Udbud af it-kontrakter
Lær at planlægge og gennemføre et udbud af it-kontrakter, og hvordan du sikrer compliance i forhold til databeskyttelsesretlige problemstillinger.
13.000 kr. ekskl. moms for ikke-medlemmer
2 dage
Alle dage 9.00-16.00
Er kurset for dig?
Du beskæftiger dig løbende med udbud af offentlige it-kontrakter på enten ordregiver- eller tilbudsgiversiden.
Du er fx jurist, indkøber eller it-ansvarlig i en privat virksomhed eller en offentlig myndighed. Det kan også være, at du er advokat eller konsulent og rådgiver klienter eller kunder om udbud.
- en grundig introduktion til it-udbudsprocessen
- indblik i de særlige karakteristika, der kendetegner de forskellige kontraktparadigmer for it-anskaffelser, herunder de forskellige typer af cloud-kontrakter (SaaS-, PaaS-, og IaaS-løsninger)
- forståelse for kravsætning og at udarbejde gode kravspecifikationer
- indsigt i at fastsætte relevante tildelingskriterier og tilbudsevaluering
- indsigt i de særlige GDPR-problemstillinger, som udbudsprocesser og fx brug af cloud-systemer rejser
- viden om at sikre compliance fra starten.
Din arbejdsplads får en medarbejder, der:
- har en dyb forståelse af udbudsprocessen for it-kontrakter
- kan arbejde med sikring af lovgivningsmæssig compliance i it-udbud fx i forhold til it-sikkerhed og databeskyttelse
- er godt klædt på til at udarbejde dækkende kravspecifikationer
- bidrager til at forbedre kvaliteten af it-udbud og it-kontrakter.
Kursets indhold og forløb
I offentlige it-udbud opstår der ofte tvivl om rammerne for at indgå offentlige it-kontrakter. Det kan fx være spørgsmål om det relevante kontraktgrundlag for det konkrete udbud, om krav til ydelsen og muligheden for evaluering heraf eller om rammerne for forhandling af vilkår.
På kurset får du derfor en grundig gennemgang af processen for at indgå offentlige it-kontrakter, herunder cloudkontraker (SaaS-, PaaS-, og IaaS-løsninger). Du kommer igennem hele processen fra den indledende markedsundersøgelse og dialog med potentielle leverandører om den relevante anskaffelse til selve udarbejdelsen af udbudsmaterialet, evaluering og den endelige kontraktindgåelse. Vi tager udgangspunkt i konkrete sager og cases, og du bliver præsenteret for de GDPR-regler, du skal være opmærksom på i it-udbud, og hvordan I indarbejder compliance i processen fra starten.
Kurset kommer også omkring mulighederne for at gennemføre udbud med forhandling af it-kontrakter, og hvordan du håndterer og styrer rammerne for genudbud af allerede anskaffede it-løsninger.
Før start
Det skal du gøre før kurset
Før kursusstart har du mulighed for at deltage i en kort survey om dine erfaringer og udfordringer med at gennemføre it-udbud. Surveyen bidrager til dine egne refleksioner over dit arbejde og dine udfordringer på området. Den hjælper samtidig underviserne med at forberede og justere kurset i forhold til dine og de andre deltageres behov. Du får også mulighed for at orientere dig i enkelte cases eller problemstillinger, som vil blive gennemgået på kurset.
4. november 2025, 9.00-16.00
Dag 1
It-kontrakten, kravsætning og persondata
Den første dag får du en grundlæggende introduktion til udbudsret og de forskelle typer af it-kontrakter. Vi sætter fokus på de kontraktretlige emner og arbejder med grundlaget for, hvordan der fastsættes krav, både juridiske og mere tekniske krav. Vi ser nærmere på sammenhængen mellem it-kontrakter og it-udvikling, og det du skal være særligt opmærksom på i forhold til GDPR-reglerne, og det væsentlige i at tænke databeskyttelse ind fra starten, når I fastsætter kravspecifikationer.
Dagen giver dig:
- en introduktion til rammerne for markedsdialog
- viden om kravspecifikationer og kravsætning
- overblik over relevante kontraktparadigmer og kontraktskabeloner.
5. november, 9.00-16.00
Dag 2
Gennemførelse af it-udbuddet og kontraktstyring
På dag 2 får du en grundig gennemgang af udbudsprocessen for anskaffelser af it-systemer. Vi sætter fokus på mulighederne for forhandling, udarbejdelse af udbudsmateriale, tildelingskriterier og evaluering samt genudbud og kontraktstyring.
Dagen giver dig:
- en introduktion til de fleksible udbudsprocedurer
- viden om udbudsbetingelser og tildelingskriterier
- redskaber til tilbudsevaluering
- viden om kontraktindgåelse, genudbud og kontraktstyring.
Online
Spørgesession
Onlinespørgesession: Del dine erfaringer, og få svar på spørgsmål
1-2 måneder efter kurset kan du deltage i en onlinespørgesession, hvor du sammen med de øvrige deltagere får mulighed for at stille spørgsmål til underviserne, både ud fra det, du har lært på kurset, og det, du har erfaret siden sidst. Underviserne vil også uddybe evt. pointer, som kan være opstået på baggrund af fx ny praksis.
Sessionen foregår via platformen Zoom og har en varighed af ca. 30 min.
Thomas Grønkær
Advokat, partner, Sirius Advokater
Hvem møder du?
Thomas Grønkær
Advokat, partner, Sirius Advokater
Kira Kolby Christensen
Advokat, associeret partner, Sirius Advokater
Hvem møder du?
Kira Kolby Christensen
Advokat, associeret partner, Sirius Advokater
Asger Møller Nielsen
Advokat, Sirius Advokater
Hvem møder du?
Asger Møller Nielsen
Advokat, Sirius Advokater
Kursets form
Kurset er tilrettelagt, så du opnår størst mulig læring. Undervisningen består af både indlæg fra underviserne, deltagernes egne refleksioner og praktiske øvelser.
Kurset svarer til 14 lektioner i forhold til den obligatoriske efteruddannelse for advokater og advokatfuldmægtige.
Undervejs på kurset forstærker Djøfs digitale læringsportal din læring med forskellige læringsaktiviteter og materialer. Sammen gør vi noget godt for miljøet ved at spare på det trykte materiale. Log på portalen fra en browser, lige når du har brug for det, og lær de andre deltagere og underviserne at kende allerede før kurset.
Bonus: 1,5 times læringsworkshop
Når du tilmelder dig et kursus eller en uddannelse hos os, bliver du automatisk inviteret til onlineworkshoppen ’100% læring’.
På 1,5 time får du metoder til at øge dit læringsudbytte før, under og efter dit kursus. Du får også fri adgang til et onlinekursus om læring på Djøfs læringsportal.
Det er vores ekstra bidrag til at øge din læring, så du og din arbejdsplads får et markant større udbytte af dit kursus.
Praktisk information
Her får du svar om de vigtigste praktiske informationer. Har du andre spørgsmål, så kontakt os endelig.
Se yderligere praktiske informationer og FAQ om kurserHvornår foregår det?
Hvor foregår det?
Pilestræde 61, 1. sal
1112 København
Hvad koster det at deltage?
11.400 kr. ekskl. moms
Ikke-medlemmer
13.000 kr. ekskl. moms
Hvornår skal jeg senest tilmelde mig?
Hvem kan jeg kontakte, hvis jeg har spørgsmål?
Hvornår er afmeldingsfrist?
Se alt om, hvornår og hvordan du kan afmelde dig i vores handelsbetingelser.
Kan kurset blive holdt hos os?
Vi kan levere Djøfs kurser som interne virksomhedskurser, tilpasset eller skræddersyet efter behov.
Hvordan betaler jeg?
En måned før start modtager du eller din arbejdsplads en faktura.
Se alt om betaling i vores handelsbetingelser.
Hvordan håndterer I mine personoplysninger?
Når du tilmelder dig en aktivitet hos Djøf, skal vi bruge nogle oplysninger om dig. Du kan læse i vores privatlivspolitik, hvordan vi håndterer og beskytter dine personoplysninger.
Få ny viden og inspiration
I Djøfs kalender kan du finde en lang række af faglige og sociale arrangementer, kurser og netværksgrupper, der handler om alt fra personlig udvikling, aktuelle samfundsemner, lovændringer, ledelse, trivsel og meget mere. Skal du med?