Kontakt os
Ring på 33 95 97 00
Alle hverdage kl. 9.00-16.00.
Guide
”Det er ok, hvis dine medarbejdere er skarpere end dig til AI – men ledelsesopgaven er stadig din.”
Ekspert i digital ledelse, og selv mangeårig leder, Per Eeg har tre råd til dig, som har ledelsesansvar og skal i gang med AI. Og nej, det er ikke en mulighed bare at lade it-afdelingen håndtere det.
Algoritmebaserede værktøjer ruller ind i vores opgaveløsning og kerneforretning og vender op og ned på brancher og forretningsgange.
AI bruges allerede til at scanne røntgenfotografier, screene byggeansøgninger, skrive kundebreve og guide medarbejdere til korrekt journalisering. Det næste bliver, at AI rykker helt ind i løsningen af kerneopgaver ved at foreslå personaliseret behandling i sundhedsvæsenet eller ved at vejlede studerende på universiteterne, mener Per Eeg, ekspert i digital ledelse og forfatter til bogen ”Ledelse i den digitale jungle”.
Så selv om der er meget andet at lave i en travl hverdag, så er der ingen vej uden om at tage opgaven med AI på sig som leder, opfordrer han:
- Se på kunstig intelligens som en ledelsesopgave mere end som en tekniske udfordring. Det handler om at blive klogere på og om at tydeliggøre, hvor og hvordan I kan og skal bruge AI i jeres forretning, kerneopgave og arbejdsgange.
Her får du Per Eegs tre vigtigste råd til at komme godt i gang med AI som ledelsesopgave.
PS: Denne artikel er blevet til med hjælp fra AI til udskrivning af interview (Good Tapes).
1. Tag ledelsesopgaven hjem
Det er en ledelsesmæssig forpligtelse at interessere sig for, hvordan kerneopgaven kan forbedres – også ved hjælp af AI.
Der er faktisk ikke rigtig ret mange steder tilbage i dag, hvor du kan udvikle ideer og forbedre på kerneprocesserne, der løser kerneopgaven, den faglige opgave, uden at det sker med ny teknologi. Og AI er et meget konkret eksempel på, hvor hurtigt det går. Derfor skal arbejdet med at definere målene for og med AI hos jer heller ikke forankres i it-afdelingen eller hos nogle tekniske medarbejdere. Det er i høj grad en ledelsesdisciplin, som skal forankres hos den enkelte leder i organisationen.
Selve udviklingen af algoritmerne er det ok at overlade til såkaldte data scientists, dvs. medarbejdere der er eksperter i netop det. Men som leder skal man stadig grundlæggende forstå, hvorfor algoritmerne kommer med de forslag, som den gør, så man kan forholde sig kritisk reflekteret til kvaliteten af de output, som man får og til de etiske aspekter. Så man er nødt til at blive ved med at spørge ind og sikre sig, at man har den information, som man har brug for. At man forstår det tilstrækkeligt.
2. Lær af andre
For at finde ud af, hvad generativ AI betyder for dit arbejde og forretningen, er du også nødt til at begynde at prøve det af – i en sikker sandkasse. For at finde ud af, hvad det dur til og hvad det ikke kan.
Det er et must at begynde at lege og prøve ting af.
Grundtvig havde det her udtryk, at man skal gribe for at kunne begribe. Da jeg skulle lære min ældste søn at cykle, gjorde jeg det ikke ved at tale med ham abstrakt om hastighed og hældning, acceleration og inerti. Jeg satte et kosteskaft bag på hans cykel, og så løb jeg ved siden, indtil han havde grebet det, så han kunne begribe det.
Det er det samme, vi skal med kunstig intelligens. For at finde ud af, hvad generativ AI, fx ChatGPT, betyder for dit arbejde og din del af forretningen, er du nødt til at begynde at prøve det af. For du kan ikke forstå det akademisk, udefra.
Det inkluderer også at lade sig inspirere af andre og være nysgerrig på, hvad andre i samme eller andre brancher gør.
3. Husk, at du ikke behøver at være den klogeste
Har du ikke mulighed for selv at ’gribe for at begribe’ så meget, som du gerne vil, så kan du også starte med at være nysgerrig på, hvordan dine børn eller dine medarbejdere allerede bruger AI. Hvad ser de af perspektiver?
Nogle gange er man selv barnet på cyklen med kosteskaftet, og så er der en medarbejder, der løber med én. Det er også en vej ind i det her som leder.
Fx er mine medarbejdere Andreas og Kaare langt skarpere end mig til den praktiske brug af AI.
Derfor er en klassisk ledelsesdyd i det her også tillid og evnen til at skabe gode samarbejdsrelationer. Så man som leder tør at sige: ”Det her forstår jeg ikke helt, er der noget, som kan hjælpe mig i det?”
Og det er også en ledelsesopgave at opbygge den organisatoriske kapacitet, at formå at sætte det rigtige hold, også i forhold til AI.
Arrangement: AI og ledelse
Mød Per Eeg, områdedirektør i LEAD, og Merethe Eckhardt, udviklingsdirektør i Domstolsstyrelsen, til fyraftenmøde om AI og ledelse 22. april 2024 (også online).
Arrangement: AI og etik og jura
Mød Ayo Næsborg-Andersen, der er lektor i international ret på Syddansk Universitet med speciale i blandt andet persondataret, Jakob Dam Glynstrup, der er chef for Nationalt ID Center og til daglig beskæftiger sig med algoritmer, der har til formål netop at identificere og genkende personer ved hjælp af biologiske markører, og Louise Holck, der er direktør i Institut for Menneskerettigheder. Det er 15. april 2024 (også online).
Per Eeg (f. 1968) er uddannet cand.scient.pol. og har i mere end 20 år arbejdet med ledelse af digitalisering. Først som konsulent og leder i KL, siden som adm. direktør i konsulentvirksomhed Devoteam Management Consulting og nu som partner og områdedirektør i LEAD – enter next level.
Per interesserer sig særligt for, hvordan it og digitalisering kan være med til at udvikle velfærdsstaten i et samarbejde mellem civilsamfund, det private erhvervsliv og den offentlige sektor. Og det samarbejde hviler på god ledelse.
Per Eeg, ekspert i digital ledelse
Per Eeg: ”Ledelse i den digitale jungle. En håndbog i digitalisering for offentlige ledere.”Lead Publishing, 2024.
Hent Per Eegs e-bog om digital ledelse gratis fra LEAD
Jan Damsgaard: ”AI mellem fornuft og følelse”. Djøf Forlag, 2023.
Peter Svarre: ”Digital etik. Hvordan designer vi en mere ansvarlig digital verden, Akademisk Forlag, 2022 og ”Hvad skal vi med mennesker?”, Gyldendal Business, 2019.
Kontakt os
Ring på 33 95 97 00
Alle hverdage kl. 9.00-16.00.