Få tillidsrepræsentantsrollen på cv’et
De mange forskellige arbejdsopgaver som tillidsvalgt betyder, at du skal agere i mange forskellige roller. Det kan være rollen som forhandler, strateg, rådgiver eller formidler.
Som Djøf-tillidsrepræsentant kan du udvikle kompetencer inden for:
Forhandling
Som tillidsvalgt står du for lønforhandlingerne for alle djøferne på din arbejdsplads, og du vil typisk få mulighed for at forhandle vigtige arbejdsvilkår. Du vil skærpe og udvikle dine evner for at opnå et resultat gennem forberedelse, analyse og dialog med din forhandlingsmodpart.
Strategisk tænkning
Som tillidsrepræsentant er du meget synlig på din arbejdsplads – både i forhold til ledelsen og dine kolleger. Du skal omsætte din synlighed til indflydelse overfor ledelsen. Det kan være ved at kende sin ’besøgstid’ – evne til at udnytte muligheden for at få sagt dit budskab til ledelsen, når chancen opstår. For at opnå gode resultater, må du også udvikle dine evner til at uddelegere og sikre et aktivt bagland.
Rådgivning og vejledning
Ved store organisationsændringer eller eventuelle afskedigelser har tillidsrepræsentanten krav på at blive inddraget. Det betyder, at du vil være i tæt kontakt med Djøf, og skal rådgive og vejlede en kollega, som typisk står i en uønsket situation. Dine medlemmer vil typisk søge støtte, omsorg og sparring hos dig. Du hverken kan eller skal løse alle problemer på din arbejdsplads - men du kan udvikle dine evner til at hjælpe en kollega frem til den bedst mulige løsning.
Formidling
Hvordan får du budskabet frem? Hvordan får du ledelsen til at lytte? Dine formidlingsevner vil blive udfordret og udviklet, fordi du skal kommunikere med mange forskellige grupper – ledelsen, djøferne, de øvrige faggruppers tillidsrepræsentanter med flere. Ikke alle opfatter et budskab på den samme måde, som du troede.