Tre typer relevante kompetencer
De rette, specialiserede kompetencer er på forskellig vis paradoksalt problematiske og svære at planlægge. Virksomhederne peger i stedet på tre overordnede kategorier af kompetencer, som er attraktive ude i den praktiske virkelighed:
For det første efterspørger virksomhederne ’metakompetencer’. Som når IT-iværksætteren i Kanda efterspørger dybe kompetencer inden for et område, fordi det betyder, at medarbejderne er bedre til at tilegne sig relevante kompetencer inden for andre områder. Den type metakompetencer kaldes for ’T-formede kompetencer’. Virksomhederne skal agere i en overflod af informationer, og her er evnen til at stille de rigtige spørgsmål og finde den rigtige viden blevet relativt mere værdifuld og rationel, end det er selv at kunne give svarene og selv producere den relevante, specialiserede viden.
Det bringer os videre til den anden type kompetencer: ’Relationelle’ og ’tværfaglige’ kompetencer. Den virkelighed, som virksomhederne agerer i, er blevet så kompliceret, at ingen – selv den mest specialiserede fagekspert – længere besidder kompetencerne alene. Løsninger findes i samarbejde på tværs af mennesker og fagområder. Stort set alle ledere i de 12 virksomheder fremhæver, ligesom HR-direktøren i EY, at kompetencer i at samarbejde og skabe interne og eksterne netværk betyder mere og mere. Udfordringerne er tværfaglige, og ingen opgaver løses alene!
Den tredje og sidste type kompetencer er ikke overraskende ’digitale’ kompetencer. For hvis man mangler digital evne og erkendelse, risikerer man at blive dårlig til at udføre sit arbejde, hvad enten man er produktionsmedarbejder hos VOLA, læge eller advokat. Det er også interessant, at det først og fremmest er en almen forståelse og tilgang til det digitale som et supplement til de øvrige kompetencer, der efterspørges. Altså generelle digitale kompetencer, ikke bestemte og specialiserede IT-færdigheder, som hurtigt risikerer at blive irrelevante og forældede.