Whistleblowerordninger i hverdagen
Hvad gør du, hvis nogen foretager en indberetning til whistleblowerordningen? Lær, hvordan du i praksis håndterer indberetninger og sagerne, der opstår.
6.700 kr. ekskl. moms for ikke-medlemmer
København Ø
1 dag
9.00-16.00
Er kurset for dig?
Du arbejder fx i en HR-afdeling eller i en juridisk afdeling, og du skal håndtere eller har ansvaret for de sager, der kan opstå i jeres whistleblowerordning.
Du er velkommen uanset din faglige baggrund.
- indsigt i, hvilke forhold der kan indberettes efter loven og af hvem
- viden om, hvordan du organiserer og drifter whistleblowerordninger
- kendskab til pligterne forbundet med indberetninger, fx oprettelse af en upartisk whistleblowerenhed
- anvisninger og eksempler på ’compliant’ modtagelse af indberetninger, opfølgning ved nærmere undersøgelse og feedback til whistlebloweren
- indblik i lovens beskyttelse af whistleblowere
- eksempler på politikker og compliancetiltag.
Din arbejdsplads får en medarbejder, der:
- kan administrere en whistleblowerordning og vurdere indberetningernes karakter
- kan sikre, at ordningen fungerer compliant og er operationel effektiv inden for de rammer, der følger af lovgivningen
- kan navigere i de særlige vilkår for ordningen, der er fastlagt i virksomheden
- kan vejlede om og håndtere processen for alle berørte parter, uden at kompromittere nogen undervejs.
Kursets indhold og forløb
På kurset får du indsigt i de forpligtelser, der følger med en whistleblowerordning, og hvordan du praktisk sikrer, at I håndterer forpligtelserne lovligt og operationelt, og samtidig sikrer overholdelse af de registreredes rettigheder.
Offentlige myndigheder med over 50 ansatte og private virksomheder med over 250 ansatte har pr. 17. december 2021 været forpligtet til at indføre whistleblowerordninger. Private virksomheder med over 50 ansatte vil blive omfattet af pligten pr. 17. december 2023.
Før start
Det skal du gøre før kurset
Før kursusstart har du mulighed for at deltage i en kort survey om dine erfaringer og udfordringer med whistleblowerordninger. Surveyen bidrager til dine egne refleksioner over dit arbejde og dine udfordringer på området. Den hjælper samtidig underviseren med at forberede og justere kurset i forhold til dine og de andre deltageres behov.
22. oktober 2025,. 9.00-16.00
Dagens opbygning
Whistleblowerordninger – bestemmelser og praktiske udfordringer
Kurset tager dig igennem whistleblowerlovens bestemmelser om form og indhold af en whistleblowerordning. Du får en gennemgang af de praktiske udfordringer, der kan opstå, når I administrerer en ordning helt eller delvist.
Du får indblik i, hvordan du:
- sikrer upartiskhed i en intern whistleblowerenhed
- afgrænser de forhold, der kan indberettes, og også hvem der kan foretage indberetninger
- håndterer forhold, der falder uden for loven
- håndterer en bevidst udvidelse af en whistleblowerordning i forhold til lovens rammer for, hvem der kan foretage indberetninger
- afgør, om de berørte skal orienteres, og undgår at kompromittere whistlebloweren
- giver feedback til whistlebloweren uden at kompromittere andre berørte.
Kira Kolby Christensen
Advokat, associeret partner, SIRIUS advokater
Hvem møder du?
Kira Kolby Christensen
Advokat, associeret partner, SIRIUS advokater
Kursets form
Undervisningen om whistleblowerordninger er en blanding af oplæg og diskussioner.
Kurset svarer til 7 lektioner i forhold til den obligatoriske efteruddannelse for advokater og advokatfuldmægtige.
Djøfs digitale læringsportal forstærker din læring på kurset med forskellige læringsaktiviteter og materialer. Sammen gør vi noget godt for miljøet ved at spare på det trykte materiale. Log på portalen fra en browser, lige når du har brug for det, og lær de andre deltagere og underviseren at kende allerede før kurset.
Det siger tidligere deltagere
Gennemsnitlig tilfredshed
5
28 bedømmelser
Bonus: 1,5 times læringsworkshop
Når du tilmelder dig et kursus eller en uddannelse hos os, bliver du automatisk inviteret til onlineworkshoppen ’100% læring’.
På 1,5 time får du metoder til at øge dit læringsudbytte før, under og efter dit kursus. Du får også fri adgang til et onlinekursus om læring på Djøfs læringsportal.
Det er vores ekstra bidrag til at øge din læring, så du og din arbejdsplads får et markant større udbytte af dit kursus.
Praktisk information
Her får du svar om de vigtigste praktiske informationer. Har du andre spørgsmål, så kontakt os endelig.
Se yderligere praktiske informationer og FAQ om kurserHvornår foregår det?
22. oktober 2025
Hvor foregår det?
Folke Bernadottes Alle 45
2100 København Ø
Hvad koster det at deltage?
5.900 kr. ekskl. moms
Ikke-medlemmer
6.700 kr. ekskl. moms
Hvornår skal jeg senest tilmelde mig?
Hvem kan jeg kontakte, hvis jeg har spørgsmål?
Hvornår er afmeldingsfrist?
Se alt om, hvornår og hvordan du kan afmelde dig i vores handelsbetingelser.
Kan kurset blive holdt hos os?
Vi kan levere Djøfs kurser som interne virksomhedskurser, tilpasset eller skræddersyet efter behov.
Hvordan betaler jeg?
En måned før start modtager du eller din arbejdsplads en faktura.
Se alt om betaling i vores handelsbetingelser.
Hvordan håndterer I mine personoplysninger?
Når du tilmelder dig en aktivitet hos Djøf, skal vi bruge nogle oplysninger om dig. Du kan læse i vores privatlivspolitik, hvordan vi håndterer og beskytter dine personoplysninger.
Få ny viden og inspiration
I Djøfs kalender kan du finde en lang række af faglige og sociale arrangementer, kurser og netværksgrupper, der handler om alt fra personlig udvikling, aktuelle samfundsemner, lovændringer, ledelse, trivsel og meget mere. Skal du med?