Aftal tidsforbrug med ledelsen
Ledelsen og tillidsrepræsentanten skal løbende drøfte:
- det nødvendige tidsforbrug til tillidsrepræsentantarbejdet
- fordeling mellem tillidsarbejde og sædvanligt arbejde.
På mange arbejdspladser er der aftaler om tidsforbrug på tillidsrepræsentantsarbejdet. Nogle arbejdspladser har et supplement til MUS-skemaet, som definerer, hvilke emner chef og tillidsrepræsentant kan drøfte for så vidt angår tillidsrepræsentantens funktion, fokus og opgaver.
Du har altså både en pligt og en ret til at drøfte dit hverv som tillidsrepræsentant med din chef. En sådan samtale sikrer, at både du og din chef oplever, at I har et konstruktivt samarbejde i forhold til tillidsarbejdet og balancen til dine daglige arbejdsopgaver.
Blev inspireret til emner, som du og din chef kan drøfte i forbindelse med dit tillidsrepræsentantarbejde.
Inspiration til samtale mellem chef og TR
Særligt for staten
- Ved ny- og genvalg: Drøfte fordeling af tidsforbrug - tillidsarbejde og almindeligt arbejde
- Ved ændring af omfang af tillidsarbejdet: Drøfte tilrettelæggelsen af tillidsrepræsentantens samlede opgaver – herunder om sædvanlige opgaver skal lægges om eller gives til en anden i en periode, hvor tillidsarbejdet fylder meget
Reglerne finder du i Cirkulære om tillidsrepræsentanter i staten
Særligt for kommuner og regioner
Der er mulighed for normeringsmæssigt at give kompensation til den afdeling/institution, der har en tillidsrepræsentant ansat.
Du kan finde reglerne i:
Den regionale MED-aftale
Den kommunale MED-aftale