Faciliteringsuddannelsen
6,5 dage
Tag ’Faciliteringsuddannelsen’, hvis du vil skabe resultater og ejerskab på møder og workshops. Du får effektive metoder til involverende facilitering og træning i at bruge dem.
29.900 kr. ekskl. moms for ikke-medlemmer
6,5 dage
Første dag 9.00-12.00
Er uddannelsen for dig?
Du har allerede erfaring som facilitator og mødeleder, hvor du har ansvar for at lede møder og sikre ejerskab og resultater gennem involvering.
Du ønsker at udvide din værktøjskasse med flere redskaber til at designe og facilitere både større og mindre møder og/eller workshops.
Uanset om du har ansvar for enkeltstående møder eller længere workshop- og udviklingsforløb, styrker uddannelsen dine kompetencer som facilitator.
- redskaber til at designe, gennemføre og følge op på møder og workshops
- viden, færdigheder og kompetencer til at lede og facilitere relationelle forløb
- indsigt i metoder, der både styrer og involverer dine deltagere
- metoder til at navigere og balancere mellem fokus på indhold og fokus på proces
- kompetencer til at træffe bevidste valg og håndtere uforudsete situationer og konflikter
- sparring og feedback på din facilitatorstil og din facilitering af et møde eller en workshop
- mulighed for at netværke med andre erfarne deltagere om mødedesign og facilitering
- værktøjsbog med guider til forskellige involveringsmetoder.
Din arbejdsplads får en medarbejder, der:
- leverer dynamisk mødeledelse både på enkeltstående møder og i længere møderækker og workshops
- skaber aktive mødedeltagere
- bruger relevante redskaber til at designe, facilitere og følge op på møder og workshops
- navigerer og balancerer mellem fokus på indhold og fokus på proces
- planlægger og leverer god facilitering i både fysiske, virtuelle og hybride formater
- træffer bevidste valg om næste skridt i en proces, der involverer og engagerer mødedeltagerne.
Uddannelsens indhold og forløb
Vi afholder og deltager alle i et utal af møder hver eneste uge, ofte med et svingende engagement og udbytte. På ’Faciliteringsuddannelsen’ får du en omfattende værktøjskasse med metoder til at skabe og lede involverende møder. Uddannelsen byder på masser af praksisnær træning, hvor du lærer at skræddersy og facilitere både enkeltstående møder, længere møderækker og workshops med mange deltagere.
Faciliteringsuddannelsens temaer:
- Værdi- og meningsskabelse på møder
- Praktisk og teoretisk indsigt i rollen som facilitator
- Mødedesign- og forberedelsesværktøjer
- Facilitering af selve mødet
- Opfølgning på mødet.
Opbygning og eksamensmulighed:
Undervisningsdage: 6,5 + individuel sparring
Tilkøb af diplomeksamen: 5 ECTS-point
Du har mulighed for at tilkøbe en eksamen på diplomniveau, hvor du går til eksamen i det valgfrie modul Ledelse og facilitering fra Diplomuddannelsen i ledelse.
Du kan også læse om Djøfs Proceskonsulentuddannelse, hvor du kan styrke din tilgang til at arbejde struktureret og målrettet med processer, forandringsledelse og procesledelse med praktisk træning.
Før start
Det skal du gøre før start
Du udarbejder dine læringsmål for uddannelsen og medbringer dem til Kickoff.
10. oktober 2025, 9.00-12.00
Kickoff - online
’Faciliteringsuddannelsen’: overblik, læringsmål og forventninger
Du får en introduktion til det samlede forløb og udvider din viden om de andre deltagere og deres forskellige erfaringer. Vi afstemmer forventninger og etablerer i fællesskab et trygt læringsmiljø.
Kickoff giver dig:
- overblik over det samlede uddannelsesforløb og litteratur
- afstemning af forventninger til individuelle læringsmål
- afstemning af forventninger til deltagerinvolvering
- introduktion til opgaver mellem modulerne.
Inden dag 1 beskriver du et fysisk møde eller en workshop, som du vil bruge som case på dag 1 og 2. Du genbesøger også dine læringsmål sammen med din leder.
22. oktober 2025, 9.00-16.00
Dag 1
Grundprincipper i facilitering af møder
På dag 1 får du en grundig indføring i principperne for facilitering og de væsentligste metoder, du kan bruge til at designe og facilitere engagerende og effektive møder og workshops. Vi sætter fokus på det særlige ved rollen som facilitator, og hvordan du balancerer rollen i relation til fx projektlederrollen, konsulentrollen, ekspertrollen og lederrollen.
Dagen giver dig:
- indsigt i at vælge involvering og proces til mødet/workshoppen, hvilket skaber ejerskab i forhold til resultatet
- bevidsthed om det mandat, du eller andre har i mødet/workshoppen, og hvilken betydning det har for mødets spillebane
- praktiske værktøjer til at strukturere din planlægning, facilitering og opfølgning og få større værdi
- en introduktion til ’designstjernen’
- en drejebogsskabelon for, før, under og efter processen
- en skabelon til mødeindkaldelser, som forbereder dig selv og deltagerne på mødet.
23. oktober 2025, 9.00-16.00
Dag 2
Skab resultater gennem involvering, når du faciliterer
På dag 2 sætter vi fokus på, hvordan du involverer dine deltagere, skaber dialog og samler op på input som facilitator. Sammen med de øvrige deltagere afprøver du involveringsmetoder på jeres egne møder, og du får konkret erfaring med, hvad der virker.
Dagen giver dig:
- træning i involveringsmetoder til både mindre og større møder og til workshops, hvor flere grupper arbejder samtidig
- klarhed over, hvilke involveringsmetoder du skal bringe i spil, afhængigt af dit mødes formål, størrelse, kompleksitet og ønskede resultat
- indblik i dokumentationsformater og skabeloner til referater af mindre møder og opsamling af input i større seancer
- feedback på design og facilitering af dele af eget møde/egen workshop.
- information om den ECTS-pointgivende eksamen.
Forud for dag 3 beskriver du et onlinemøde eller en onlineworkshop, som du vil bruge som case på dag 3 og 4. Du arbejder videre med designstjernen og afprøver udvalgte metoder i egen organisation.
13. november 2025, 9.00-16.00
Dag 3
Virtuel facilitering og facilitering af hybride møder
På dag 3 sætter vi fokus på, hvordan du faciliterer værdiskabende virtuelle og hybride møder. Du får konkrete metoder og redskaber til at planlægge og facilitere fx projektmøder, statusmøder, team- og afdelingsmøder eller møder med eksterne samarbejdspartnere, der foregår online eller hybridt.
Dagen giver dig:
- indsigt i forskellige mødeformer – fysiske, virtuelle og hybride møder
- redskaber til at vurdere, om et møde skal være virtuelt, fysisk eller hybridt
- forståelse for virtuelle og hybride møders natur, deres begrænsninger og muligheder, og hvordan du faciliterer dem, så du sikrer aktiv og ligeværdig deltagelse
- introduktion til digitale involveringsmetoder som fx funktioner i Microsoft Teams, realtids-afstemninger og digitale whiteboards.
- træning i onlinedokumentationsformater og digitale metoder
- redskaber til at håndtere uforudsete tekniske situationer i forbindelse med virtuelle møder.
Dag 3 foregår fysisk, men du skal medbringe en bærbar PC, da dele af undervisningen og træning i digitale værktøjer vil være online via Microsoft Teams. Arbejdsformen veksler mellem korte præsentationer, dialog i virtuelle og fysiske grupperum, involvering i Mentimeter og chat.
Vi demonstrerer forskellige involveringsmetoder og faciliteringsgreb undervejs og viser, hvorfor vi bruger dem. Sidst på dagen afprøver vi i fællesskab metoder til gode hybride møder, der skaber engagement og ligebyrdig deltagelse. Du får mulighed for at planlægge og afholde dele af et online- eller hybridmøde og øve dig i at bruge udvalgte digitale involveringsmetoder.
Inden dag 4 afprøver du udvalgte metoder i din egen organisation med udgangspunkt i dine læringsmål. Du arbejder også med at færdiggøre en drejebog for et møde.
2. december 2025, 9.00-16.00
Dag 4
Præferencer, uforudsete situationer og spørgeteknik
På dag 4 sætter vi fokus på betydningen af personlige præferencer, både dine egne og dine mødedeltageres. Du lærer at facilitere med integritet og autenticitet, og hvordan du målretter din kommunikation og din facilitering, så den rammer mødedeltagernes behov. Du arbejder med at håndtere uforudsete situationer, modstand, magt og konflikter på møder, og hvordan du stiller spørgsmål.
Dagen giver dig:
- indsigt i egne og andres præferencer og tænkemåder, der har betydning, når du faciliterer
- metoder til at håndtere uforudsete situationer, modstand, magt og konflikter på møder
- træning i spørgeteknik, og hvordan forskellige typer af spørgsmål påvirker mødets retning og det, der sker mellem deltagerne.
3. december 2025, 9.00-16.00
Dag 5
Kropssprog og facilitering af svære situationer
På dag 5 arbejder vi med praktiske værktøjer til, hvordan du bruger dit kropssprog og rummet omkring dig til at skabe tillid og gennemslagskraft. Vi afprøver i fællesskab verbale og nonverbale metoder til at håndtere mødedeltageres adfærd, så du går fra dagen med konkrete erfaringer.
Dagen giver dig:
- metoder til at bruge dit kropssprog og det omgivende rum bevidst i din facilitering, så du skaber følgeskab og deltagelse
- ndsigt i at opbygge og vedligeholde tillid før, under og efter dit møde
- praktisk erfaring med at håndtere mødedeltageres adfærd, indbyrdes konflikter og udfordring af dig, så du er bedre rustet til at tackle svære situationer på dine møder.
17. eller 18. december 2025
1:1 - time
Individuel sparring ud fra drejebog eller udfordring med facilitering
Inden din individuelle sparring uploader du en drejebog eller en kort beskrivelse af en udfordring relateret til facilitering, som du tumler med. Det kan fx være mandat i rollen, udfordrende deltagere, mødekultur eller noget helt fjerde.
Du får en times individuel sparring sammen med en underviser.
Sparringen giver dig:
- konkrete råd og hjælp til din udfordring
- rådgivning til din drejebog, dine processer og dine designvalg, så du lykkes med mødets formål.
15. januar 2026, 9.00-16.00
Dag 6
Praktisk eksamen på ’Faciliteringsuddannelsen’
Du afslutter Faciliteringsuddannelsen med en dag med generalprøve og en praktisk eksamen, hvor du får lejlighed til at demonstrere dine nye færdigheder. Eksamen består af en casebaseret gruppeopgave og en individuel mundtlig eksamen på 15 minutter.
Eksamensdagen giver dig:
- individuel afprøvning og gruppeafprøvning af faciliteringsfærdigheder
- genopfriskning af uddannelsens pensum
- evaluering og perspektivering af teori og metoder til din videre udvikling som facilitator
- diplom og social afslutning.
Sille van Loon
Cand.mag. i pædagogik og psykologi og medejer af Good Company Cph.
Hvem møder du?
Sille van Loon
Cand.mag. i pædagogik og psykologi og medejer af Good Company Cph.
Uddannelsens form
’Faciliteringsuddannelsen’ løber over 6,5 dage og består af en halv dags online kickoff og 5 undervisningsdage. Du får også 1 times individuel sparring, og du afslutter forløbet med 1 dags praktisk eksamen.
Mellem undervisningsdagene arbejder du med mødedesign og træner i at bruge metoderne i din hverdag som facilitator. Undervejs læser du 5-600 sider som forberedelse.
Undervisningsformen er:
- Engagerende: Du arbejder med dit eget møde/din egen workshop og afprøver løbende metoder. Du får mulighed for at facilitere mindre opgaver og øvelser og modtage feedback fra undervisere og medkursister.
- Varierende: Korte oplæg efterfulgt af dialog i plenum, individuelt arbejde med egen case, dialog i makkerpar eller arbejde i grupper.
- Metareflekterende: Vi demonstrerer forskellige involveringsmetoder og faciliteringsgreb undervejs og er transparente med hensyn til formålet med at anvende dem.
Djøfs digitale læringsportal forstærker din læring på kurset med forskellige læringsaktiviteter og materialer. Sammen gør vi noget godt for miljøet ved at spare på det trykte materiale.
Log på portalen fra en browser, lige når du har brug for det, og lær de andre deltagere og underviserne at kende allerede før kurset.
Tilkøb en eksamen på diplomniveau
Du kan tilkøbe en kompetencegivende diplomeksamen mod en merbetaling på 5.500 kr. momsfrit. Diplomeksamen bliver afholdt samtidig med den praktiske eksamen af Zealand i samarbejde med Djøfs Kurser og Uddannelser.
Det siger tidligere deltagere
Gennemsnitlig tilfredshed
5
32 bedømmelser
Bonus: 1,5 times læringsworkshop
Når du tilmelder dig et kursus eller en uddannelse hos os, bliver du automatisk inviteret til onlineworkshoppen ’100% læring’.
På 1,5 time får du metoder til at øge dit læringsudbytte før, under og efter dit kursus. Du får også fri adgang til et onlinekursus om læring på Djøfs læringsportal.
Det er vores ekstra bidrag til at øge din læring, så du og din arbejdsplads får et markant større udbytte af dit kursus.
Praktisk information
Her får du svar om de vigtigste praktiske informationer. Har du andre spørgsmål, så kontakt os endelig.
Se yderligere praktiske informationer og FAQ om kurserHvor foregår det?
Pilestræde 61, 1. sal
1112 København
Hvornår foregår det?
Modul 1: 22.-23. oktober 2025, 9.00-16.00
Modul 2: 13. november 2025, 9.00-16.00
Modul 3: 2.-3. december 2025, 9.00-16.00
1:1 sparring: 17. eller 18. december 2025 (online)
Eksamen: 15. januar 2026
Hvad koster det at deltage?
Medlemmer
26.900 kr. ekskl. moms
Ikke-medlemmer
29.900 kr. ekskl. moms
Du kan tilkøbe en kompetencegivende diplomeksamen mod en merbetaling på 5.500 kr. ekskl. moms
Hvornår skal jeg senest tilmelde mig?
Hvem kan jeg kontakte, hvis jeg har spørgsmål?
Hvornår er afmeldingsfrist?
Se alt om, hvornår og hvordan du kan afmelde dig i vores handelsbetingelser.
Kan kurset blive holdt hos os?
Vi kan levere Djøfs kurser som interne virksomhedskurser, tilpasset eller skræddersyet efter behov.
Hvordan betaler jeg?
En måned før start modtager du eller din arbejdsplads en faktura.
Se alt om betaling i vores handelsbetingelser.
Hvordan håndterer I mine personoplysninger?
Når du tilmelder dig en aktivitet hos Djøf, skal vi bruge nogle oplysninger om dig. Du kan læse i vores privatlivspolitik, hvordan vi håndterer og beskytter dine personoplysninger.
Få ny viden og inspiration
I Djøfs kalender kan du finde en lang række af faglige og sociale arrangementer, kurser og netværksgrupper, der handler om alt fra personlig udvikling, aktuelle samfundsemner, lovændringer, ledelse, trivsel og meget mere. Skal du med?