]]>

Kursus

Offentlig controller

Få metoderne til at blive en aktiv sparringspartner og værdiskaber i en offentlig organisation.

Startdatoer

26/10-20
København V
Afholdt
28/10-21
Nordhavn

Varighed

4 dage
9.00 -16.30

Pris

19.900 kr. ekskl. moms
Medlemmer

Se alle priser

Hvem henvender kurset sig til?

Du har erfaring med økonomiarbejde og har værktøjskassen i orden, men ønsker at forbedre din evne til at rådgive forskellige interessenter i økonomi på en værdiskabende måde. 

Du arbejder som fx økonomi- eller regnskabsmedarbejder, chefkonsulent, analytiker eller tilsvarende i en offentlig organisation.

På kurset får du:

  • forståelse for din organisatoriske rolle som controller i det offentlige
  • konkrete metoder og værktøjer til at arbejde som forretningspartner og værdiskaber 
  • træning i kunde- og forretningsforståelse
  • træning i at være en betroet sparringspartner
  • træning i problemløsning og kommunikation
  • feedback fra nærmeste leder og kunder på styrker og udviklingsområder.

Kursets indhold

 Kurset stiller skarpt på de nye krav, der er til dig som offentlig controller. Du får en god forståelse for rollen som offentlig controller og betroet sparringspartner. Du bliver trænet i praktiske værktøjer til at drive analyseområdet og forbedre beslutninger. 

Du lærer, hvordan du i højere grad kan levere værdi og aktivere værdiskabelsen i din organisation. Du øger din evne til at analysere og kommunikere dine budskaber, fordi du styrker dit kundefokus og din forretningsforståelse.

Vælg startdato

  • Før start

    Inden kursusstart bliver du gennem en spørgeskemaundersøgelse vurderet på, hvor god du er til at udfylde din rolle som offentlig controller i dag, og hvad dine forbedringsområder er.

    Læs mindre
  • Dag 1

    26. oktober 2020, kl. 9.00 - 16.30

    På kursets første dag får du indsigt i controllerrollen i det offentlige, og hvad rammerne og målet er for rollen. Gennem en række praktiske øvelser øger du din indsigt i, hvad rollen kræver.

    Dagen giver dig indsigt og træning i:

    Controllerrollens brændende platform

    • Hvorfor skal du tænke og agere anderledes?
    • Hvad er forskellen på rollen som controller og forretningspartner?

    Controllerens interessent- og beslutningsprocesforståelse

    • Forstår du dine interessenter, og hvad der driver dem?
    • Forstår du, hvilke interessekonflikter der er mellem dine interessenter? 

    Værdiskabelse i en offentlig kontekst 

    • Hvad er værdiskabelse i din organisation? Hvad driver den?
    • Hvordan opbygger du din organisations værdidrivertræ, som effektivt måler værdiskabelse?

    Controllerens værdi- og kompetencemodel 

    • Hvordan går du fra at være en god controller til at være en god forretningspartner? 
    • Hvilke andre kompetencer end regnskabsfærdigheder kræver det? 
  • Dag 2

    27. oktober 2020, kl. 9.00 - 16.30

    Feedback på undersøgelse

    • Dagen starter med at reflektere over den feedback, som du har fået af din leder og kunde på din kompetenceundersøgelse.

      Controllerens værktøjskasse 
    • Hvordan ser controllerens værktøjskasse ud? 
    • Hvordan er din rolle som controller i dag? 
    • Kan du med fordel udvide din værktøjskasse med fx driftsøkonomistyring, projektøkonomistyring, balancestyring og risikostyring?

    Kundefokus og kundeforståelse

    • Lær at afdække og prioritere dine vigtigste kunder i organisationen, og forstå, hvad deres behov er.
    • Forstå dine interne kunders fundament for at kunne skabe værdi, og hvordan de træffer beslutninger.

    Kundeværdiskabelse 

    • Identificér konkrete indsatsområder, hvor du og økonomifunktionen kan hjælpe dine vigtigste kunder med at lykkes med deres agenda. 
  • Mellem dag 2 og 3 følger du sammen med din nærmeste leder og kunde op på den feedback, de har givet dig. Desuden identificerer du en værdiskabelsesmulighed, som du vil arbejde med på dag 3 og 4.
  • Dag 3

    9. november 2020, kl. 9.00 - 16.30

    Partnerskabstankegangen

    • Hvordan opbygger du tillid hos nøgleinteressenter, og hvorfor er det vigtigt?
    • Du bliver introduceret til ’trust equation’ til at måle, hvor stor tilliden er i dag.

    Forretningsforståelse 

    • Hvad er vigtigheden af forretningsforståelse og hvad skal du bruge det til?
    • Lær at strukturere opsamlingen af forretningsforståelse i din organisation. 

    Det gode købmandskab og værdikædeanalyse

    • Indblik i konceptet om ’det gode købmandskab’, og hvordan en forretningspartner skal tale til ’købmanden’ hos direktører. 
    • Struktureret arbejde med værdikædeanalyser for at optimere værdiskabelsen – eksempler på konkret værdiskabelse.
    • Analyse af konkrete muligheder i din egen organisation. 

    Fra tanke til handling

    • Dagen slutter med en drøftelse af, hvordan du kan være katalysator for implementering af partnerskabskonceptet i egen organisation.
  • Dag 4

    10. november 2020, kl. 9.00 - 16.30

    På den sidste dag bliver du introduceret for en simpel problemløsningsmodel. Det er en effektiv måde, hvor du som forretningspartner kan arbejde med problemer og kommunikere anbefalinger. 

    Trin 1: Forstå og definér problemet

    • Du lærer vigtigheden af at forstå og klarlægge problemet, før du går i løsningsmode.
    • Du får et simpelt værktøj til en elevatorpitch, som du kan introducere dine opgaver med.

    Trin 2: Strukturér analysen

    • Du lærer, hvordan du kan bruge issue-træer til at identificere mulige løsninger. 
    • Du får indblik i 80/20-regler og vigtigheden af at fokusere på de områder, hvor udbyttet er størst. 

    Trin 3: Præsentér anbefaling

    • Du får en introduktion til pyramideprincippet, som hjælper med at strukturere kommunikation af dine budskaber. 
    • Du får indblik i en aktiv præsentationsteknik til at præsentere din case. 

    Fra tanke til handling

    • Du udarbejder en personlig handlingsplan, hvor du specificerer, hvordan du vil bringe de nye værktøjer i spil.
    • Du får en sparringspartner fra kurset, som kan hjælpe dig med at følge op på dine prioriteter. 

    Gennem dagen arbejder du med en fiktiv case og din specifikke case.

Hvem underviser?

Michael Lykke Bulow

Michael Lykke Bulow
Stifter og direktør i Business Partnering Insitute

Michael er stifter og direktør for Business Partnering Institute, hvor har træner og rådgiver organisationer omkring business partnering. Han har tidligere været ansvarlig for ”business finance” hos større danske virksomheder. Ligeledes har Michael designet og gennemført transformationer hos organisationer som ansvarlig for Finance Transformation hos Deloitte.

Bo Foged

Bo Foged
CEO i ATP

Bo har en baggrund som CFO i en række større finansielle institutioner. Han har desuden gennem 25 år undervist i økonomistyring og eksternt regnskab. Bo er en af de førende stemmer i Danmark inden for fremtidens økonomifunktion, og han er forfatter til bogen ’Skab værdi som finansiel forretningspartner’.

Henriette Fynsk

Henriette Fynsk
Vice President i ATP

Henriette arbejder som afdelingschef hos ATP og har mange års erfaring som leder og finance transformation fra ATP, BankInvest og konsulent hos KPMG.
Henriette arbejder dagligt med at drive værdi som business partner og udleve bogen ”Skab værdi som finansiel forretningspartner”, som hun er medforfatter på.

Benita Ulrichs

Benita Ulrichs
Partner | BPI

Benita træner, sparrer og rådgiver organisationer om business partnering. Hun har tidligere arbejdet med finansorganisationer i både private og offentlige institutioner. Benita har en lang baggrund som aktiv businesspartner og rådgiver hos Deloitte.

 

Kursets form

Kurset består af 4 dage, hvor du får relevante værktøjer og metoder til dit arbejde som offentlig controller. Du bliver trænet med udgangspunkt i specifikke eksempler og cases. 

Det teoretiske fundament for undervisningen er bogen ’Skab værdi som finansiel forretningspartner’ af Bo Foged, Henriette Fynsk og Anders Liu-Lindberg. 

Djøfs digitale læringsportal forstærker din læring på kurset med forskellige læringsaktiviteter og materialer. Sammen gør vi noget godt for miljøet ved at spare på det trykte materiale.  
Du kan bruge portalen fra en browser døgnet rundt, og du kan lære de andre deltagere og underviserne at kende allerede før kurset.

Covid-19-forholdsregler på kurser

Vi følger alle retningslinjer i forhold til afstand, forplejning og hygiejne.

Pris og praktisk info

  • Pris
  • Prisen vil stige fra d. 28/10-21 og blive 400 kr. dyrere
  • Medlemmer
    19.900 kr. (ekskl. moms)
  • Medlem af Danske Advokater/Danske Virksomhedsjurister
    19.900 kr. (ekskl. moms)
  • Ikke-medlemmer
    24.500 kr. (ekskl. moms)
  • Dato og tidspunkt
  • Modul 1: 26.-27. oktober 2020
    Modul 2 : 9.-10. november 2020

    Alle dage kl. 9.00 - 16.30

  • Sted
  • Scandic Kødbyen, Skelbækgade 3a, 1717 København, Denmark
  • Uddannelsens referencenr.
  • 32268
  • Frist
  • Tilmeldingsfrist
    21. oktober 2020 kl. 12:00


    Afmeldingsfrist
    26. september 2020
  • Yderligere info, kontakt
  • Line Holm Vang

    Line Holm Vang
    Kursusansvarlig
    lic@djoef.dk
    33 95 01 96

  • Behandling af personoplysninger
  • Når du deltager i et arrangement hos Djøf, behandler vi nogle personoplysninger om dig. Du kan læse mere om Djøfs behandling af personoplysninger i vores privatlivspolitik. Læs også Djøfs privatlivspolitik for webinarer via Zoom


    Din sikkerhed ved brug af Zoom
    Når du deltager i online-aktiviteter arrangeret af Djøf, vil det foregå via videotjenesten Zoom. Djøf har en virksomhedslicens og anvender Zoom Pro account. Læs mere om, hvordan Djøf anvender Zoom.

Se alle