Djøf

Djøfs lederpris 2018

Kvalitet i ledelse handler om at skabe resultater gennem andre med tillid, samarbejde og gode beslutninger. Blandt de mange ledere, som mestrer det, finder vi én, der har gjort sig særlig fortjent til at modtage Djøfs lederpris 2018.

Kvalitet i ledelse er afgørende for at skabe resultater i virksomhederne og for medarbejdernes motivation.
Henrik Funder - Lederprisen 2018
Henrik Funder, formand for Djøf Privat og for juryen, der valgte, hvem der sidste år skulle have Djøfs lederpris.

Djøf har indstiftet en lederpris for at sætte fokus på, hvordan kvalitet i ledelse bidrager til resultatskabelse i private virksomheder. Ledelse er den enkelt faktor, der betyder mest for fremtidens vækst. De modeller og teorier, som ledelse i mange år har været baseret på, må genbesøges, videreudvikles eller måske endda erstattes i en tid med nye organisationsformer, big data, kendte markeder i opbrud osv. Der må kort sagt findes nye svar på, hvordan ledere lykkes med samarbejde og vækst i morgendagens erhvervsliv.

Dét er Djøfs lederpris med til at sætte fokus på, og samtidig får vi toplederen, forskeren og ledelseseksperten til at give deres perspektiver på det, fx i artikler, på kurser, til arrangementer mv.

De tre nominerede

Video af de tre nominerede til Djøfs lederpris 2018, i tilfældig rækkefølge.

Carsten Elmose fra YouSee forklarer hvad han forbinder med gode lederegenskaber.

Hør hvad Malou Toft fra Milestone Systems forbinder med god ledelse.

Lars Bækkelund fra Novo Nordisk giver her sit bud på hvad god ledelse indebærer.

Præsentation af de 3 ledere

Læs mere om de 3 nominerede ledere til Djøfs lederpris 2018.

Carsten Elmose, medlem siden 2013

Carsten er uddannet cand.scient.pol, og områdedirektør for Marketing og Base Management i YouSee A/S. Her har han ansvaret for 75 medarbejdere.

Carsten har arbejdet i YouSee A/S siden 2016, og kom til YouSee A/S fra finanssektoren. Her arbejdede han i både Danica Pension og i Danske Bank koncernen, senest som direktør inden for salg, marketing og kundetilfredshed.

Carsten er meget visionær, ser muligheder, og går helhjertet efter at skabe store resultater. Som leder er han uformel og lægger stor energi i at sikre, at forretningsstrategien og visionen er dybt forankret i kulturen. Alle skal vide og kende til organisationens ledestjerne. Han formulerer det selv som at skabe ”filosofisk alignment”.

Tilbage i 2013, hvor Carsten arbejdede i Danske Bank, stod han i spidsen for lanceringen af MobilePay løsningen, der i dag har 3,7 millioner brugere.

Hos YouSee har Carsten blandt andet introduceret en helt ny og mere meningsfuld brandposition, ligesom YouSee har skruet op for nye og moderne marketingdiscipliner som digital markedsføring og contentmarkedsføringen med initiativer som live koncerter for egne kunder, partnerskaber med E-sport Danmark og Grøn Koncert med videre.

Senest har Carsten stået i spidsen for at implementere en digital marketingenhed, hvor 35 medarbejdere fra forskellige dele af TDC koncernen arbejder i en tribe struktur. Tribe Organiseringsformen skal sikre et større end-to-end ansvar, og dermed være med til at understøtte større agilitet, som ultimativt skal løfte digitaliseringen og automatiseringen af YouSees marketingaktiviteter.

Med stor indfølingsevne, en uformel stil og et stærkt fokus på uddelegering og performance, motiverer han sin organisation mod store resultater.

Udover at være en ambitiøs og visionær leder så har Carsten også en stor personlig passion for blandt andet biler og musik. Så udover at være områdedirektør i YouSee A/S, sidder Carsten også med i bestyrelsen for selskabet VIA Biler A/S, som er en af Danmarks største bilforhandlere i Danmark.

Malou Mousten Dyhr Toft, medlem siden 2009

Malou er uddannet Master of Science i Business Administration med retning inden for Management of Innovation & Business Development fra Copenhagen Business School. Tillige har hun en bachelorgrad i økonomi og kommunikation, og har af to omgange læst i udlandet i henholdsvis USA og Australien.

Pr. 1. marts tiltrådte Malou stillingen som Vice President for EMEA i Milestone Systems, et Canon-ejet dansk selskab, som leverer intelligente softwareplatforme til videoovervågningsløsninger i hele verden. Her leder hun en organisation med ca. 140 medarbejdere, og har ansvar for salg, marketing samt kundesupport og drift i EMEA regionen (Europa, Mellemøsten og Afrika). 

Malou kom til Milestone Systems med stor erfaring fra telekom branchen, hvor hun senest sad i en stilling som underdirektør for Telenor i Danmark, med ansvaret for 35 medarbejdere, og fuld P&L for Telenor Erhverv. 

I Telenor har Malou haft en række forskellige roller. Hun startede allerede sin Telenor karriere i 2001 inden for salg og distribution, inden hun begyndte på sin bacheloruddannelse. 

Malou har af flere omgange også arbejdet for Telenor i udlandet, og har været udstationeret i østen i Thailand og Myanmar. I Myanmar var hun ansat som Vice President, og var ansvarlig for 4 afdelinger, der på blot 8 måneder var med til at sikre, at Telenor kunne lancere telefoni og datatjenester på den licensaftale, Telenor på daværende tidspunkt netop havde vundet. Her satte hun fokus på opbygningen af en helt ny 400 personers stor organisation samt udviklingen af produktstrategi for Telenor i Myanmar. 

Efter familieudvidelse og et barselsophold i Danmark blev næste udlandsophold Sverige, hvor hun også arbejdede for Telenor Sverige. Her stod hun i spidsen for afdelingen Business Strategy & Transformation.

Malou er en talentfuld, energisk leder med klare holdninger. Hun brænder for at skabe fremdrift og resultater. Hun er en leder, der er kendt for at sige sin mening, og ikke at gøre noget halvhjertet. Hun er også en holdspiller, der er der for sine medarbejdere. Hun sikrer retning, går selv forrest, uddelegerer ansvar, og støtter op, hvor der er behov, og så trives hun med en god portion humor. 

Lars Bækkelund, medlem siden 1997 

Lars er uddannet cand.merc. i regnskab og finansiering, og arbejder i dag som Corporate Vice President i Novo Nordisk A/S med ansvaret for virksomhedens globale IT systemer i Novo Nordisk produktionen samt IT projekter, der relaterer sig til de globale produktionsfabrikker. Lars er leder for cirka 175 medarbejdere.

Da Lars kom til Novo Nordisk A/S i 2001 blev han ansat som specialist, og har siden bygget en flot karriere i Novo Nordisk. I 2010 stod Lars i spidsen for etableringen af et IT Shared Service Center i Indien, som skulle understøtte 24/7 IT systemsupporten i Novo Nordisk. I dag rummer den arbejdsplads knapt 400 medarbejdere.

Lars afholder også Grandfather meetings med alle sine 175 medarbejdere, og gennemfører samtalerne med personlig interesse og motivation. Her møder Lars og medarbejderen hinanden, og har en åben og ærlig dialog om organisationens udviklingspotentiale samt om den enkelte medarbejders egen udvikling.

Lars er som leder kendt for at være autentisk og resultatskabende med en veludviklet følelsesmæssig intelligens. Lars sætter retningen sammen med sit lederteam og med høj tillid, respekt og uddelegering leder han sin organisation mod store resultater.

Lars har gjort det til et af sine vigtigste ledelsesmæssige indsatser at være med til at sikre næste generation af ledere, og med et stærkt blik spotter, og udvikler han talenter, som i dag befinder sig både i og uden for hans egen organisation. 

Lars er anerkendt i sin organisation for at være autentisk og for at være Lars. Det udtrykker også hans eget iboende ønske, om at være kendt, som Lars, og ikke som ”ham, CVP’en for Manufacturing IT”.

Djøfs lederpris

Djøfs lederpris uddeles for

  • at fremme lederevner, som skaber resultater og vækst erhvervslivet
  • at synliggøre nye topledertalenter fra erhvervslivet
  • at sætte fokus på lederkompetencer og -kvaliteter
  • at inspirere medarbejdere med ambitioner om at blive ledere.

Ledelse er vigtigt, og derfor sker selve udvælgelsen af prismodtageren i en grundig proces. Den starter med over 1000 ledertalenter, og der indgår en gennemgang af topkandidaternes cv og referencer fra deres medarbejdere. 20 udvalgte kandidater svarer på en række spørgsmål om, hvordan de bedriver ledelse. Det giver god anledning til at reflektere over egen ledelse - noget som mange topledere ofte ikke har tid til i en travl hverdag. 

Lederprisen går til en, der lykkes med ledelse, og vinderen bliver belønnet med et personligt executive udviklingsforløb til en værdi af 50.000 kr.

Hvem er juryen?

I år består juryen af:

  • Henrik Funder, formand Djøf Privat og formand for juryen
  • Pui Ling Lau, COO, Realdania
  • Jesper Eigen Møller, bestyrelsesformand, Brøndbyernes IF mv.
  • Morten Falkenberg, CEO, Nobia Group og næstformand i Velux
  • Anne Mette Dissing-Immerkaer, partner, Heidrick og Struggles         
  • Britta Borch Egevang, direktør, Djøf

Juryen har mangeårig erfaring med at udpege ledertalenter og ved, hvad det kræver at løfte udfordringerne og skabe resultater i såvel videnstunge virksomheder som produktionsvirksomheder. Nu og i fremtiden, og med blik for, hvordan man lykkes i en dansk kontekst og på internationale markeder.

Vinderen af Djøfs Lederpris 2018

Djøfs lederpris er uddelt til en leder i den private sektor, der evner at skabe resultater gennem andre med tillid, samarbejde og motivation. 

Vinderen af Djøfs lederpris 2018 blev Malou Mousten Dyhr Toft, Vice President for EMEA, Milestone Systems A/S.

Malou Mousten Dyhr vinder Djøfs lederpris 2018 02:06

Juryens begrundelse for Malou som vinder af Djøfs lederpris 2018:

”Malou har trods sin unge alder, skabt flotte karriereresultater. Hun er meget globalt orienteret, brænder for teknologi og marketing og ved, at ledelseskommunikation er helt central for, at den moderne leder kan lykkes. Hun har modet til at stille de ubehagelige spørgsmål, og hele tiden finde nye veje og muligheder. Vi tror, at hun kan være en rollemodel for rigtig mange djøfere, og vi glæder os til at følge hende fremover.”

Du kan læse mere om Malou og hendes stærke lederkompetencer her

Djøfbladet

"Uffe er også ambitiøs, men ikke på samme måde som mig"

Uffe Foged Jespersen var super-ærgerlig over at måtte springe i målet til et job som inhouse-advokat. Men nu skriver han med stolthed ’expat far, medrejsende husbond og domestic manager’ øverst på sin LinkedIn-profil. På hustruen Helle Brydes profil står der Novo Nordisk ’Head of Commercial IT – Region Latin America’.

Foto: Jacob Nielsen
Djøf blog

Hvor svært kan det være - chef?

Din vigtigste opgave, som chef, er at få dine folk til at trives i jobbet. Hvor svært kan dét lige være.


Frederik Iuel
Frederik Iuel
Chefkonsulent