Kursus

Finance Business Partner 2.0

Du udvikler dit mindset og lærer at skabe værdi for din virksomhed som forretningspartner i økonomifunktionen. Kurset hjælper dig med forstå målet, midlet og vejen for dig som betroet sparringspartner. Og du bliver trænet i konkrete værktøjer til at drive analyseområdet, forbedre beslutningerne og aktivere værdiskabelsen i virksomheden. Deltag, hvis du vil tage springet fra controller til Finance Business Partner.

Startdatoer

29-05
2018
06-11
2018

Tid og sted

09:00-16:00
København K

09:00-16:00
København K

Pris

19.900 kr. ekskl. moms
Medlemmer

Kursets indhold

Den teknologiske udvikling automatiserer en lang række af de klassiske bogførings- og rapporteringsopgaver, og nogle virksomheder adopterer kapitalfondenes ledelsesprincipper.

Det betyder, at du som controller i virksomhedens økonomifunktion skal være sparringspartner og i højere grad levere værdi til forretningen og aktionærerne. På kurset lærer du, hvordan du med kundefokus og en dyb forretningsforståelse bedre kan analysere, kommunikere og sælge dine budskaber i organisationen.

Udbytte
Kurset løfter dine kompetencer og flytter dit mindset. Dit fokus bliver rettet mod det værdiskabende, og hvordan du bliver den proaktive Finance Business Partner. En sparringspartner som resten af forretningen læner sig mod og lytter til.
På kurset får du en konkret vurdering af, hvor langt du er i din værdiskabelsesrejse som Finance Business Partner, og hvad du kan gøre for at rykke dig performancemæssigt i dagligdagen.

Mere konkret lærer du:

  • hvad værdiskabelse er, hvorfor det er vigtigt og hvordan du aktiverer den
  • hvilke midler, værdier og kernekompetencer en Finance Business Partner har, hvorfor de er vigtige, og hvordan du træner dem
  • hvordan du bliver mere kundefokuseret, får forretningsforståelse og udviser købmandskab
  • hvordan du bliver en betroet sparringspartner og værdsat holdspiller med stærke problemløsnings- og kommunikationsevner
  • hvordan du analyserer og bruger værdikæden og får konkrete ideer, der aktiverer værdiskabelsen i både økonomifunktionen og virksomheden.

Efter kurset kan du understøtte og udfordre forretningen på helt nye måder, der skaber større værdi for både partnerne, forretningen og i sidste ende aktionærerne. Og med din nye forståelse kan du være med til at flytte økonomifunktionen fra et omkostningscenter til profitcenter.

Deltag
Deltag, hvis du arbejder med økonomi i en central funktion. Du vil løfte dig selv og økonomifunktionen til det næste niveau. Og du vil tage springet fra controller til Finance Business Partner.

Indhold
Kurset består af tre moduler, hvor du får relevante værktøjer og metoder, og du træner med udgangspunkt i virksomhedsspecifikke cases.
Inden kursusstart bliver du gennem en spørgeskemaundersøgelse vurderet på, hvor god du er til at udfylde din rolle i dag, og hvad dine forbedringsområder er. Du får svar på, hvordan din vigtigste kunde, din chef og du selv oplever din evne til at skabe værdi i dagligdagen.

 

Tema 1: Målet – værdiskabelse og dit udgangspunkt (1 dag)

Økonomifunktionens brændende platform

  • Globale udviklingstrends inden for økonomifunktionen.
  • Hvilke muligheder og trusler giver de globale trends?
  • Økonomifunktionens roller og opgaver.

Værdiskabelse – det højere formål

  • Værdiskabelse i kommercielle selskaber sat på formel
  • De 10 værdidrivere og praktiske eksempler
  • Direkte og indirekte værdiskabelse i værdikæden
  • Fra omkostnings- til profitcenter – en ambitionsmetafor.

Forretningspartnerens interessent- og beslutningsprocesforståelse

  • Potentielle interessekonflikter omkring mål og moral
  • Direktører og ledere er – eller bør være – købmænd
  • Beslutningsstile og –adfærd.

Individuel feedback – din vej til at blive forretningspartner

  • Du får feedback på spørgeskemaundersøgelse.
  • Du finder dine indsatsområder.
  • Du vælger den virksomhedsspecifikke case, du vil arbejde med på kurset.

 

Tema 2: Midlet – forretningspartnerens analyse- og beslutningskompetencer

Forretningspartnerens basis- og kernekompetencer (1 dag)

  • Forretningspartnerens kompetencemodel
  • Rollerne og kompetencerne på forskellige organisatoriske niveauer
  • Kundefokus – identifikation og prioritering, værdiskabelse gennem behovsafdækning, kundepleje og -udvikling
  • Forretningsforståelse – forretningsmodeller, strategi og købmandskab
  • Partnerskabstankegang – den betroede partner og den værdiskabende holdspiller.

 

Efter de første to dage får du instruktioner til den hjemmeopgave, du skal løse inden anden halvdel af kurset.

 

Tema 2 (fortsat) : Midlet – forretningspartnerens analyse- og beslutningskompetencer

Forretningspartnerens specifikke kompetencer (1 dag)
Du fremlægger og får feedback på din hjemmeopgave. Resten af dagen går med temaerne:

  • Analysekompetencer – finansielle, operationelle og big data, advanced analytics og problem solving
  • Beslutningskompetencer – procesforståelse og biases, kommunikation og impact
  • De nye teknologiers muligheder – robot process automation, block chain machine, learning og AI.

 

Tema 3: Vejen – værdikædeanalysen og initiativer til værdiskabelse (1 dag)

Værdikædeanalyse

  • Virksomhedens og økonomifunktionens værdikæde
  • Optimering – aktionærer, kunder, produkter, processer, ressourcer eller leverandører.

Dine konkrete initiativer til værdiskabelse

  • Hvordan skaber du rammerne?
  • Hvordan identificerer du værdiskabelsesmuligheder i din virksomhed?
  • Hvordan prioriterer du værdiskabelsesmulighederne?

Du afslutter kurset med at udarbejde en handlingsplan med dine top tre vigtigste next steps for, hvordan du vil træde i karakter som Financial Business Partner 2.0.

Form
Du får 4 dages intensiv undervisning, hvor du bliver undervist efter forskellige læringsprincipper. Du møder både teori, praktiske cases, øvelser og virksomhedseksempler, og du får individuel feedback.

Undervisere
Bo Foged, finansdirektør i ATP
Michael Lykke Bülow, adm. dir. i Business Partner Institute
Anders Liu-Lindberg, PMO i Mærsk Finance Business Partner Program
Henriette Fynsk, afdelingsleder i ATP for blandt andet koncern Finance Business Partnerne

Sådan får du mere ud af dit kursus
Få viden og inspiration til, hvordan du selv og din virksomhed får et markant større udbytte af dit kursus. Både i din forberedelse inden kurset. Når du er afsted på kurset. Og når du skal implementere det, du har lært, i dit arbejde.

Lær hvordan på vores gratis workshop ’100% læring’ i København.

 

 

Relevante Dokumenter

Hvem underviser?

Pris og praktisk info

Typiske spørgmål

Når du har fundet kurset, du vil tilmeldes, kan du enten klikke på tilmeldingsknappen eller sende en mail til den kursusansvarlige med dine kontakt- og faktureringsoplysninger.
Ja - alle vores kurser er åbne for såvel medlemmer af Djøf som ikke medlemmer, hvis ikke andet er angivet på det enkelte kursus.
Ja - forplejning er inkluderet i kursusprisen. Forplejningen vil oftest bestå af morgenbrød med kaffe/the, frokost samt eftermiddagskaffe/the med kage. Kurser med overnatning er inklusiv middag.
Vi beslutter 1 måned før start, om kurset gennemføres. Det vil derfor være optimalt, hvis du tilmelder dig inden. Vi modtager dog tilmeldinger helt frem til kursusstart.

Afmeldingsfristen er en måned inden kursets start med mindre andet er anført under det enkelte kursus. Der kan vederlagsfrit foretages afmelding inden afmeldingsfristens udløb. Ved senere afmelding, dog senest 14 dage før kursets start, opkræves et administrationsgebyr på 50 % af kursusafgiften.

Ved afmelding senere kan nedsættelse af kursusafgiften ikke påregnes. Pladsen kan dog vederlagsfrit overføres til en anden deltager fra samme virksomhed. Afmelding foretages på mail eller via Mit Djøf, hvis du er medlem.

Hvis du bliver syg, er du velkommen til at overlade pladsen til en anden deltager fra samme virksomhed uden beregning. Vi vil dog gerne have besked herom, så vi kan orientere underviser, kursussted m.m. 
Det vil fremgå i fakta-boksen på det enkelte kursus, hvis der er overnatning mellem kursusdagene. Hvis der ikke står noget, er der ikke overnatning inkluderet i prisen. Vi kan dog godt være behjælpelige med bestilling af overnatning, hvis du har brug for det. Kontakt den kursusansvarlige, hvis du ønsker hjælp med dette.

Der bliver sendt en velkomstmail med praktiske informationer om kurset 1-2 uger før kursusstart. På enkelte kurser vil der være forberedelse  - du vil i så fald blive orienteret i god tid

 

Cirka 1 måned før kursusstart fremsender vi faktura for din deltagelse på kurset. Har du brug for en faktura tidligere eller at få opdelt fakturaen i rater, kan det selvfølgelig godt lade sig gøre. Kontakt den kursusansvarlige og aftal nærmere.

Hos Djøfs Kurser og Uddannelser kan vi tilbyde dig helhedsorienteret rådgivning. Vores rådgivere er fagligt velfunderede med et stort kendskab til djøfernes kompetencer og arbejdsområder. De er bredt orienteret om det danske kursusmarked og har erfaring med rådgivning på alle niveauer. Med spidskompetencer inden for hvert deres felt, vil du altid blive matchet med den mest kompetente rådgiver.

Du kan enten skrive til os på kurseroguddannelser@djoef.dk eller ringe på tlf. 33 95 97 00.

Se alle