Skyd løs!

Af Pia Vive

Jeg hang lidt ud i Djøfs jobsøgningsværksted forleden, da vi havde besøg af Camilla Friis fra rekrutteringsbureauet Hays. Hun kom for at fortælle, hvordan Hays arbejder med rekruttering – og hvad det betyder for jobsøgere.

Skal jeg sige det kort, så er svaret: LinkedIn, LinkedIn, LinkedIn.

Har du f.eks. tænkt over, at en rekrutteringskonsulent skal kunne finde dig på LinkedIn og vurdere, om du evt. kunne være kandidat til en given stilling ud fra din profil? Det betyder, at du skal være skarp på

  • hvordan du har beskrevet dine kompetencer
  • at dit profilbillede sender de rigtige signaler
  • at din profil viser, hvis du har branchekendskab
  • at du fremstår engageret i faglige spørgsmål, fx i LinkedIn-grupper

Jeg stiller nu op til et eksperiment: Jeg beder Camilla om at give kritik på min egen LinkedIn-profil som en kommentar til mit blogindlæg. Hvad skal jeg mon gøre for at kunne komme i rekrutteringskonsulentens søgelys? Det er selvfølgelig ingen lukket fest – du er også velkommen til at give feedback eller rejse spørgsmål. Så længe du tænker, at andre kan lære noget af det, du skriver.

Jeg venter spændt.

(Jeg nævner lige i en parentes, at der er oplæg om LinkedIn hver anden tirsdag i jobsøgningsværkstedet. Alle medlemmer er velkomne).

Et PS, den 17. 10.2012: LinkedIn er ved at rulle nyt design ud, og jeg ved ikke, hvornår det rammer mig. Så jeg ved faktisk ikke selv, hvordan min LinkedIn-profil ser ud lige nu. Men du kan se det nye design og skrive dig op til det her.

piv

Pia Vive

Chefkonsulent og Social Media Manager

Arbejder med, hvordan Djøf kan bruge sociale medier, og hvordan de forskellige sociale tjenester kan give dig værdi i dit arbejdsliv - i forbindelse med jobsøgning, faglig identitet og netværk.

Blogger mest om, hvordan du kan bruge LinkedIn, Twitter og Facebook. Mindre om, hvordan Djøf kan.

Din e-mailadresse vil ikke blive vist offentligt.
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.
Kommentér
  • Camilla Friis, HR Manager Hays Specialist Recruitment

    Hej Pia,

    Du har fremhævet nogle rigtig gode kernekompetencer i din profil - men hvor er resultaterne?

    Mange kvier sig ved at fremhæve sig selv og hvad de har opnået - men her bliver du og mange andre nødt til at være lidt mere "selvfede".

    Skriv gerne de vigtigste resultater under hver punkt på din experience liste.

    Så vil jeg vente spændt på at se en knivskarp profil, der er selvfed på den gode måde!

    Skriv et svar

    2

    Pia Vive

    Mange tak, Camilla.
    Mens jeg venter på mere feedback - jeg håber, jeg fik sagt, at ALLE er meget velkomne - så går jeg og tænker lidt over, hvad man mon kan kalde et resultat. Det er jo ikke dem alle, der er lige nemme at måle og veje ...

    Skriv et svar

    0

    Læs mere
  • Simone Bruun Lundgaard

    Hej Pia,

    Jeg tænker om du ikke mangler lidt beskrivelse til hver enkelt ansættelsesforhold? Hvad har været dine primære arbejdsområder og hvad tager du med dig derfra af gode erfaringer?

    Ellers ser det godt ud og sejt med "udleveringen"!

    Skriv et svar

    2

    Pia Vive

    Tak, Simone. Jeg tror, det er lidt det samme, Camilla efterlyser: et par ord om ansvar og resultater for hver ansættelse.

    Jeg ved fra andre, at det kan være en særlig udfordring, hvis man gerne vil 'skifte spor', for hvordan får man så profilen til at pege fremad og ikke bare ligne et katalog over erfaringer? Dét synes jeg, det kunne være spændende at høre nogle bud på.

    Skriv et svar

    0

    Læs mere
  • Marianne Simonsen

    Hej Pia,
    Hvordan vil Hays kunne finde dig? Ved en avanceret søgning på fx. kommunikationskonsulent er der ca1600 og tilføjes en titel som konsulent bliver dette reduceret til ca 200. Og det er fortsat mange. Derfor er mit forslag, at profilen bliver optimeret med hensyn til avanceret søgning.

    Skriv et svar

    0

    Pia Vive

    Dét er godt tænkt. Har du nogen bud på hvordan? Altså ud over at tilføje de rette 'skills' og skrive ansvarsområder/resultater for hver ansættelse?

    Camilla, du må jo endelig også byde ind, hvis du stadig lytter med ;-) Og dine kolleger, som netop arbejder med søgninger i deres rekrutteringsopgaver, er også mere end velkomne ...

    Skriv et svar

    0

    Marianne Simonsen

    Hej Pia,
    For at gøre det enkelt til at starte med kunne du i avanceret søgning skrive kommunikationskonsulent under keywords og under location - Denmark. Klik på search.
    Når resultatet vises ændres relevance (vises op til højre) til keywords. Klik på den første profil, der viser sig og se hvad der adskiller sig i denne profil fra din.

    2. Hvis vi kunne få et indblik i hvordan Camilla og andre HR folk anvender søgning på LinkedIn vil det være meget værdifuldt for hele kunsten er jo at sætte sig "i kundens sted" ikke?

    Skriv et svar

    0

    Pia Vive

    Det er en god pointe. Selvom det vist stadig er sådan, at ens placering i søgeresultatet ikke kun kommer an på, hvad man har skrevet, men også om man har udfyldt sin profil 100%.

    Og så synes jeg stadigvæk det er spændende, hvordan man får sin LinkedIn-profil til at være fremadrettet. Så fx nyuddannede kan blive fundet på, hvad de KAN - mere end hvad de HAR gjort.

    Skriv et svar

    0

    Marianne Simonsen

    Hej Pia,
    Tekst i summary indgår også i søgningen. Derfor vil en kreativ tekst som er fremadrettet (fx. jeg vil kunne udfylde rollen som kommunikationskonsulent....)
    også kunne indgå i søgeresultatet. Det er ikke kun experience.

    Skriv et svar

    1

    Marianne Simonsen

    Har du bemærket LinkedIn's endorsement?

    Ovenstående kommentarer er så vidt fortsat gældende, men nu skal det kombineres med endorsement.
    "Recruiters Will Be Looking at Endorsement Totals

    Until now, people could “game” their profile for a type of job by filling it with skill set keywords that would ensure their profile showed up in a recruiter’s proactive search for talent via LinkedIn. Simply fill your Headline, Summary, Specialties, and Work History with these keywords and you were improving the chances you’d be looked at.
    The problem is: Just because you claim you have these skills, doesn’t mean the rest of the world feels you do, too. Endorsements solve that problem! Now, when a recruiter sees you say you are good at “sales” and it’s validated by dozens of endorsements, they know you are the real deal."
    http://www.careerealism.com/linkedin-endorse-day/

    Skriv et svar

    0

    Læs mere
  • Pia Vive

    TAK for alle kommentarer. Jeg har også fået gode ideer fra folk, der ikke lige har skrevet dem her på blogindlægget, og jeg tænker derfor at dele det hele med jer i et nyt blogindlæg i en nær fremtid, så alle får glæde af ideerne.
    (Og så tænker jeg selvfølgelig også snart at opdatere min profil med afsæt i den feedback, jeg har fået).

    Pia Vive, 12. november

    Skriv et svar

    0

  • KevinTran

    Nice post

    Skriv et svar

    0

  • Jack Anderson

    Hej, dette er en meget interessant webside, og jeg har nydt at læse mange af de artikler og indlæg, der er indeholdt på hjemmesiden, holde op det gode arbejde og håber at læse nogle mere interessant indhold i fremtiden. Tak så meget. http://vienne.co/bop-nu

    Skriv et svar

    0

Send mig en mail når der er nye kommentarer på siden.
Kommentér