Almene boliger – aktører, opførelse og drift
2 dage
Få overblik over den almene boligsektor og de væsentligste problemstillinger, det komplekse regelgrundlag kan give i arbejdet med opførelse og drift af almene boliger.
13.000 kr. ekskl. moms for ikke-medlemmer
2 dage
Alle dage 9.00-16.00
Er kurset for dig?
Kurset er til dig, der arbejder med reglerne i almenboligloven og almenlejeloven.
Du er fx jurist, konsulent eller sagsbehandler i en kommunal forvaltning, en offentlig myndighed eller en almen boligorganisation.
Du kan også være finansiel rådgiver, revisor eller advokat for kommuner, boligorganisationer eller lejere. Måske er du ansat i en privat virksomhed som fx arkitekt, byudvikler eller bygherrerådgiver.
- det fulde overblik over regelgrundlaget og rammerne for den almene boligsektor
- indsigt i, hvem der bestemmer hvad i en boligorganisation og i en administrationsorganisation
- indsigt i processen og reglerne for opførelse af nye almene boliger
- indføring i de væsentligste forhold omkring drift af almene boliger
- viden om opførelse af almene boliger sammen med private lejeboliger, andelsboliger eller ejerlejligheder
- forståelse for de særlige regler, der gælder for udlejning af almene boliger.
Din arbejdsplads får en medarbejder, der:
- kender regler og rammer for at opføre og administrere almene boliger
- kan navigere sikkert blandt de mange aktører på boligområdet
- forstår de særlige regler for udlejning og administration af almene boliger
- kan håndtere problemstillinger ved at opføre almene boliger sammen med andre boligformer.
Kursets indhold og forløb
Over to kursusdage får du en bred viden om den almene boligsektor, det særlige lovgrundlag, beboerdemokratiets rolle og involvering. Derudover får du en bred viden om reglerne og processerne i forbindelse med nybyggeri af almene boliger, og du får indblik i de væsentligste forhold i den efterfølgende driftsfase, bl.a. de særlige udlejningsregler. Vi sætter også fokus på opførelse og drift af almene boliger sammen med andre boligformer.
Før start
Det skal du gøre før kurset
Før kursusstart har du mulighed for at deltage i en kort survey om dine erfaringer og udfordringer inden for den almene boligsektor. Surveyen bidrager til dine egne refleksioner over dit arbejde og dine udfordringer på området. Den hjælper samtidig underviserne med at forberede og justere kurset i forhold til dine og de andre deltageres behov.
13. november 2025, 9.00-16.00
Dag 1
Regelgrundlaget og rammerne for opførelse af almene boliger
Dag 1 giver dig en grundig introduktion til regler og strukturer i en boligorganisation og aktørerne i den almene boligsektor og deres kompetencer. Vi gennemgår også byggeprocessen fra beslutningen om etablering til ibrugtagning af boliger.
Du får svar på:
- Hvad er en almen boligafdeling?
- Hvem træffer beslutning om opførelse af almene boliger?
- Hvad omfatter almene boliger?
- Hvilke boliger kan man opføre med støtte?
- Hvilke begrænsninger gælder ved ombygning, omdannelse og fortætning?
- Hvordan opfører man almene boliger sammen med andre boligformer?
Vi kommer igennem emnerne:
- Regelgrundlag, struktur og opbygningen i en boligorganisation
- Aktørerne og deres kompetencer, fx repræsentantskabet, bestyrelser og afdelingsmødet
- Det kommunale tilsyn, Landsbyggefonden, Byggeskadefonden og BL
- Familieboliger, ungdomsboliger, ældreboliger, udslusningsboliger og inklusionsboliger
- Projektudvikling i samarbejde med private aktører, inkl. delegeret bygherre-model
- Byggeprocessen fra start til slut
- Skematikken (A, B og C)
- Udbudspligt og tinglysning
- ’Dokumentpakken’ med fx samarbejdsaftalen, købsaftalen og totalentrepriseaftalen
- Køb af eksisterende ejendomme
- Almene boligafdelinger og grundejerforeninger og ejerforeninger.
14. november 2025, 9.00-16.00
Dag 2
Drift og udlejning af almene boliger
På dag 2 får du en indføring i processerne omkring drift af almene boliger, og vi ser på de særlige regler om udlejning af almene boliger.
Du får svar på:
- Hvordan fungerer en almen boligafdelings økonomi?
- Hvordan er økonomien mellem en boligorganisation og dens afdelinger?
- Hvordan udlejes erhvervsarealer?
- Hvordan fungerer en venteliste (ekstern og intern), og hvem har fortrinsret?
- Hvad er kombineret og fleksibel udlejning?
Vi kommer igennem emnerne:
- Administration og kapitalforhold
- Budget og regnskab
- Henlæggelser og vedligeholdelse
- Råderet
- Sideaktiviteter
- Udlejning af almene boliger
- Fortrinsrettigheder
- Særlig indsats i udsatte boligområder
- Nedrivning og afhændelse
- Genhusning.
Henrik Meden
Advokat, Partner, Poul Schmith/Kammeradvokaten
Hvem møder du?
Henrik Meden
Advokat, Partner, Poul Schmith/Kammeradvokaten
Elmir Tartic
Chefkonsulent, Social- og Boligministeriet
Hvem møder du?
Elmir Tartic
Chefkonsulent, Social- og Boligministeriet
Kursets form
Undervisningen veksler mellem faglige input fra underviserne og spørgsmål fra dig blandet med eksempler fra praksis.
Djøfs digitale læringsportal forstærker din læring på kurset med forskellige læringsaktiviteter og materialer. Sammen gør vi noget godt for miljøet ved at spare på det trykte materiale. Log på portalen fra en browser, lige når du har brug for det, og lær de andre deltagere og underviserne at kende allerede før kurset.
Kurset svarer til 14 lektioner i forhold til den obligatoriske efteruddannelse for advokater og advokatfuldmægtige.
Kurset bliver udbudt i samarbejde med Danske Advokater.
Bonus: 1,5 times læringsworkshop
Når du tilmelder dig et kursus eller en uddannelse hos os, bliver du automatisk inviteret til onlineworkshoppen ’100% læring’.
På 1,5 time får du metoder til at øge dit læringsudbytte før, under og efter dit kursus. Du får også fri adgang til et onlinekursus om læring på Djøfs læringsportal.
Det er vores ekstra bidrag til at øge din læring, så du og din arbejdsplads får et markant større udbytte af dit kursus.
Praktisk information
Her får du svar om de vigtigste praktiske informationer. Har du andre spørgsmål, så kontakt os endelig.
Se yderligere praktiske informationer og FAQ om kurserHvornår foregår det?
Hvor foregår det?
Kalvebod Brygge 31
1560 København V
Hvad koster det at deltage?
11.400 kr. ekskl. moms
Ikke-medlemmer
13.000 kr. ekskl. moms
Hvornår skal jeg senest tilmelde mig?
Hvem kan jeg kontakte, hvis jeg har spørgsmål?
Hvornår er afmeldingsfrist?
Se alt om, hvornår og hvordan du kan afmelde dig i vores handelsbetingelser.
Kan kurset blive holdt hos os?
Vi kan levere Djøfs kurser som interne virksomhedskurser, tilpasset eller skræddersyet efter behov.
Hvordan betaler jeg?
En måned før start modtager du eller din arbejdsplads en faktura.
Se alt om betaling i vores handelsbetingelser.
Hvordan håndterer I mine personoplysninger?
Når du tilmelder dig en aktivitet hos Djøf, skal vi bruge nogle oplysninger om dig. Du kan læse i vores privatlivspolitik, hvordan vi håndterer og beskytter dine personoplysninger.
Få ny viden og inspiration
I Djøfs kalender kan du finde en lang række af faglige og sociale arrangementer, kurser og netværksgrupper, der handler om alt fra personlig udvikling, aktuelle samfundsemner, lovændringer, ledelse, trivsel og meget mere. Skal du med?