Sådan får du succes i dit første fuldtidsjob

Første fuldtidsjob

Læsetid: 3 min.

Kopier link

Dit første fuldtidsjob er fyldt med dilemmaer: Hvilke forventninger er der til mig? Hvor lang tid må en opgave tage? Hvornår kan man tillade sig at bede om ferie? Og hvordan håndterer man udfordringer i samarbejdet?

- De fleste nyuddannede er glade for at komme i gang med livet som fuldtidsarbejdende, og rigtig mange synes selvfølgelig også, overgangen er krævende. Mange er faktisk lidt utålmodige og har høje forventninger til deres første job, så vi taler meget med dem om, at studielivet og arbejdslivet jo er vidt forskellige.

Sådan siger Hoshyar Palani-Jafi, der dagligt rådgiver Djøf-medlemmer om karriere, trivsel og arbejdsliv.

- Vores studieliv og arbejdsliv er vidt forskellige, og det skal man huske, når man vil sikre en god overgang.

Hoshyar Palani-Jafi fremhæver tre punkter, hvor studieliv og arbejdsliv er meget forskellige:


Forskellene på studieliv og arbejdsliv

Studieliv

  1. Du bliver primært vurderet på dine faglige hard skills
  2. Dine studiekammerater ligner dig selv meget
  3. Fokus på personlig læring​

Arbejdsliv

  1. Du bliver både vurderet på hard og soft skills
  2. Større diversitet blandt kollegaer
  3. Fokus på organisatoriske resultater
     

Hvad er soft skills?

Soft skills handler i arbejdslivet primært om relationsskabelse.

Det kan fx være:

  • Samarbejde 
  • Kommunikation
  • Empati 
  • Omstillingsparat  

Soft skills kan ses som modsætning til hard skills. 

Hard skills er faglige kompetencer. 

Det kan fx være:

  • Programmering 
  • Regnskab 
  • Administration  

Soft skills eller hard skills kan ikke stå alene. Det er evnen til at kombinere sine soft skills med sine hard skills, som skaber værdi. 

Hoshyar Palani-Jafi forklarer, at det kan være en stor hjælp at vurdere, hvilke soft skills, man selv er bedst til, og hvilke der er vigtige for, at du bliver en succes i dit kommende job.

Du kan starte med at udfylde nedenstående skema for at få et overblik over, hvor du skal lægge dine kræfter i dit første fuldtidsjob.

Tænk over, hvilke soft skills, du vurderer er relevante for dig og din kommende arbejdsgiver:

Soft Skill Prioritering            Procenter (%)     
 Kommunikation    
 Samarbejde    
 Konflikthåndtering    
 Tidshåndtering    
 Fleksibilitet    
 Empati    
 Integritet    
 

Sådan navigerer du den stigende diversitet blandt dine kollegaer

- Som studerende har du sandsynligvis læst med andre, der havde en faglighed og alder, der mindede om din egen. Der er arbejdspladser mere sammensatte, og det er godt at være opmærksom på, siger Hoshyar Palani-Jafi.

Vi rådgiver altid til, at man investerer i sine sociale relationer på sin arbejdsplads. Det tager tid at opbygge de gode relationer. Det kan derfor være gavnligt at finde fælles interesser og opbygge gensidig tillid gennem faglige projekter, over frokosten eller en kop kaffe.

Fra personlige til organisatoriske resultater

- På studiet handler det om, at du skal uddanne dig og blive så dygtig som muligt og få en god karakter til sidst, som du så sammen med din studieerfaring bruger til at lande dit første job. Men på arbejdspladsen er de kollektive resultater i organisationen ligeså vigtige som din egen udvikling. Det er vigtigt at huske, og nogle gode principper er, at man løbende evaluerer og justerer sine handlinger for at sikre, at de understøtter formålet med det konkrete projekt eller organisationens overordnede strategi og mål.