Afgangsprojekt – Diplomuddannelsen i Ledelse
Du har først en fuld diplomuddannelse i ledelse, når du har skrevet afgangsprojekt. Få indblik i metode- og videnskabsteori og individuel vejledning.
2 x 0,5 dage
Begge dage 8.30-12.00
Modulet er en del af Diplomuddannelsen i ledelse
Er modulet for dig?
Du har gennemført og bestået de obligatoriske moduler på Diplomuddannelsen i ledelse og tre valgfrie moduler.
Du har afsluttet moduler svarende til 45 ECTS-point.
- identificere, reflektere over og analysere en tværfaglig ledelsesproblemstilling
- angive løsninger og handlemuligheder gennem anvendelse af teori, strategi og metode
- anvende videnskabsteoretiske tilgange
- analysere, vurdere, reflektere over og anvende elementer, der indgår i ledelsesprocessen fra strategisk til operativt niveau
- planlægge, tilrettelægge, gennemføre og evaluere ledelsesopgaver og udvikle din egen ledelsespraksis.
Din arbejdsplads får en leder, der:
- kan analysere ledelsesmæssige udfordringer og afdække løsninger og handlemuligheder
- kan arbejde metodisk og med et teoretisk afsæt i sin løsning af problemstillinger
- forstår og kan vurdere de forskellige dele af ledelsesprocessen på både strategisk, taktisk og operationelt niveau
- kan evaluere og udvikle sin ledelsespraksis
- har afsluttet sin diplomuddannelse i ledelse.
Modulets indhold og forløb
På afgangsprojektet får du viden om de væsentligste videnskabsteoretiske retninger, analysedesign og metoder. Du bliver klædt på til at kvalificere og vurdere data, herunder reliabilitet og validitet. Gennem refleksion og øvelser udvikler du evnen til at vise overblik over udvalgte videnskabsteorier og til at forklare analytiske og metodiske konsekvenser af forskellige videnskabsteoretiske valg.
Målet er, at du kan bruge forskellige videnskabsteoretiske tilgange på en konkret problemstilling inden for det ledelsesmæssige område, og at du kan forklare, hvordan de enkelte orienteringer bidrager til at belyse en given problemstilling.
Med din nye viden kan du omsætte et empirisk udgangspunkt til konkrete ledelsesmæssige vurderinger og beslutninger gennem analyser og refleksioner.
Du får indblik i temaerne:
- Paradigmeteori og videnskabsteoretiske ståsteder
- Analysedesign og overordnede analyseformål
- De enkelte metoder og brug af metodetriangulering
- Evaluering af analysemæssig kvalitet, herunder reliabilitet, validitet, relevans og aktualitet
- Det ledelsesmæssige perspektiv i forlængelse af metodeanvendelse
- Økonomi- og ressourcestyring i forbindelse med dataindsamling og bearbejdning
- Analyseorientering set i relation til FN’s 17 verdensmål frem mod 2030.
Opbygning
- Undervisning: 2 timers workshop, 2 x 0,5 dags undervisning og op til 14 timers individuel vejledning
- ECTS-point: 15 point
Djøf og DTU samarbejder om Diplomuddannelsen i ledelse. Uddannelsen udbydes af DTU, som varetager undervisning og eksamen.
21. august 2025, 14.00-16.00
Workshop
Kick-off
Du deltager i to timers kickoff om dit afgangsprojekt, hvor du får inspiration til processen og indblik i de typiske indholdsmæssige overskrifter for et afgangsprojekt, og hvordan du bruger din vejleder.
28. august 2025, 8.30-12.00
Første halve dag
Videnskabsteoretiske paradigmer
På den første halve dag får du indblik i videnskabsteoretiske paradigmer i en ledelsesmæssig og analytisk kontekst. En nuanceret tilgang til det ledelsesmæssige arbejdsfelt involverer ofte flere videnskabsteoretiske perspektiver. Du arbejder med korte cases og fortællinger, der visualiserer, at videnskabsteoretiske betragtninger ikke altid er hverken entydige eller enkle.
Dagen giver dig:
- refleksioner over begrebet videnskabsteori og de enkelte paradigmers karakteristika
- viden om, hvordan de enkelte paradigmer læner sig op ad henholdsvis analysedesign og analysemetoder
- en præsentation af den overordnede analytisk-syntetiske løsningsmetodes princip.
2. oktober 2025, 8.30-12.00
Anden halve dag
Analysedesign, metoder og evaluering af datakvalitet
På den anden halve dag arbejder du med analysedesign og analysemetoder, og du får indblik i de muligheder, du har for at vurdere datas kvalitet. Fokus er på analyse og præsentation af kvalitative data med fokus på kondensering, kategorisering og kodning – og dermed på det eksplorative analysedesign.
Du lærer at bearbejde både kvantitative og kvalitative data, og du får indsigt i, hvordan du kan præsentere dem på en overskuelig måde.
Dagen giver dig:
- viden om analysedesign og metoder set i relation til forskellige typer af udfordringer og heraf følgende beslutninger
- refleksioner over sammenhængen mellem valgt design, metode og kvalitet i data
- en konkret viden om og forståelse for, hvordan du kan bearbejde, fremstille og præsentere data
- viden om omkostningsstruktur ved de enkelte metoder
- viden om, hvordan du konkret kan vurdere datakvaliteten.
Bjarke Nielsen
Lektor, Center for Videreuddannelse, DTU
Hvem møder du?
Bjarke Nielsen
Lektor, Center for Videreuddannelse, DTU
Modulets form
Modulet behandler samspillet og sammenhængen mellem paradigmer, analysedesign, analysemetoder og konkret databehandling og evaluering. Udgangspunktet er to overordnede paradigmer: positivisme og konstruktivisme. Undervejs er du med til at diskutere opfattelsen af begrebet sandhed og de implikationer, en orientering mod et givent paradigme indeholder. I forlængelse af det generelle ledelsesmæssige aspekt i uddannelsen vil der være en særlig orientering mod det konstruktivistiske paradigme og de metodemæssige overvejelser, dette typisk medfører.
Undervisningen er tilrettelagt, så din praksis og faglighed kommer aktivt i spil gennem cases og praksisfortællinger, refleksioner over daglige ledelsesopgaver og udfordringer inden for det metodemæssige område.
Det siger tidligere deltagere
Gennemsnitlig tilfredshed
4.5
55 bedømmelser
Bonus: 1,5 times læringsworkshop
Når du tilmelder dig et kursus eller en uddannelse hos os, bliver du automatisk inviteret til onlineworkshoppen ’100% læring’.
På 1,5 time får du metoder til at øge dit læringsudbytte før, under og efter dit kursus. Du får også fri adgang til et onlinekursus om læring på Djøfs læringsportal.
Det er vores ekstra bidrag til at øge din læring, så du og din arbejdsplads får et markant større udbytte af dit kursus.
Praktisk information
Her får du svar om de vigtigste praktiske informationer. Har du andre spørgsmål, så kontakt os endelig.
Se yderligere praktiske informationer og FAQ om kurserHvornår foregår det?
Kick-off: 21. august 2025, 14.00-16.00
Undervisning: 28. august og 2. oktober 2025. Begge dage 8.30-12.00
Hvor foregår det?
Gothersgade 133
1123 København
Hvad koster det at deltage?
18.800 kr. momsfrit
Prisen er inkl. eksamen og forplejning, men ekskl. bøger (ca. 1.500 kr.).
Du har mulighed for at vælge forplejning fra. Fravælger du forplejning, trækker vi 120 kr. pr. undervisningsdag fra den samlede pris. Dit valg er bindende hele forløbet. Medbragt mad må ikke spises på kursusstedet.
Hvornår skal jeg senest tilmelde mig?
Hvem kan jeg kontakte, hvis jeg har spørgsmål?
Hvornår er afmeldingsfrist?
Se alt om, hvornår og hvordan du kan afmelde dig i vores handelsbetingelser.
Kan kurset blive holdt hos os?
Vi kan levere Djøfs kurser som interne virksomhedskurser, tilpasset eller skræddersyet efter behov.
Hvordan betaler jeg?
En måned før start modtager du eller din arbejdsplads en faktura.
Se alt om betaling i vores handelsbetingelser.
Hvordan håndterer I mine personoplysninger?
Når du tilmelder dig en aktivitet hos Djøf, skal vi bruge nogle oplysninger om dig. Du kan læse i vores privatlivspolitik, hvordan vi håndterer og beskytter dine personoplysninger.
Få ny viden og inspiration
I Djøfs kalender kan du finde en lang række af faglige og sociale arrangementer, kurser og netværksgrupper, der handler om alt fra personlig udvikling, aktuelle samfundsemner, lovændringer, ledelse, trivsel og meget mere. Skal du med?