- Det er et nyt, stort dilemma, som kræver bevidsthed hos lederne om, hvordan arbejdet og arbejdsmetoderne kan designes bedst muligt. Her skal de tænke biologi og hjerneforskning ind. For vi får det jo godt af at åbne indbakken. Det giver et dopaminhit hver gang, og hjernen elsker det – men samtidig kan det skabe en følelse af skulle overskue overvældende meget information. Så her er lederne nødt til at træde til og tage snakken med medarbejderne om at strukturere arbejdet på nye måder for både at bevare og øge den kreativitet, en optimal work-life balance giver, siger hun.
Vi tjekker info hvert 6. minut
Med til det regnestykke hører også, at den daglige informationsstrøm, vi alle sammen bliver tæppebombet med i radio og på tv, på sociale medier, på nettet, i indbakken osv., svarer til at læse 174 aviser. Hver eneste dag. Det viser et amerikansk studie fra Slack. Et andet studie fra Rescuetime af 50.000 vidensmedarbejdere afslørede, at de tjekker en eller anden kanal eller platform med information hver 6. minut. Og her har vi vel at mærke at gøre med teknologier, vi har kendt i under 30 år.
Kobler man det med, at vores hjerne kører på et årtusinde gammelt operativsystem, er det ikke svært at forstå, at den ikke kan følge med.
Louise Opprud refererer også til studier, som viser, at hver gang vi bliver forstyrret i en opgave eller flytter vores opmærksomhed, for eksempel fordi vi lige tjekker det seneste pling på telefonen eller i indbakken, påvirker det den tid, det tager os at genvinde fokus i den opgave, vi var i gang med.
- Et studie fra England viste, at medarbejdere, som faktisk følte, at de var produktive i løbet af arbejdsdagen, reelt kun brugte lidt over to timer på at arbejde. Resten af tiden gik med alt muligt andet, uden at de selv var bevidste om det, siger Louise Opprud og fortsætter:
- Vi ved også fra hjerneforskningen, at den kognitive omkostning ved at flytte fokus fra en arbejdsopgave, hvor vi er i flow, er mellem 23-28 minutter. Vores hjerne kan ikke håndtere alle de forstyrrelser. De stresser os og påvirker vores trivsel i jobbet. I 2020 udgav WHO en rapport, hvor det for første gang blev dokumenteret, at de psykiske arbejdsskader havde overhalet de fysiske i antal. Det er blandt andet, fordi vi har taget alle de teknologiske værktøjer til os uden at stille spørgsmålstegn ved, hvad de gør ved os. Så ledere er mere end nogensinde nødt til at prioritere medarbejdernes psykiske velbefindende, understreger Louise Opprud