Digital forvaltning – retlig compliance
Bliv klædt på til digital forvaltning, så du kan håndtere de forskellige retlige complianceforpligtelser, det offentlige er pålagt efter forvaltningsretten og EU-techretten.
13.000 kr. ekskl. moms for ikke-medlemmer
2 dage
Begge dage 9.00-16.00
Er kurset for dig?
Du arbejder med eller interesserer dig for digital forvaltning som fx specialist, sagsbehandler eller deltager i digitaliseringsprojekter. Du har brug for at vide mere om de juridiske problemstillinger og forpligtelser, der følger med den øgede regulering af teknologier og deres anvendelse.
Du er formentlig jurist, men du kan også være it-uddannet eller cand.scient.pol. eller have en anden faglig baggrund. Du har allerede et grundlæggende kendskab til forvaltningsret og EU-ret.
- forstå reguleringen af myndighedernes udvikling og brug af nye teknologier inden for forvaltningsretten, AI-forordningen, NIS2-reguleringen, databeskyttelsesretten og webdirektivet
- forstå supplerende normer efter god forvaltningsskik og dataetiske retningslinjer
- se lighederne mellem de forskellige regelsæt og koordinere arbejdet med at sikre regelefterlevelse.
Din arbejdsplads får en medarbejder, der:
- navigerer sikkert i de mange komplekse regler for digital forvaltning
- kan understøtte god forvaltningsskik, dataetisk og databeskyttelse og cybersikkerhed
- kan sikre compliance og reducerer overtrædelser.
Kursets indhold og forløb
Kurset ’Digital forvaltning – retlig compliance’ giver dig overblik over de vigtigste regler for den digitale forvaltning. Vi fokuserer på de centrale complianceforpligtelser ved udvikling og brug af teknologier, som offentlige myndigheder skal kunne dokumentere, at de efterlever.
De senere år har den retlige regulering af den digitale forvaltning udviklet sig til et komplekst kludetæppe af national lovgivning og EU-ret. En række forskellige regelsæt spiller sammen og stiller ikke kun praktiske, men også retlige krav for at beskytte forskellige interesser og varetage meget forskelligartede hensyn.
Kravene skal beskytte så forskellige hensyn som at sikre:
- styringsmulighederne i den offentlige forvaltning
- borgernes grundlæggende rettigheder
- robusthed, når myndigheder udsættes for cyberangreb.
Du bliver præsenteret for løsningsforslag til, hvordan du koordinerer din organisations arbejde med at risikovurdere, analysere konsekvenser og tilrettelægge kontinuerligt tilsyn (overvågning) efter de forskellige regelsæt.
Før start
Det skal du gøre før start
Før kursusstart har du mulighed for at deltage i en survey om dine erfaringer og udfordringer med digital forvaltning. Surveyen bidrager til dine egne refleksioner over dit arbejde og dine udfordringer på området. Den hjælper samtidig underviserne med at forberede og justere kurset i forhold til dine og de andre deltageres behov. Som forberedelse læser du også enkelte udvalgte materialer.
16. april 2026, 9.00-16.00
Dag 1
Risikovurderinger, designkrav og foranstaltninger
På dag 1 kommer du igennem de væsentligste retlige krav og deres betydning for digitaliseringsprocesser. Vi ser på, hvordan den almindelige forvaltningsret spiller sammen med de mange nye complianceforpligtelser på det digitale område.
Dagen giver dig indsigt i:
- de vigtigste regelsæt, deres anvendelsesområde og synergierne mellem regelsættene
- de vigtigste krav i de forskellige regelsæt
- kravene til proaktive indsatser (risikovurderinger, konsekvensanalyser og overvågning)
- kravene til design af teknologier, organisation og arbejdsgange samt kravene til foranstaltninger.
17. april 2026, 9.00-16.00
Dag 2
Test og tilsyn
På dag 2 arbejder du videre med de forvaltningsretlige og digitale compliancekrav ved og efter ibrugtagning af teknologier.
Dagen giver dig indblik i:
- kravene til testning og uddannelse inden ibrugtagning
- kravene til tilrettelæggelse af tilsyn (overvågning)
- supplerende normer efter god forvaltningsskik og dataetiske retningslinjer.
Hanne Marie Motzfeldt
Professor i forvaltningsret og digitalisering, Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet
Hvem møder du?
Hanne Marie Motzfeldt
Professor i forvaltningsret og digitalisering, Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet
Emilie Loiborg
Advokat, Horten
Hvem møder du?
Emilie Loiborg
Advokat, Horten
Emilie har omfattende erfaring med at rådgive om problemstillinger inden for både forvaltningsretten og EU-techretten. Emilie har tidligere været ansat i Justitsministeriets lovafdeling, hvor hun bl.a. har været medlem af det stående udvalg for digitalisering og mødt som national ekspert i Europarådets arbejdsgruppe om kunstig intelligens (CAHAI). Emilie har været sekretær for Dataetisk Råd og fx arbejdet med dataetiske problemstillinger ved den nye smittestop-app og samkøring af data i den offentlige forvaltning.
Kursets form
Du får gennem forskningsbaseret undervisning, konkrete cases og opgaver praktiske værktøjer og ny juridisk viden inden for digital forvaltning.
Undervisningen vil være dialogbaseret og inddrage dine konkrete erfaringer.
Djøfs digitale læringsportal forstærker din læring på kurset med forskellige læringsaktiviteter og materialer. Sammen gør vi noget godt for miljøet ved at spare på det trykte materiale. Log på portalen fra en browser, lige når du har brug for det, og lær de andre deltagere og underviserne at kende allerede før kurset.
Kurset svarer til 14 lektioner i forhold til den obligatoriske efteruddannelse for advokater og advokatfuldmægtige.
Bonus: 1,5 times læringsworkshop
Når du tilmelder dig et kursus eller en uddannelse hos os, bliver du automatisk inviteret til onlineworkshoppen ’100% læring’.
På 1,5 time får du metoder til at øge dit læringsudbytte før, under og efter dit kursus. Du får også fri adgang til et onlinekursus om læring på Djøfs læringsportal.
Det er vores ekstra bidrag til at øge din læring, så du og din arbejdsplads får et markant større udbytte af dit kursus.
Praktisk information
Her får du svar om de vigtigste praktiske informationer. Har du andre spørgsmål, så kontakt os endelig.
Se yderligere praktiske informationer og FAQ om kurserHvornår foregår det?
Hvor foregår det?
Amager Boulevard 70
2300 København
Hvad koster det at deltage?
11.400 kr. ekskl. moms
Ikke-medlemmer
13.000 kr. ekskl. moms
Hvornår skal jeg senest tilmelde mig?
Hvem kan jeg kontakte, hvis jeg har spørgsmål?
Hvornår er afmeldingsfrist?
Se alt om, hvornår og hvordan du kan afmelde dig i vores handelsbetingelser.
Kan kurset blive holdt hos os?
Vi kan levere Djøfs kurser som interne virksomhedskurser, tilpasset eller skræddersyet efter behov.
Hvordan betaler jeg?
En måned før start modtager du eller din arbejdsplads en faktura.
Se alt om betaling i vores handelsbetingelser.
Hvordan håndterer I mine personoplysninger?
Når du tilmelder dig en aktivitet hos Djøf, skal vi bruge nogle oplysninger om dig. Du kan læse i vores privatlivspolitik, hvordan vi håndterer og beskytter dine personoplysninger.
Få ny viden og inspiration
I Djøfs kalender kan du finde en lang række af faglige og sociale arrangementer, kurser og netværksgrupper, der handler om alt fra personlig udvikling, aktuelle samfundsemner, lovændringer, ledelse, trivsel og meget mere. Skal du med?