Kunstig intelligens kræver digital ledelse
Når man vil praktisere biasbevidst ledelse, kan man ikke undgå at skulle forholde sig til digital ledelse, fortæller Sara Louise Muhr.
Dels er kunstig intelligens en vigtig kilde til at indhente data, der kan medvirke til at bryde bias; dels er kunstig intelligens i sig selv problematisk i forhold til bias, hvis man som leder ikke er opmærksom på de faldgruber, den er forbundet med.
Når vi bruger kunstig intelligens i den digitale indsamling af data og information, for eksempel via online-analyseværktøjer eller i en simpel Google-søgning i dagligdagen, udsætter vi os for en udlægning af verden, der som bekendt ikke nødvendigvis er nær så neutral og objektiv, som den umiddelbart fremtræder.
– Digitalisering bliver ofte præsenteret som en løsning på mange af de problemer, der kan være i forhold til diversitet, men jo mere digitaliseringen tager over, jo mere er vi nødt til at forholde os til, hvad det er for nogle bias, vi bygger ind i de her algoritmer, der ligger bag, fortæller hun.
Ifølge ledelsesforskeren er problemet, at processen med at producere, indsamle og bearbejde data altid er påvirket af mennesker, der er underlagt bias.
– Det er algoritmer, der finder data for os, fordi vi ikke selv kan indsamle så store mængder data. Men det, man har fundet ud af, er jo, at den data er i lige så høj grad styret af menneskelige bias som alt andet.