Økonomistyring for nye offentlige ledere
2 dage
Bliv klædt på til økonomistyring i det offentlige som ny leder. Se de økonomiske muligheder, og styrk dit ledelsesmæssige handlerum.
12.500 kr. ekskl. moms for ikke-medlemmer
2 dage
Alle dage 9.00-16.00
Er kurset for dig?
Du er ny leder eller har været leder i et stykke tid og har budgetansvar for fx et eller flere drifts-, fag- eller serviceområder i staten, i en region eller i en kommune.
Du vil gerne blive stærkere til at forstå de økonomiske styringsbegreber og rammebetingelser for bedre at kunne ’tale med’, når budgetlægning, økonomiske analyser eller effektiviseringer er på dagsordenen.
- indføring i grundlæggende principper, begreber og vilkår for økonomistyring i det offentlige
- redskaber til budgetarbejdets mange facetter i relation til fremtidige økonomiske scenarier
- praktiske eksempler på businesscasen, effektiviseringsdagsordenen og krav til prioriteringer i organisationen og driften
- indblik i økonomistyring som del af de strategiske ledelsesbeslutninger og evnen til at se muligheder, opmærksomhedspunkter og styringsmæssige udfordringer
- indsigt i at udarbejde effektfuld ledelsesinformation til relevante aktører i din organisation.
Din arbejdsplads får en medarbejder, der:
- kender rammerne og principperne for offentlig økonomistyring
- sikrer større økonomisk stabilitet ved effektivt at planlægge og følge op på budgetter
- bruger fx businesscases til at understøtte økonomiske beslutninger
- bidrager til at forbedre effektiviteten og produktiviteten løbende i organisationen
- udarbejder og præsenterer klar ledelsesinformation
- bruger økonomiske rapporter til daglig styring og langsigtede indsatser
- har indsigt i at skabe balance mellem ressourcer og leverancer.
Kursets indhold og forløb
Kurset tager udgangspunkt i den offentlige økonomis rammebetingelser og vilkår, som definerer dit budgetansvar for økonomistyring, budgetlægning og udvikling af ledelsesinformation.
Du lærer om kravet til strategisk ledelse og nødvendigheden af prioriteringer. Du kigger ind i behovet for at koble faglighed og økonomi, når økonomien er stram, og forventninger til leverancer er store.
Du får et godt overblik over, hvordan de økonomiske muligheder og begrænsninger påvirker dit ledelsesmæssige handlerum både fagligt og økonomisk.
22. september 2025, 9.00-16.00
Dag 1
Rammebetingelser og styringsprincipper i det offentlige
På den første dag arbejder du med den offentlige økonomis overordnede rammer, og hvordan det definerer dit arbejde med økonomisk styring som ny leder.
Dagen giver dig indsigt og træning i:
- rammebetingelserne for den offentlige økonomi
- de styringsudfordringer, du kan møde i hverdagen, fx udgiftsstop i skatter, nulvækst i det offentlige, øget inflation eller ændrede krav til opgaveløsningen
- de vigtigste og mest udbredte økonomistyringsprincipper og konkrete værktøjer til økonomisk styring
- effektiviserings- og produktivitetsdagsordenen – det, du som ny leder skal være særlig opmærksom på, når budgettet er stramt, eller der er krav om reduktioner eller stigende krav til faglige og servicemæssige leverancer
- forståelse og anvendelse af økonomiske rapporter i styringen, både på koncernniveau og til den daglige styring på afdelings- eller teamniveau.
23. september 2025, 9.00-16.00
Dag 2
Offentlig budgetlægning og rapportering
På dag 2 arbejder du med, hvordan du kan skabe gode rammer for dit ledelsesmæssige handlerum, når du har godt styr på økonomien.
Dagen giver dig indsigt og træning i:
- budgetlægning og opfølgning, og hvordan du arbejder med budgettet, hvad det skal indeholde, og hvordan du kan bruge det i din økonomistyring
- businesscase-begrebet, og hvordan du bruger en businesscase i budgetlægning og styring
- de vigtigste budgetprincipper i den offentlige styring, og hvad du skal være opmærksom på
- budgetværktøjer, der holder – og hvad du gør, hvis det ikke holder
- rapportering af økonomiske resultater, og hvordan du udarbejder ledelsesinformationsmateriale til forskellige organisatoriske niveauer.
Mikkel Munk Wammen Nielsen
Manager i revisions- og konsulenthuset PwC
Hvem møder du?
Mikkel Munk Wammen Nielsen
Manager i revisions- og konsulenthuset PwC
Kursets form
Kurset veksler mellem oplæg fra underviseren, gruppeøvelser på baggrund af gennemgået stof og dialog i plenum, hvor du kan bringe egne udfordringer op til diskussion med de øvrige deltagere.
Djøfs digitale læringsportal forstærker din læring på uddannelsen med forskellige læringsaktiviteter og materialer. Sammen gør vi noget godt for miljøet ved at spare på det trykte materiale. Log på portalen fra en browser, lige når du har brug for det, og lær de andre deltagere og underviseren at kende allerede før uddannelsen.
Bonus: 1,5 times læringsworkshop
Når du tilmelder dig et kursus eller en uddannelse hos os, bliver du automatisk inviteret til onlineworkshoppen ’100% læring’.
På 1,5 time får du metoder til at øge dit læringsudbytte før, under og efter dit kursus. Du får også fri adgang til et onlinekursus om læring på Djøfs læringsportal.
Det er vores ekstra bidrag til at øge din læring, så du og din arbejdsplads får et markant større udbytte af dit kursus.
Praktisk information
Her får du svar om de vigtigste praktiske informationer. Har du andre spørgsmål, så kontakt os endelig.
Se yderligere praktiske informationer og FAQ om kurserHvor foregår det?
Pilestræde 61, 1. sal
1112 København
Hvornår foregår det?
Hvad koster det at deltage?
11.000 kr. ekskl. moms
Ikke-medlemmer
12.500 kr. ekskl. moms
Hvornår skal jeg senest tilmelde mig?
Hvem kan jeg kontakte, hvis jeg har spørgsmål?
Hvornår er afmeldingsfrist?
Se alt om, hvornår og hvordan du kan afmelde dig i vores handelsbetingelser.
Kan kurset blive holdt hos os?
Vi kan levere Djøfs kurser som interne virksomhedskurser, tilpasset eller skræddersyet efter behov.
Hvordan betaler jeg?
En måned før start modtager du eller din arbejdsplads en faktura.
Se alt om betaling i vores handelsbetingelser.
Hvordan håndterer I mine personoplysninger?
Når du tilmelder dig en aktivitet hos Djøf, skal vi bruge nogle oplysninger om dig. Du kan læse i vores privatlivspolitik, hvordan vi håndterer og beskytter dine personoplysninger.
Få ny viden og inspiration
I Djøfs kalender kan du finde en lang række af faglige og sociale arrangementer, kurser og netværksgrupper, der handler om alt fra personlig udvikling, aktuelle samfundsemner, lovændringer, ledelse, trivsel og meget mere. Skal du med?