I en verden, som aldrig står stille, og hvor uforudsigelighed, usikkerhed og tvetydighed er vilkår i en hektisk arbejdsdag, har vi brug for hinandens udsyn og input.
Det er afgørende for, at vi kan følge med, forstå og oversætte, hvad der sker omkring os og udvikle nye løsninger og modeller, der matcher tidens krav og behov. Og det kræver villighed, mod og evner til at tage konfrontationer med os selv, med medarbejderne, organisationen og verden omkring os, mener Birgitte Nortvig, forfatter til bogen ’Tag konfrontationen – skab modig dialog og ægte forandring’ (Djøf Forlag, 2022).
At turde stå pande mod pande
Men: Hvis nogen opfordrer dig som leder til at ’tage en konfrontation’, vil du måske umiddelbart opfatte det som, at du skal være stridslysten, konfliktopsøgende og i værste fald grænseoverskridende direkte i din kommunikation og adfærd, fordi ordet ’konfrontation’ opleves som negativt ladet for mange af os.
Intet kunne imidlertid være mere forkert, hvis man spørger Birgitte Nortvig, som netop har udgivet bogen.
- Jeg ved godt, at mange bliver lidt forskrækkede, når de hører ordet ’konfrontation’. Men faktisk betyder det ’pande mod pande’ på oldgræsk – og er modet og lysten til at læne os mod hinanden, vise interesse for hinandens arbejde, for fællesskabet og bruge hinandens kompetencer, forklarer hun.