogPoint, Nykredit, PET, Saxo Bank og forsvarets Gardehusarregiment.
Lilian Mogensen får det sidste ord. For hun vil gerne slå et slag for at hjælpe nye ledere bedre i gang, end vi gør i dag.
- Jeg tror, det ville have hjulpet mig, hvis jeg som ny leder havde haft en mentor. En erfaren leder, som ikke var min chef, jeg kunne læne mig op ad, dele min sårbarhed og glæder med og diskutere ledelse med i et fortroligt rum.
- Jeg tror, at vi stadig gør for lidt ud af onboardingen af nye ledere. Vi tror måske, at fordi de udstråler energi og gå-på-mod, har de ikke brug for støtte, så introduktionen kommer i stedet til at handle om værktøjer, resultatmål osv. Man glemmer at spørge, hvordan den nye leder har det og trives i jobbet.
- Og så vil jeg også sige: Tæl de lyse timer i lederjobbet, og tænk på Peter Plys på de svære dage: ”Lov mig, at du altid vil huske, at du er modigere, end du synes, stærkere, end du ser ud til, og klogere, end du tror.”
Artiklen blev bragt første gang i november 2023. Dette er en forkortet udgave.
Kontakt os
Ring på 33 95 97 00
Alle hverdage kl. 9.00-16.00.